Červen 1996 aneb jak končil mazací vůz a začínaly sběrače s uhlíkem

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Červen 1996
aneb jak končil mazací vůz
a začínaly sběrače s uhlíkem


Souprava vozů T3 ev.č.6496+6536 s celovozovou reklamou na limonádu Coca Cola a novotou zářícími sběrači KE13 v jednolištovém provedení. | 9.5.1994

Souprava vozů T3 ev.č.6604+6605 s původní jednolištovou podobou sběračů KE13. | 20.5.1995
Na kolejové harfě vozovny Motol odstavená souprava vozů T3 ev.č.6547+6578 s jednolištovými sběrači KE13. | jaro 1994
Souprava vozů T3M ev.č.8014+8015 s původní jednolištovou podobou sběračů KE13. | 16.5.1995
V červnu se opravu nedařilo a upravené sběrače KE13 padaly jak hrušky ze stromů. Příkladem budiž souprava vozů T3 ev.č.6138+6139 na dvoře motolské vozovny. | 22.6.1996
Před dvaceti lety pražské tramvaje vstoupily do nové éry svého provozu, která zůstala pro běžné uživatele v podstatě skrytá. Dopravní podnik se totiž rozhodl pro přechod na provoz s uhlíkovými lištami tramvajových pantografů. To znamenalo nejen úpravu všech, v té době, provozovaných pantografů, ale také konec provozu mazacího vozu trolejového vedení.

Hlavní smyslem přechodu na uhlíkové lišty bylo snížení opotřebení troleje, kterou navíc není třeba přimazávat. Zároveň dochází ke zlepšení průchodu proudu mezi pevnou a pohyblivou částí, s čímž souvisí snížení hluku, způsobovaného otěrem lišty o trolejové vedení, protože je možné snížení přítlaku pantografu k troleji.

První pokus učinil pražský Dopravní podnik již v šedesátých letech, ještě před ukončením provozu dvounápravových vozů, který ztroskotal na vzdušných výhybkách a křižovatkách pro tyčové sběrače.

V přechodném období se i na jedné soupravě vyskytovaly rozdílné podoby sběračů KE13. Zadní vůz T3M ev.č.8058 ze soupravy s vozem ev.č.8059 tak má ještě jednolištovou podobu. | 13.4.1996
V přechodném období se i na jedné soupravě vyskytovaly rozdílné podoby sběračů KE13. Přední vůz T3M ev.č.8059 ze soupravy s vozem ev.č.8058 tak již má dvoulištovou podobu. | 13.4.1996
Příprava přechodu na uhlíkové lišty měla několik etap. V první, která začala na konci roku 1995, probíhaly rekonstrukce nejstaršího typu sběrače KE 13 na vozech T3, které umožnily osazení dvojlištové hlavice. U vozů KT8D5 na pantografu typu KE 23 došlo k náhradě původní dvojlištové hlavice za modernizovanou, stejného provedení s KE 13. Dvojitá lišta byla zvolena pro zajištění rovnoměrného ojíždění vrstvy uhlíku v liště.

Ve druhé etapě byl proveden a vyhodnocen zkušební provoz s několika typy uvažovaných lišt, na jeho základě proběhlo výběrové řízení dodavatele. V této době jezdila jediná dvojice vozů T3M ev.č.8065+8091, a to na stále přimazávané troleji.

Třetí etapa znamenala mezi dubnem a červnem 1996 provedení opravdu důkladné kontroly trolejové sítě z hlediska možného poškozování uhlíkových lišt a jejich odstranění.

V červnu 1996 se po ulicích povalovaly torza zvrácených sběračů KE13. Na Karlově náměstí například ještě jednolištový. | 24.5.1996
V červnu 1996 se po ulicích povalovaly torza zvrácených sběračů KE13. Na Palmovce již dvoulištová podoba. | 29.5.1996
V průběhu června, samotnou záměnou hliníkových lišt za uhlíkové, nastal kritický stav při provozu pantografů, kterému se však nebylo možné vyhnout. Jak postupně přibývalo do provozu po rekonstrukci pantografů s dvojitými lištami, které již nebyly pochopitelně plněny mazivem, zvyšovalo se jejich opotřebení suchým třením takovým způsobem, že se na troleji vytvořila vrstvička hliníku, která tření doprovázené navíc i výrazným zvýšením hluku zvýšila. Postarší pantografy KE 13, často tento nápor nevydržely, docházelo ke zvrácení dvojlišty nazad a stržení pantografu, nebo dokonce i vyrvání z izolátorů. Poslední měsíc, tak jezdilo po Praze tisíc pantografů bez maziva. Podmínkou přechodu na uhlík však byla suchá odmaštěná trolej.

Pracovní vůz T3 ev.č.5523 sloužící k přimazávání trolejí vjíždí do zastávky Vozovna Strašnice. | léto 1993
Přestože to z obrázku nevypadá, zadní čelo vozu T3 ev.č.5523 se občas umývalo trichloretylenem. Kromě nánosů grafitu však postupně mizelo i evidenční číslo. | 14.6.1995
Teprve závěrečná, čtvrtá etapa znamenala záměnu hliníkových lišt za uhlíkové, kdy bylo nutné co nejvíce zkrátit souběh obou druhů, aby se co nejvíce snížilo opotřebení uhlíku. Záměna, znamenající vysoké nasazení všech pracovníků vozoven, začala 27. června a 1. července 1996 byla až na pár výjimek ukončena.

Když se pak v polovině července konala kontrola stavu troleje, bylo konstatováno, že trolej je s výborně vyleštěným povrchem a uhlíkovým filmem na aktivní ploše, přesně dle předpokladu.
Mazací vůz T3 ev.č.5523 na Krejcárku. | 20.4.1996 Trolej se mazala i na Chotkově ulici, ale nikdy ne ve dne. Naaranžovaný záběr pro potřeby fotografa, ale nepostrádá jistý půvab. | 20.4.1996 Zatímco dolů se ještě maže, nahoru do Modřan již směřuje zkušební vůz KT8D5 ev.č.9048. Skutečná situace, žádné aranžování. Zřejmě jediné doložené denní mazání před uvedením nové modřanské tratě do provozu. | 25.5.1995 Setkání s motorovým vozem 810.305-3 v zastávce Nádraží Modřany. | 25.5.1995 Mazací hlavice si bez problémů poradila i s poměrně ostrými trolejovými zlomy v oblouku k zastávce Nádraží Modřany. | 25.5.1995
A to už je realita současnosti. Sběrací hlavice s výměnnými uhlíkovými lištami na voze Škoda 15T ForCity Alfa. | 24.4.2010

S využitím textu Ing. Jana Doubka

ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1521
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2017