Gdańsk je město ležící u Baltského moře na severu Polska. Na rozloze 262 km2 žije cca 460 tisíc obyvatel. Kromě přístavu,
krásných písečných pláží a příkladně zrekonstruovaného centra města se zde také nachází poměrně rozsáhlý tramvajový provoz
s 52 km tramvajových tratí. Následující text zachycuje stav provozu v polovině července roku 2014.
Infrastruktura
Tramvajové tratě v Gdańsku jsou ve srovnání s jinými polskými městy (jako Bydgoszcz nebo Elbląg) ve velmi dobrém stavu.
Jsou patrné mohutné investice do infrastruktury z uplynulých let s přispěním peněz z fondů Evropské unie. Tratě jsou
tvořeny převážně pražci ve štěrkovém loži se žlábkovými i bezžlábkovými kolejnicemi. Rozchod kolejnic je 1435 mm a všechny
tratě jsou vybaveny až tříkolejnými smyčkami. Trolejové vedení je tvořeno převážně tzv. řetězovkou.
Tramvajový provoz zajišťuje městská společnost Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku (ZKM Gdańsk). K dispozici má tato
společnost dvě tramvajové vozovny – Nowy Port a Wrzeszcz. Především do vozovny Wrzeszcz se v posledních letech investovaly
prostředky na modernizaci kolejiště i hal a bylo pořízeno veškeré potřebné vybavení pro údržbu moderních nízkopodlažních
vozů. Pro odstavování vozů v obou vozovnách slouží jak kryté stání v halách, tak venkovní stání pod širým nebem.
Vozový park
Nejpočetnějším typem jsou tříčlánkové obousměrné vozy Düwag N8C-NF, které vznikly modernizací vozů Düwag N8C výměnou
původního středního vysokopodlažního článku za nízkopodlažní, změnou elektrické výzbroje a výraznou modernizací interiéru.
Vozy byly v původním provedení zakoupeny z Dortmundu a modernizovány byly firmou Modertrans Poznań v letech 2008 - 2009.
Výraznou změnou je i výměna čel tramvaje. Dva krajní podvozky jsou hnací, dva vnitřní běžné. Vůz disponuje pouze jedním
pantografem nad jedním z krajních podvozků. Zajímavostí jsou rozdílné typy dveří. Zatímco na krajních článcích byly zachovány
skládací dveře, na středním článku jsou dveře výklopné. Celkem vlastní ZKM 46 těchto modernizovaných vozů evidenčních čísel
1107 – 1154 mimo 1130 a 1142.
Druhým nejpočetnějším typem jsou vozy Pesa Swing (120Na), kterých zdejší ZKM provozuje od roku 2011 celkem 35. Vozy jsou
jednosměrné, stoprocentně nízkopodlažní a klimatizované. Jedná se o pětičlánkové vozidlo s třemi pevnými podvozky, z nichž
dva krajní jsou hnací. Zajímavostí je velmi komfortní vzduchové vypružení vozů. Vozy obdržely ev. čísla 1011 – 1045.
Dále je v provozu cca 34 vozů Konstal 105Na (některá ev.č. od 1202 do 1415), 7 vozů 105NCh (některá ev.č. od 1226 do 1325)
a 2 vozy Konstal 105NAs (ev.č.1405 a 1406). Vozy 105Na, kterých je většina, jsou vybaveny odporovou výzbrojí. Některé prošly
rekonstrukcí interiéru a výměnou předního čela prvního vozu a zadního čela druhého vozu soupravy. Vozy 105NCh, které vznikly
v letech 2000 – 2002 rekonstrukcí původních vozů 105Na ve firmě Protram Wrocław, jsou vybaveny výzbrojí TV Progress. Interiér
i zevnějšek se však dočkal jen kosmetických změn. Dva vozy nesou označení Konstal 105NAs. Vzhledově řadový vůz Konstal v sobě
ukrývá asynchronní trakční výzbroj ENIKA.
V letech 1999 – 2000 byly do města dodány 4 vozy Alstom Konstal NGd99 ev. čísel 1001 až 1004. Jedná se o tříčlánkové
jednosměrné nízkopodlažní vozidlo s jedním stupněm nad krajními podvozky, které jsou hnací a otočné. Střední krátký článek
je umístěn na pevném běžném podvozku. Zajímavostí mohou být první dveře určené pouze řidiči, případně nutnost rekonstrukce
vozů po deseti letech provozu z důvodu trhlin v oblasti podvozků.
Dalším typem jsou 3 vozy Bombardier NGT6 ev. čísel 1005 až 1007. Tyto vozy byly s použitím licence vyráběny v Krakově. Jedná
se o vůz stejné koncepce jako vozy Alstom. Rozdílné je umístění sběrače – na prostředním článku. I u těchto vozů jsou první
dveře určené pouze pro řidiče. Vozy byly zakoupeny v roce 2007 a i přes údajnou vysokou spolehlivost nebyly dále jejich řady
rozšiřovány.
Nejméně zastoupeným typem jsou 2 vozy Konstal 114Na ev. čísel 1501 a 1502. Jedná se o jednosměrné tříčlánkové vozy se středním
nízkopodlažním článkem se všemi čtyřmi podvozky hnacími. Vyrobeny byly firmou Konstal v roce 1997. V současné době je již
jeden vůz po rekonstrukci s dosazením čela shodného s vozy Düwag N8C-NF.
Ostatní doprava
Kromě tramvajové „klasické“ dopravy je v Gdańsku provozována i vodní tramvaj, která zahrnuje dvě lodní linky po kanálech
z centra města k moři. Kromě tramvajových spojů jsou hojně využívány i autobusové linky. Vozový park tvoří především vozy
značek Solaris a Mercedes. Klimatizace je standardem i na starších vozech. K dopravování do přilehlých měst Sopot a
Gdynia slouží příměstské vlaky - tzv. Szybka Kolej Miejska. Velmi intenzivně se pracuje na vlakovém propojení centra
města s letištěm.
Závěr
Gdańsk je velmi zajímavé město, které v posledních letech do dopravy investovalo nemalé finanční prostředky a o své cestující
řádně pečuje. Vozidla jsou čistá a udržovaná, nové i starší autobusy a tramvaje Pesa výhradně s klimatizací. Zajímavostí
může být jeden z vozů Pesa Swing, který byl vybrán pro testování zpříjemňování cestování tím, že se v interiéru ozývá zpěv
ptáků. Tento relaxační prvek v hromadné dopravě člověka ze zkostnatělých českých provozů minimálně překvapí. V každém případě
se jedná o živý, hojně využívaný dopravní systém, který stojí za to navštívit.