|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trať Špejchar - Letenské náměstí
|
3. června 2012 |
26. června 2012 |
Rekonstrukce tramvajové trati na třídě Milady Horákové proběhla od 2. června 2012 v několika dílčích etapách, ve kterých se měnilo vedení jízdních směrů pro individuální dopravu dle konkrétního místa stavebních prací. Nás však zajímá rekonstrukce trati. Při té byl vyrušen provizorní křížový přejezd obratiště Sparta, který sloužil od 28. června 2008 při kompletní uzavírce letenské pláně k obracení linek 25 a 26 a po znovuzprovoznění tratě na ulici Milady Horákové v úseku ke smyčce Špejchar od 1. července 2009 zde stále zůstával zaklínovaný a se sneseným trolejovým vedením bez využití.
Nejprve se stavební práce soustředily do obou krajních úseků mimo křižovatku Letenské náměstí. Ve směru od Sparty s pomocí na místě vytvářených kolejových polí, na opačné straně na Letenském náměstí vznikala pevná jízdní dráha w-tram s přidanými bezvýstužovými pražci. Ve stávajícím úseku od Špejcharu po Spartu navíc probíhala zakrytí dosud otevřeného svršku zádlažbou z velkých žulových kostek.
Od 1. srpna dochází ke kompletní změně dopravního režimu v oblasti způsobeným přesunem stavebních prací do křižovatky. Zde je opět využita pevná jízdní dráha w-tram s přidanými bezvýstužovými pražci v pravidelných rozestupech pro zajištění správné geometrie koleje v oblouku s převýšením. Trať je nově odsunuta více jižním směrem, aby mohl být zřízen v přechodu pro chodce dělící ostrůvek. Zároveň zde došlo k přesunutí parkovacích míst na zúžený chodník.
Veškeré provedené změny na Letné od začátku výstavby tunelu Blanka jasně ukazují, jakým směrem se v současnosti stavební úpravy ubírají. Takřka každé křížení komunikací je nově kryto vzniklým světelným signalizačním zařízením, které by mělo fungovat v režimu s preferencí tramvají, avšak realita je následně odlišná. SSZ je často spouštěno v pevném režimu, případně je logika řízení navržena nelogicky a místo zrychlování tramvají ji více zdržují a preferují individuální dopravu. Čísla hovoří za vše – nárůst jízdní doby dvě minuty oproti roku 2007 a plus dvě nové signalizace a ve výsledku snížení cestovní rychlosti.
O tom, že veškeré stavby současnosti jsou podřízeny spíše politickým vlivům a zájmům lobbystických skupin, nežli jejich uživatelům, svědčí velice nešťastný přesun zastávek, zejména pak odsun Sparty z centra až za křižovatku s ulicí U Sparty naproti fotbalovému stadionu. Nevýhodná poloha nových zastávek se ukázala již krátce po zprovoznění první etapy, kdy bylo nutné na přání občanů zachovat provizorní zastávky Sparta zřízené za křižovatkou Letenské náměstí původně jako výstupní a nástupní v souvislosti s obratištěm Sparta. Po rekonstrukci v roce 2012 se stálá zastávka Sparta do centra přemístila blíže ke křižovatce s ulicí u Sparty a nahradila tak provizorní zastávku v tomto směru. V protisměru zůstala zastávka zachována a obdržela nový název Korunovační. Samozřejmě bylo mnohem jednodušší zastávky Sparta ponechat v původních polohách...
Celková délka rekonstrukce tramvajové tratě v úseku Sparta - Letenské náměstí
činila 450 metrů a proběhla v režii Odboru městského investora.
Velkoplošné panely BKV zmizely z celého úseku a nově je trať až
po křižovatku u Letenského tunelu zřízena na betonových pražcích se zákrytem z velké žulové dlažby,
případně zatravněním na zvýšeném tělese. Úsek od Letenského tunelu po
zastávky Letenské náměstí, který je v úrovni vozovky, je zřízen metodou
w-tram s asfaltovým zákrytem. Do provozu byla v nové
geometrii uvedena 1. září 2012, automobilisté si však na kompletní otevření křižovatky Letenský tunel a
vozovky ke Špejcharu museli počkat ještě další měsíc. Příčina, kvůli níž se práce prodloužily, byly dle
Metrostavu údajně způsobeny vedením inženýrských sítí, které vůbec neodpovídaly zákresům a plánům.
Dopravní opatření: |
Rekonstrukce úseku Špejchar-Letenské náměstí .:::. 7. července 2012 | ||||
Rekonstrukce úseku Špejchar-Letenské náměstí .:::. 20. července 2012 | ||||