Trať Minská - Čechovo náměstí

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Trať Minská - Čechovo náměstí


Některé tramvajové tratě během své existence zcela změní svůj význam. Z manipulační tratě se tak může stát trať pravidelně provozovaná (příklad tratě v ulici Za Ženskými domovy), případně z jiné, kdysi hlavní tratě se stane jen manipulační spojka. A tohle se přihodilo právě trati v Minské ulici mezi křižovatkami Čechovo náměstí a Minská.

K dnešní Minské ulici, tehdy zvané Krokova, se tramvaje přibližovaly ve směru od náměstí Míru v průběhu roku 1899, při stavbě tramvajové tratě vedené dnešní Francouzskou a Moskevskou ulicí až k tehdejší usedlosti Na Kovárně na dnešním Vršovickém náměstí. Provoz byl zahájen 1. července 1899. Na konečné byla pravostranná výhybna dlouhá 70 metrů, ze které byla zpět vyvedena ještě kusá kolej o délce 49 m.

Pohled do dnešní Minské ulice z dnešní Vršovické ulice. V Minské ulici vidíme zadní části dvou vlečných vozů, stojících ve stejném směru jízdy. Je tedy evidentní, že snímek byl pořízen již po vložení kolejových spojek, kdy se vlaky vzájemně předjížděly. | okolo 1930
Cvičný vůz T3R.P ev.č.5516 projíždí Minskou ulicí ke křižovatce Minská. | 28.10.2010
Vozy KT8D5.RN2P ev.č.9065 a 9076 vypravené na linku 3 manipulují v Minské ulici před zastávkou Čechovo náměstí. | 25.3.2012
Souprava vozů T3R.P ev.č.8376+8377 vypravená na linku 14 manipuluje v Minské ulici před zastávkou Čechovo náměstí. | 13.3.2006
Souprava motolských vozů T3 ev.č.6568+6609 vypravená na linku 4 projíždí Minskou ulicí proti obvyklému směru jízdy. Důvodem je rekonstrukce křižovatky Koh-i-noor a linky 4 obrací jednosměrným objezdem z vršovického náměstí přes Nádraží Vršovice a Bruselskou zpět na I.P.Pavlova. | 10.5.2002
Vůz Škoda 14T ev.č.9140 vypravený na odkloněnou linku 10 manipuluje v Minské ulici před zastávkou Čechovo náměstí. | 12.4.2008
Vůz T3SUCS ev.č.7076 vypravený na linku 4 zachycený v Minské ulici. | 7.4.2008
Sólo vůz T6A5 ev.č.8640 vypravený na linku 4 manipuluje v Minské ulici. | 6.9.2009
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7184+7185 vypravená na linku 31 v Minské ulici. | 23.12.2002
Souprava vozů T6A5 ev.č.8653+8654 vypravená na linku 4 projíždí Minskou ulicí. | 14.6.2012
Vůz T3M2-DVC ev.č.8072 vypravený na noční linku 55 vyčkává v Minské ulici na čas odjezdu. | 17.9.2000
Minskou ulicí klesá souprava vozů T3R.P ev.č.8340+8341 vypravená na linku 22. | 28.5.2012
Vůz KT8D5 ev.č.9016 vypravený na cvičnou jízdu zachycený v Minské ulici. | 16.6.2007
Souprava vozů T3R.P ev.č.8300+8380 sune podvozkový pluh PSP 01 ev.č.8202 na levé koleji v Minské ulici. | 26.2.2012
Vůz Škoda 14T ev.č.9121 na cvičné jízdě předjíždí po protisměrné koleji souprava vozů T3R.P ev.č.8344+8345 vyčkávající během vypravení na linku 4 v Minské ulici na čas odjezdu. | 11.7.2007
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9094 vypravený na linku 37 vyčkává na protisměrné koleji na čas odjezdu. | 18.11.2015
Vůz KT8D5 ev.č.9044 vypravený na linku 4 vyčkává před zastávkou Čechovo náměstí na čas odjezdu. | 26.10.2006
Muzejní vůz ev.č.3062 vyčkává v zastávce Čechovo náměstí na své cestující. | 25.1.2014
Setkání posledních dvou cvičných vozů se zrychlovačovou výzbrojí typu T3 ev.č.5502 a 5520 během fotojízdy pražského Kroužku MHD v Minské ulici. Vůz ev.č.5520 samozřejmě stojí na protisměrné koleji. | 7.1.2017
Souprava vozů T3 ev.č.6356+6355 vypravená na linku 17 manipuluje v prostoru zastávky Čechovo náměstí. | 5.10.1996
Souprava vozů T3 ev.č.6513+6514 vypravená na linku 4 odbavuje cestující v prostoru zastávky Čechovo náměstí. | 26.6.1997
Souprava vozů T3 ev.č.6577+6576 vypravená na linku 6 manipuluje v prostoru zastávky Čechovo náměstí. | 10.6.1996
Souprava vozů T3 ev.č.6824+6823 vypravená na linku 17 v Minské ulici. | 31.7.2004
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7116+7117 vypravená na linku 22 odbavuje cestující v zastávce Čechovo náměstí v Minské ulici. | 26.6.1997
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7178+7179 vypravená na linku 23 odbavuje cestující v zastávce Čechovo náměstí v Minské ulici. | 28.9.2004
Vůz T3SUCS-DVC ev.č.7226 vypravený na linku 16 manipuluje v zastávce Čechovo náměstí v Minské ulici. | 27.3.2004
Kolonu odstavený šestnáctek v Minské ulici zahajuje souprava vozů T3SUCS ev.č.7284+7285. | 22.3.2004
Vůz T3R.P ev.č.8212 vypravený na linku 37 v prostoru zastávky Čechovo náměstí. | 14.10.2015
Souprava vozů T6A5 ev.č.8631+8632 vypravená na linku 6 klesá Minskou ulicí ke stejnojmenné křižovatce. | 26.6.1997
Sólo vůz T6A5 ev.č.8709 vypravený na linku 4 v Minské ulici. | 2.1.2005
Souprava vozů T6A5 ev.č.8641+8652 vypravená na linku 4 je kvůli technické závadě odstavená na levé, protisměrné koleji v Minské ulici. | 3.4.2012
Souprava vozů T6A5 ev.č.8615+8616 vypravená na linku 23 klesá Minskou ulicí k Vršovické ulici. | 10.5.2002
Vůz T3R.P ev.č.8386 vypravený na linku 13 v Minské ulici. | 4.11.2013
Vůz T3R ev.č.8205 během zkušební jízdy zavítal také do Minské ulice. | 5.8.1998
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7112+7064 vypravená na linku 22 překonává během klesání Minskou ulicí druhou kolejovou spojku. | 14.6.2012
Vůz KT8D5 ev.č.9023 vypravený na linku 24 překonává během klesání Minskou ulicí druhou kolejovou spojku. | 14.9.2000
Vůz T3SUCS-DVC ev.č.7224 vypravený na linku 4 vyčkává za vozem T3M ev.č.8044 na uvolnění zastávky Čechovo náměstí. | 22.7.2007
Souprava vozů T3SUCS ev.č.8315+8316 vypravená na linku 31 v Minské ulici. | 23.12.2002
Setkání soupravy vozů T3R.PLF ev.č.8252+8566 vypravené na linku 22 s protisměrnou soupravou vozů T3R.P ev.č.8379+8378 vypravenou na linku 4 v Minské ulici. | 28.5.2012
Souprava vozů T3R.P ev.č.8218+8219 vypravená na linku 23 překonává během klesání Minskou ulicí druhou kolejovou spojku. | 1.6.2002
Vůz KT8D5 ev.č.9004 během cvičné jízdy zamířil také na protisměrnou kolej v Minské ulici. | 20.6.2010
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9094 vypravený na linku 37 vyčkává na protisměrné koleji na čas odjezdu. | 18.11.2015
Vůz T3SUCS-DVC ev.č.7226 opatřený již standardní podobou laku vypravený na linku 16 manipuluje v zastávce Čechovo náměstí v Minské ulici. | 27.3.2004
Souprava vozů T3 ev.č.6145+6144 vypravená na linku 19 vyčkává v Minské ulici na čas odjezdu. | 1975
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9072 vypravený na linku 37 klesá Minskou ulicí. | 18.11.2015
Souprava vozů T3R.P ev.č.8432+8433 vypravená na linku 14 zachycená v prostoru zastávky Čechovo náměstí. | 13.3.2006
Setkání posledních dvou cvičných vozů se zrychlovačovou výzbrojí typu T3 ev.č.5502 a 5520 během fotojízdy pražského Kroužku MHD v Minské ulici. Vůz ev.č.5520 samozřejmě stojí na protisměrné koleji. | 7.1.2017
Souprava vozů T6A5 ev.č.8633+8634 vypravená na linku 6 v Minské ulici. | 31.12.1997
Souprava vozů T6A5 ev.č.8651+8652 vypravená na posilovou linku 34 odbavuje cestující v zastávce Čechovo náměstí v Minské ulici. | 26.6.1997
Souprava vozů T6A5 ev.č.8675+8676 vypravená na linku 18 v zastávce Čechovo náměstí v Minské ulici. | 16.12.1997
Souprava vozů T6A5 ev.č.8679+8680 vypravená na linku 22 v zastávce Čechovo náměstí v Minské ulici. | 26.6.1997
Vůz KT8D5 ev.č.9039 vypravený na linku 4 odbavuje cestující v zastávce Čechovo náměstí v Minské ulici. | 2.8.2000
Souprava vozů T3R.P ev.č.8330+8331 vypravená na linku 16 manipuluje v zastávce Čechovo náměstí. | 22.3.2004
Pouze jedna projetá kolej ve sněhové vrstvě naznačuje, jak trať v Minské ulici dlouhodobě fungovala... | 13.6.2006
Zastávková služba občas „zlobila“ i před lety... Tak například vznikla zastávka Minská, která však vždy byla zastávkou Čechovo náměstí, maximálně s doplňkem v Minské ulici... | 14.11.2000
Pohled na Čechovo náměstí v době, kdy dnešní Moskevskou ulicí vedla pouze jedna kolej, hlavní trať byla v Minské ulici, doprava byla provozována v levostranném systému a křižovatce chyběly do úplného trojúhelníku k doplnění dvě koleje. | cca 1930
Jenže do Minské ulice to tehdy bylo nejen ještě několik set metrů, ale hlavně i několik let stavby. Teprve během prvního pololetí roku 1913 byla trať prodloužena od usedlosti Na Kovárně dál Palackého třídou (Moskevskou), z níž odbočila do Krokovy (Minské) a končila ve třídě Krále Jiřího (Vršovické). Trať byla zakončena levým přejezdem, za kterým ještě pokračovala pravá kolej tak, aby zde bylo možné odstavit v případě potřeby jeden vůz. Levá kolej pokračovala v ose budoucí ulice o cca 100 metrů dále, než kolej pravá, až k Botiči, kde komunikace končila, protože neexistoval žádný most. Sloužila k odstavování vlečných vozů. Když byl v září téhož roku postaven nový most přes Botič, byly na něj položeny koleje, které však byly pro tramvajovou dopravu využity až v roce 1926, po výstavbě nové tratě od dnešní křižovatky Otakarova.

Provoz přes dnešní Minskou ulici na novém úseku Na Kovárně – Třída krále Jiřího byl zahájen v pátek 20. června 1913, dva dny po technicko-policejní zkoušce.

Z úsporných důvodů byl za první světové války od 15. listopadu 1917 přerušen provoz tramvají v koncovém úseku tratě Na Kovárně - Třída krále Jiřího, a pro nedostatek vozů byl provoz mezi 17. červnem a 13. říjnem 1919 vyloučen i v úseku od Máchovy ulice po konečnou zastávku Na Kovárně. Teprve 2. června 1921 byl obnoven provoz v úseku Na Kovárně - Čechovo náměstí, úsek ke Třídě krále Jiřího však stále zůstával bez provozu. Vršovická městská rada sice požadovala, aby tramvajová linka 1 dojížděla do původní konečné stanice Třída krále Jiřího, Elektrické podniky ovšem trvaly na prodloužení pouze k Čechovu náměstí. Protože zde neexistovalo žádné vratné zařízení, které by umožňovalo obracení vozů, byl 24. května 1921 v prostoru mezi ulicí Na Spojce a Čechovým náměstím vložen nový levý kolejový přejezd, na který byla linka 1 prodloužena od 2. června 1921.

Od 14. září 1924 byla do Vršovic zavedena nová tramvajová linka 20 v trase Parlament (dnešní Rudolfinum) – Čechovo náměstí. „Dvacítka“ končila na stejném kolejovém přejezdu jako „jednička“, a protože byly provozovány s vlečnými vozy, obracelo se tak, že motorové vozy obou linek si po odpojení „svého“ vlečného vozu připojovaly jiný, který stál na konečné, bez ohledu na to, která linka jej přivezla.

V roce 1925 vrcholily stavební práce na nové trati od křižovatky Otakarova, díky níž byla v tehdejší Palackého (dnešní Moskevské) ulici zřízena jednokolejná trať přes budoucí křižovatku Koh-i-noor do dnešní Vršovické ulice, na které měly být ukončeny jak linky 1 a 20, tak i nová linka 4 ve směru od Nuslí. Práce na kanalizaci v nově upravované třídě Krále Jiřího však zahájení provozu oddalovaly.

Nová smyčka byla v celém průběhu jednokolejná a v prostoru budoucích křižovatek Čechovo náměstí a Minská byla napojena jednokolejnými trojúhelníky tak, aby byla pojížděná ve směru hodinových ručiček. Zahájení provozu smyčky oddalovala již jednou zmíněná výstavba kanalizace, a proto se hledalo řešení, které by urychlilo obracení dvou zde dosud ukončených linek 1 a 20. Od 13. února 1926 bylo povoleno, aby vlaky obou linek obracely na kolejovém trojúhelníku smyčky u Čechova náměstí. Teprve od 1. června 1926 byl zahájen provoz na nové trati od křižovatky Otakarova a současně i na nové smyčce v oblasti Čechova náměstí, na které byly ukončeny vlaky tří linek, kromě 1 a 20 nově také linka 4.

Jenže ukončení tří linek na jednokolejné smyčce se velmi rychle ukázalo jako nevhodné řešení. Zatímco vlaky linky 4 se během vyčkávání na čas odjezdu „uklízely“ do trojúhelníku křižovatky Minská, aby nepřekážely, u zbývajících linek takové místo neexistovalo. Poměrně často bylo nutné, aby se vlaky mohly v prostoru smyčky předjet.

Z tohoto důvodu byly v průběhu roku 1928 v Minské ulici vybudovány dva kolejové přejezdy, umožňující předjetí odstaveného vlaku po protisměrné koleji. Pravý byl vybudován u dnešní Orelské ulice a levý před trojúhelníkem na Čechově náměstí. Nezapomínejte na tehdejší levostranný provoz. Přejezdy zřejmě nebyly položeny současně. Nejdříve byl 3. května zrušen levý přejezd v Palackého třídě u ulice Na spojce a jako náhrada byl položen, buď ve stejném termínu, nebo i dříve nový levý přejezd v Minské ulici. Dobové prameny sice uvádějí přesné datum položení pravého přejezdu, noc z 10. na 11. září 1928, ale zároveň až oběžník z 6. listopadu 1928 uvádí, že „byl do stávajícího kolejového zařízení položen ještě jeden přejezd“. Tak si vyberte...

Od té doby byla v tehdejším levostranném provozu po projetí blokové smyčky levá kolej v Minské (ve směru do centra) určena lince číslo 1 a pravá lince číslo 20. Zajímavé je, že oběžník upravující manipulaci vlaků linek 1 a 20 vůbec neřešil obracení vlaků linky 4...

V roce 1934 byla v dnešní Vršovické ulici dokončena výstavba prodloužení tratě do oblasti Průběžné. Díky tomu byl zdvoukolejněn úsek smyčky Čechovo náměstí zhruba mezi dnešními křižovatkami Minská a Koh-i-noor. Po zprovoznění tratě na ni byla od 6. ledna 1935 prodloužena linka číslo 4, což ulevilo provozu ve smyčce Čechovo náměstí.

Přestože byla na území hl. m. Prahy zavedena jízda vpravo od 26. března 1939 od 3 hodin ráno, v Minské ulici se nic nedělo. Teprve v roce 1942 byl předložen projekt rekonstrukce kolejových uzlů v oblasti, spočívající v rekonstrukci všech kolejových křižovatek tak, aby bylo možné obracet v původním směru, tj. ve směru hodinových ručiček. Kolejové přejezdy v Minské ulici měly být prohozeny, aby vyhovovaly pravostrannému provozu ve staronovém směru pojíždění. Schválený projekt se nakonec během války nerealizoval.

Provedení stavebních úprav tak proběhlo až v listopadu 1948! Termín dokončení prací se rozchází, podle oběžníku byla rekonstruovaná smyčka uvedena do provozu 5. listopadu, avšak statistika uvádí až 1. prosinec. Během přestavby byl v křižovatce Čechovo náměstí zrušen oblouk z Minské ulice vpravo k dnešní křižovatce Koh-i-noor, což mělo za následek, že se obratiště nedalo používat pro ukončení linek ve směru od Nuslí a od Strašnic. K mimořádnému obracení vlaků z těchto směrů se proto využívaly kolejové trojúhelníky na křižovatkách. Protože to přece jen obracení vlaků komplikovalo a zdržovalo pravidelný provoz, byl v noci z 21. na 22. února 1951 kolejový oblouk obnoven.

Po dokončení smyčky Kubánské náměstí do ní byla od 22. ledna 1956 linka 1 z Čechova náměstí prodloužena. Protože však mezi křižovatkami Čechovo náměstí a Koh-i-noor zůstávala trať stále jednokolejná, jezdila linka 1 ve směru z centra Moskevskou ulicí a zpět do centra Minskou. Tedy podobným systémem, jako v době nedávné linka 4, když bylo nutné, po jejím prodloužení na Kubánské náměstí a neexistenci zastávky Čechovo náměstí na hlavní trati, zachovat obsluhu zastávky Čechovo náměstí v Minské ulici. Obracení linky 20 se neměnilo.

Položení druhé koleje mezi zmíněnými křižovatkami probíhalo v několika etapách od července do října 1956. Od 23. října 1956 byl zahájen obousměrný provoz linky 1 Moskevskou ulicí s vynecháním úseku v Minské. Oblouk z Moskevské k Minské na křižovatce Koh-i-noor zůstal i nadále jednokolejný (doplněn byl v roce 1976), stejně tak i oblouk z Minské ke Koh-i-nooru na křižovatce Čechovo náměstí, takže v případě potřeby bylo možné obratiště Čechovo náměstí při obracení vlaků pojíždět stále jen po směru hodinových ručiček.

Předposledním kolejovým obloukem, který byl v oblasti doplněn, byl ten v křižovatce Minská, umožňující jízdu z Minské ulice ke Koh-i-nooru. Doplněn byl v rámci rekonstrukce tratě Otakarova – Minská, která probíhala od 4. dubna 1966. Od 9. července se vkládaly nové výhybky a část oblouků v Minské, ve Vršovické byly výhybky vloženy během výluky od 14. do 17. července. Tento oblouk zde v levostranném provozu byl od roku 1926, ale do pravostranného provozu byl přestavěn v roce 1948.

Aby se trať v Minské ulici dala využívat jako plnohodnotné manipulační obratiště, umožňující obracení tramvajových souprav z jakéhokoliv a do jakéhokoliv směru, chyběl v oblasti poslední kolejový oblouk na křižovatce Čechovo náměstí, oblouk z Moskevské do Minské ulice (tedy oblouk, který zde v levostranném provozu opět již byl). K jeho doplnění došlo v roce 1975, zprovozněn byl od 15. června 1975.

Rekonstrukce tratě v Minské ulici, spojená s obnovou obou přejezdů proběhla v letech 1988 a 1989. Spodní přejezd byl rekonstruován v roce 1988, společně s křižovatkou Minská, v termínu 16. února - 14. května. Horní přejezd pak o rok později. Nejprve začala od 3. července 1989 výluka úseku Čechovo náměstí – Koh-i-noor, k níž se 1. srpna přidala výluka úseku Minská – Kubánské náměstí. Trať v Minské ulici zůstávala stále v provozu. Dne 3. října, po obnovení provozu v úseku Minská – Kubánské náměstí, byla zahájena výluka úseku Blanická – Čechovo náměstí, včetně části tratě v Minské ulici a horního přejezdu. Rekonstrukce této části byla dokončena 18. listopadu 1989.

V roce 2012 byla zrekonstruována trať v Moskevské ulici mezi křižovatkami Čechovo náměstí a Koh-i-noor. Vrchol křižovatky Čechovo náměstí od Koh-i-nooru je po rekonstrukci opatřen rozjezdovou splítkou. O rok později byl rekonstruován také vrchol křižovatky od Vršovické náměstí.

V průběhu roku 2015 proběhla rekonstrukce 2/3 křižovatky Minská, obou vrcholů na Vršovické ulici. Ani v jednom případě nebyl rekonstruován vrchol obou křižovatek přímo v Minské ulici.

Konstrukce tratě:
Celá tramvajová trať je vybudována klasickou metodou žlábkových kolejnic na příčných pražcích, zákryt tvoří velká žulová dlažba.

Popis tratě:
Naši cestu po tramvajové trati začneme v prostoru křižovatky Minská, tedy v místě styku Vršovické a Minské ulice, ve které se zdržíme až do konce našeho popisu. Díky podobě křižovatky Minská si samotnou však trať výrazně zkrátíme, protože kolejová větev křižovatky Minská v relaci Bohemians - Minská zasahuje výrazně do Minské ulice. Bezprostředně za výhybkami již zmíněné křižovatky Minská je umístěna levá kolejová spojka, umožňující vlakům jedoucím ve směru našeho popisu, přejetí na levou a tedy protisměrnou kolej. Je tím umožněno případné objetí zde odstaveného vlaku v prostoru zastávky Čechovo náměstí. Trať pokračuje v přímém úseku, v našem směru je zřízena zastávka Čechovo náměstí, která se využívá nejen jako nácestná, ale také jako výstupní, nástupní a dokonce i manipulační. Prostě tak, jak se to zrovna s ohledem na výluky a linkové vedení hodí. Z protisměrné koleje je zřízena druhá, tentokráte pravá kolejová spojka, která umožňuje vlakům ve směru našeho popisu přejezd na pravou, správnou kolej. Obě spojky lze samostatně samozřejmě využít také jako kolejový přejezd k obracení obousměrných vozů. Ihned za spojkou následují výhybky křižovatky Čechovo náměstí na styku Minské a Moskevské ulice, kde naše cesta končí.

Zastávky umístěné na popisované trati:
  • Čechovo náměstí
    - občasná nácestná, nástupní, výstupní, případně manipulační zastávka ve středu Minské ulice, 16 metrů před křižovatkou s Moskevskou ulicí, nástupní ostrůvek pro jeden vlak 2xT
  • Provozované linky na popisované trati:
  • Linka 4
  • (pouze manipulačně ve směru Vršovická ulice -> Čechovo náměstí)
  • Linka 13
  • (pouze manipulačně ve směru Vršovická ulice -> Čechovo náměstí)

    Fotocesta po trati Minská - Čechovo náměstí
    Počátek tramvajové trati v Minské ulici u křižovatky Minská s levou kolejovou spojkou. Tramvajová trať v Minské ulici překonává levou kolejovou spojku. Přímý úsek tramvajové tratě v Minské ulici před zastávkou Čechovo náměstí. Přímý úsek tramvajové tratě v Minské ulici před zastávkou Čechovo náměstí. Přímý úsek tramvajové tratě v Minské ulici před zastávkou Čechovo náměstí.
    Prostor zastávky Čechovo náměstí. Prostor zastávky Čechovo náměstí s kolejovou spojkou z protisměrné koleje. Prostor zastávky Čechovo náměstí s kolejovou spojkou z protisměrné koleje. Prostor zastávky Čechovo náměstí s kolejovou spojkou z protisměrné koleje. Konec tramvajové tratě u křižovatky Čechovo náměstí.


    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
    www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
    www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
    Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
    web postaven na redakčním systému phpRS
    ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024