V roce 2011 oslavila sté výročí zahájení provozu Lipenka, tedy železniční trať Rybník - Lipno nad Vltavou, známá také jako Vyššíbrodská
elektrická místní dráha.
První návrh na zřízení elektrické dráhy z Vyššího Brodu do dnešní stanice Rybník vzešel od Františka Křižíka, tehdejší žádost byla v roce
1893 ale zamítnuta. Vltavou proteklo mnoho vody a snahy o stavbu dráhy existovaly stále, mohutnému rozvoji papírenské výroby a přeprava
výrobků po nevhodných silnicích donutily majitele papírny Vltavský mlýn Arnošta Poráka a opata vyšebrodského kláštera Bruno Pammera k tlaku
na příslušné úřady, aby byla stavba železnice povolena.
Stavební práce začaly v roce 1909 a provoz této 22,2 kilometru dlouhé elektrifikované železniční tratě byl zahájen v samém závěru roku 1911, 17. prosince se stejnosměrným
napájecím napětím 1280 V, které bylo dáno výkonem elektrárny v Horním Mýtě. V té době šlo o velmi netradiční napětí, podobné lokální tratě
rakouských státních drah využívaly napájení mezi 500 až 800 V.
V roce 1951 začala stavba lipenské přehrady a v roce 1955 došlo k přeložení koncové stanice Lipno z pravého vltavského břehu a v km 22 byla
na levém břehu vybudována nová stanice. Trať pokračuje ještě dále o dalších cca 185 kusou kolejí do areálu vodní elektrárny.
V průběhu let prošla trať dvojicí změn napájecího systému, kdy v roce 1955 bylo původní napětí zvýšeno na 1500 V. V roce 2003 byla zahájena
kompletní rekonstrukce napájecího systému, související s další etapou elektrizace tratě Horní Dvořiště - České Budějovice. Součástí byla
i přestavba Lipenky na napájení 25 kV / 50 Hz.