Cvičný vůz T3M #5519

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Cvičný vůz T3M #5519


Cvičný vůz T3M #5519 klesá Plzeňskou ulicí od krematoria k zastávce Motol. | 9.6.2008

Přestože již od počátku osmdesátých let byla v pražských ulicích v provozu více než stovka vozů s modernější tyristorovou výzbrojí, výcvik řidičů probíhal i na přelomu tisíciletí pouze na vozech s odporovou výzbrojí a tyristorovou výzbroj si řidiči osahali na běžných provozních vozech, které byl instruktor schopný zastavit pouze s pomocí záchranné brzdy připojené nouzově kabelem do skříně nad dveřmi. Navíc po dodání vozů T6A5 vyvstal požadavek na výuku řidičů také na vozech ovládaných nikoliv pedály, ale ručním řadičem. Návrh cvičného vozu typu T3M #5519 tak byl zpracován na základě požadavků pracovníků školního oddělení a s ohledem na dosavadní zkušenosti, získané při provozu vozů klasické koncepce.

Souprava původních vozů T3M #8088+8089 vypravená na linku 8 stanicuje v zastávce Čechův most. | podzim 1995
Vyřazené vozy T3M #8088 a 8089 připravené na modernizaci ba typ T3M2-DVC v Opravně tramvají ve společnosti vozu T3SUCS #7023, který čeká na opravu poškození po nehodě. | 1996
Setkání cvičného vozu T3M #5519 ve výstupní zastávce střední koleje s vozem KT8D5 #9011 vypraveným na linku 10 a odstaveným pro technickou závadu na té části vnitřní koleje, kde vůz nepřekáží běžnému provozu. | 21.3.2000
Cvičný vůz T3M #5519 klesá od zastávky Geologická do Hlubočep. | 9.6.2008
Cvičný vůz T3M #5519 opustil výstupní zastávku smyčky Radlická a najíždí na vnitřní kolej smyčky. | 14.10.2008
Cvičný vůz T3M #5519 vjíždí do zastávky Karlovy lázně. | 27.12.2002
Cvičný vůz T3M #5519 zachycený na vnitřní koleji smyčky Sídliště Barrandov. | 9.6.2008
Cvičný vůz T3M #5519 na návštěvě v Opravně tramvají s novými adepty na povolání řidič tramvaje. | 3.6.2014
U zastávky K Barrandovu se potkávají dva zástupci cvičných vozů pražského Dopravního podniku, vozy T3R.P #5516 a T3M #5519. | 9.6.2008
Cvičný vůz T3M #5519 v domovské vozovně na Pankráci. | 25.5.2005
Cvičný vůz T3M #| 12.7.2004
Ve smyčce Smíchovské nádraží se setkal cvičný vůz T3M #5519 s vozem Škoda 14T Elektra #9118 vypraveným na linku 20. | 14.10.2008
Cvičný vůz T3M #5519 zachycený mezi zastávkami K Barrandovu a Geologická. | 9.6.2008
Cvičný vůz T3M #5519 stoupá od zastávky Geologická do zastávky K Barrandovu. | 9.6.2008
Cvičný vůz T3M #5519 opouští smyčku Nádraží Braník. | 29.8.2019
Cvičný vůz T3M #5519 klesá od zastávky Geologická do Hlubočep. | 9.6.2008
Cvičný vůz T3M #5519 zachycený ve smyčce Sídliště Barrandov. | 21.12.2004
Cvičný vůz T3M #5519 manipuluje na vnitřní koleji smyčky Smíchovské nádraží. | 14.10.2008
Cvičný vůz T3M #5519 zachycený poblíž smyčky Nádraží Braník. | 29.8.2019
Cvičný vůz T3M #5519 manipuluje na vnitřní koleji smyčky Smíchovské nádraží. | 14.10.2008
Cvičný vůz T3M #5519 míří k zastávce Strossmayerovo náměstí. | 16.12.2004
Cvičný vůz T3M #5519 projíždí křižovatkou Výstaviště Holešovice. V interiéru můžeme zahlédnout začínajícího tramvajáka, dnešního majitele firmy Dopravní spony, Štěpána Pavlíčka. | 3.6.2008
Keplerovou ulicí k zastávce Pohořelec míří cvičný vůz T3M #5519. | 10.12.2003
Cvičný vůz T3M #5519 zachycený ve společnosti soupravy vozů T6A5 #8635+8636 vypravené na linku 7 ve smyčce Radlická. | 14.10.2008

K přestavbě byla vybrána vozová skříň vozu typu T3M #8088, který byl nahrazen vozem T3M2-DVC s nově vyrobenou vozovou skříní. Původní vůz T3 #6937 ze série vozů #6923 - 6992 z roku 1976 prošel modernizací na typ T3M a v roce 1981.

Podobně jako u dalších cvičných vozů se jeho přestavby ujali vlastními silami pracovníci Dopravního podniku v Ústředních dílnách Hostivař. Rozsah oprav vozové skříně byl obdobný jako u každé jiné velké prohlídky. Pro odlišení od ostatních provozních vozidel získal vůz nový unifikovaný lak určený cvičným vozům. Jedná se de facto o inverzní kombinaci ke standardnímu provedení laku, kdy spodní část vozidla je natřena barvou ze slonové kosti a vrchní část je tvořena rudou barvou, končící až v oblině střechy. Na předním čele červená přesahuje až pod světlomety. Podokenní částí prochází zdobný proužek v barvě slonové kosti. Na bocích vozidla je nátěr doplněn výrazným písmenem C doplněným o nápis cvičný vůz v červené barvě.

Vozová skříň prošla kompletní renovací a přestavbou. Obdobně jako u ostatních modernizací byl i zde původní vůz odstrojen až na samotný nosný rám, který byl následně vyspraven, otryskán pískem a po novém osazení plechy nalakován do nátěru typického pro cvičné vozy. Střední dveře byly včetně schodiště odstraněny a podlaha byla v jejich prostoru srovnána do roviny. Předních dveří se rekonstrukce dotkla odstraněním jejich pravé poloviny (pravé křídlo ve směru jízdy), čímž se zvětšil prostor na stanovišti řidiče. V odstraněné části dveří bylo do horní části vsazeno okno používané u autobusů, zlepšující výhled instruktora z vozu. Díky rozšíření prostoru na stanovišti řidiče bylo možné v kabině zřídit stanoviště instruktora vybavené podobně jako u vozidel autoškoly pedálem brzdy, jímž může zasáhnout do jízdy řidiče v případě jeho chybného manévru. Součástí stanoviště je i samostatný panel umístěný pod oknem v chybějícím křídle předních dveří, na němž může instruktor začínajícímu řidiči simulovat některé běžné provozní závady vozidla, včetně duplicitního ovládání některých důležitých funkcí. Dále je stanoviště vybaveno panelem světelných diod pro kontrolu činnosti žáka a některých zařízení vozu.

Stejně jako exteriér vozidla se dočkal jiného barevného schématu, došlo i v interiéru k úpravám. Ve voze byla odstraněna zástěna stanoviště řidiče a na prostorově rozšířený vyvýšený stupínek v čelní části kabiny bylo na stejné úrovni s řidičovým doplněno v pravé části druhé sedadlo, určené pro instruktora jízdy. Společně s ním byl instalován i druhý brzdový pedál, vycházející z koncepce pedálů vozů T3, jímž může instruktor v případě nouze vůz zastavit. Aby měl instruktor dostatečný výhled a přehled o dění podél vozidla, bylo do střešní obliny nad oknem nahrazenou přední půlkou prvních dveří vsazeno do pravé bočnice druhé zpětné zrcátko.

Stanoviště řidiče je vybaveno jak pro řízení klasickými pedály, tak ručním řadičem. Obě zařízení však nelze použít naráz, ale pouze po přepnutí řízení ovladačem na palubní desce. Nechybí elektricky ovládané pískovače působící na zadní podvozek. V případě použití brzdového pedálu instruktora se automaticky zruší případná simulace veškerých závad na brzdách a vůz brzdí normálně až do zastavení. Obě tato opatření přispějí ke zjednodušení obsluhy a zvýšení bezpečnosti provozu.

V prostoru po středních dveřích byla instalována skříň pro umístění drobných věcí, jako například kabelu mnohočlenného řízení, silničních kuželů na trénování odhadu průjezdného profilu apod.

Zbylý interiér prošel částečnou úpravou odlišující jej od sériově dodaných vozů. Došlo k rozdělení přepážkou na dvě nestejně velké části v rozsahu cca 1/3 + 2/3 plochy, jako jsme zvyklí z dalších cvičných vozů, která má za účel snížení hlučnosti motorgenerátoru a lepší tepelnou pohodu posádky vozidla. V zadní části zůstaly zachovány původní sedačky pro cestující - tzv. skořápky, v původním uspořádání. V přední části vozu bylo zachováno celkem 6 sedaček v nezvyklé sestavě 2+1 s tím, že dvojice jsou na pravé straně vozu a jejich doplnění instalací stolečků pro výcvikové pomůcky frekventantů.

Celková koncepce vozu vychází ze zásady co nejmenších úprav jednotlivých dílů a agregátů od sériového provedení, aby se zbytečně nekomplikovala údržba a opravy vozu. Proto všechny základní části el. Výzbroje jsou standardního provedení pro vozy typu T3M.

Proměny cvičného vozu T3M #5519 během času...
Palubní pult na stanovišti řidiče cvičného vozu T3M #5519cs viditelným ručním řadičem v levé části. | 14.10.2008 Palubní pult na stanovišti řidiče cvičného vozu T3M #5519. | 14.10.2008 Panel po pravé ruce instruktora v prostoru zaslepené poloviny prvních dveří cvičného vozu T3M #5519 umožňuje simulovat žákům některé závady typické pro vozy T3M. | 14.10.2008
Sedačka řidiče a instruktora na stanovišti řidiče cvičného vozu T3M #5519. | 14.10.2008 Čtyři pedály na ovládání cvičného vozu T3M #5519. Zcela vlevo je pedál elektricky ovládaného pískovače, následuje pedál brzdy a pedál jízdy žáka. Zcela vpravo je pak pedál brzdy instruktora. | 14.10.2008 Odpojovač uzemňovač umístěný za sedačkou řidiče cvičného vozu T3M #5519. | 14.10.2008 Kanystr s tekutinou pro ostřikovač čelního skla je umístěný na zvýšeném stanovišti řidiče za sedadlem. | 14.10.2008 Celkový pohled na stanoviště řidiče a instruktora v cvičném voze T3M #5519. | 14.10.2008
Bedna skrývající pískovač. | 14.10.2008 Interiér cvičného vozu T3M #5519 je rozdělen přepážkou na dvě nestejně velké části, v přední jsou umístěny laminátové sedačky pro žáky v uspořádání 2+1 a stolky na jejich výcvikové pomůcky. | 14.10.2008 | 14.10.2008 Na pravé straně cvičného vozu T3M #5519 jsou v interiéru umístěny celkem čtyři sedačky se stolky. | 14.10.2008 Na pravé straně cvičného vozu T3M #5519 jsou v interiéru umístěny celkem čtyři sedačky se stolky. | 14.10.2008 V přední části cvičného vozu byly umístěny na levé straně mezi přeuspořádané sedáky stolečky | 14.10.2008
V prostoru po středních dveřích je v cvičném voze T3M #5519 instalována skříň pro umístění drobných věcí, jako například kabelu mnohočlenného řízení, silničních kuželů na trénování odhadu průjezdného profilu apod. | 14.10.2008 Zadní část interiéru cvičného vozu T3M #5519 v pohledu k rozdělovací přepážce. | 14.10.2008 V zadní části cvičného vozu T3M #5519 zůstalo zachováno původní uspořádání sedadel. | 14.10.2008 Přidaný elektricky ovládaný zadní pískovač v cvičném voze T3M #5519. | 14.10.2008 Odpojovač vozové baterie umístěný pod sedačkou. | 14.10.2008
Zachovaná základna sedačky s topnicí, bez samotné laminátové skořepiny. | 14.10.2008 Panel zpětného pohybu v zadní části cvičného vozu T3M #5519. | 14.10.2008 Detailní pohled na upravené přední dveře s dosazeným oknem místo poloviny křídel dveří. | 14.10.2008 Brzdový odporník na střeše cvičného vozu T3M #5519. | 14.10.2008 Logotyp cvičných vozů pražského Dopravního podniku je i na voze T3M #5519. | 14.10.2008


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1730
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2020