|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T3A
Finančních prostředků na nákup nových tramvajových vozů jistě nemá žádný dopravní podnik nazbyt, a proto jsou na pořadu dne
modernizace stávajících, morálně již značně zastaralých vozů T3
(včetně jejich modifikací) s klasickou nehospodárnou elektrickou výzbrojí se zrychlovačem.
Po dalších modernizačních pokusech na typy T3G, T3M2-DVC, T6A5.3 a T3R bylo rozhodnuto provést nejméně finančně náročnou rekonstrukci vozidla vycházející z poznatků získaných při modernizaci na výše uváděné typy. Základními požadavky bylo umístění nové, úsporné elektrické výzbroje, instalace informačních systémů BUSE a modernizace té části interiéru vozu, která je určena pro cestující. Z těchto požadavků nakonec vyšla podoba vozu, jakou již známe z pražských ulic pod typovým označením T3R.P. Původně se pro rekonstruované vozy počítalo s tyristorovou výzbrojí firmy ČKD, ale známé problémy tohoto výrobce signalizovaly, že se také žádná dodávka nemusí uskutečnit. Proto byla akceptována nabídka firmy Alstom na vyzkoušení nové výzbroje s IGBT tranzistory, nazvané TV Progress. Pro její zabudování byl vybrán vůz T3 s ev.č. 6554. Zástavba nové výzbroje proběhla mezi listopadem 1999 a únorem následujícího roku. Když se v roce 2000 vůz s touto výzbrojí vydal po modernizaci do pražských ulic, cestující opět žádnou převratnou změnu vzhledu nepoznal. Při bližším ohledání bylo pouze nápadné odebrání sedačky pro cestující u prostředních dveří. Důvodem odebrání bylo přidání třetího zásobníku písku, určeného k podsypání levého kola první nápravy druhého podvozku. Sedačka, v níž je písek uschován, musela být umístěna asymetricky oproti ostatním sedačkám a proto dvě odebrané sedačky nahradila pouze jedna. Vůz byl zařazen do běžného provozu s cestujícími pod interním označením T3A. Mezi únorem až dubnem 2001 proběhla úprava výzbroje na digitální mikroprocesorové řízení. Protože se nový typ regulátoru osvědčil, začal být od ev.č.8323 využíván také u vozů T3R.P. Další změnou elektrické výzbroje prošel vůz mezi lednem až březnem 2002. Do vozu byla tentokráte nainstalována asynchronní výzbroj TV Europulse od firmy Cegelec a vůz byl opatřen novými podvozky opatřenými asynchronními trakčními motory od firmy ČKD Pragoimex. Kotoučová brzda nahradila původní brzdu čelisťovou. Tato přestavba vozu 6554 měla za účel ověření vhodnosti asynchronního pohonu pro pražské podmínky. Opatřen asynchronní výzbrojí TV Europulse jezdil vůz v pražských ulicích ještě následující tři roky. Mezi cestujícími a zejména řidiči se stal doslova noční můrou, jelikož si sluchové orgány musely zvyknout na pištivý zvuk vydávaný asynchronní výzbrojí. Vzhledem ke stáří vozu a faktu, že při předchozích modernizacích nebyla nijak ošetřena karosérie vozu, vyžádala si pokročující koroze svou daň - 30. května 2005 se vůz vydal z vozovny Pankrác na svou poslední pouť pražskými ulicemi do Opravny tramvají Ústředních dílen DP Praha, aby se podrobil přestavbě na "nultý" pražský vůz typu T3R.P s evidenčním číslem 8300. Jako epilog k "životu" vozu" ev.č.6554 můžeme snad jen doplnit, že i jeho následovník, vůz T3R.P s evidenčním číslem 8300 se v pražských podmínkách stal dalším průkopníkem. Na jeho čelo byla mezi reflektory v roce 2011 umístěna přídavná zásuvka pro elektrické spojení s "podvozkovým" sněhovým pluhem. Ale to již je jiná kapitola...
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |