Trať Průběžná - Koh-i-noor

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Trať Průběžná - Koh-i-noor



Dovolujeme si Vás upozornit, že s ohledem na provedené rekonstrukce to tady vypadá zase trošku jinak. Usilovně pracujeme na úpravách.

Až na malé výjimky byly vždy tramvajové tratě, budované Elektrickými podniky hlavního města Prahy ve 20. a 30. letech 20. století, zřizovány v trasách již existujících komunikací. Výjimku v té době tvořily vlastně dvě tratě. K branickým ledárnám a pak trať od Koh-i-nooru na Průběžnou...

Na slavnostní zahájení provozu po nové trati přijela, jak bylo tehdy obvyklé tzv.primátorská tramvaj, tedy salonní motorový vůz ev.č.200. | 6.1.1935
Dobová čekárna pro cestující v zastávce Průběžná, kde stanicuje, jak vypovídá označník zastávky, pouze linka 4. | 40. léta
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7106+7107 vypravená na linku 22 stanicuje v zastávce Průběžná.  | 30.7.2004
Zatímco vůz KT8D5.RN2P ev.č.9074 vypravený na linku 33 teprve vjíždí do zastávky Průběžná, vůz KT8D5 ev.č.9048 na stejné lince v protisměrné zastávce právě stanicuje. | 20.10.2009
Jediný pražský vůz typu T3R ev.č.8205 vypravený na linku 19 stanicuje v zastávce Průběžná. | 30.8.1999
Souprava vozů T3M ev.č.8039+8021 vypravená na linku 24 míří ulicí V Olšinách k zastávce Průběžná. | 23.6.2007
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7019+T3 ev.č.6525 vypravená na odkloněnou linku 3 míří ulicí V Olšinách na Kubánské náměstí. | 30.7.2004
Souprava vozů T3 ev.č.6864+6879 vypravená na odkloněnou linku 3 míří ulicí V Olšinách na Kubánské náměstí. | 30.7.2004
Souprava vozů T3M ev.č.8066+8101 vypravená na linku 19 uhání ulicí V Olšinách do zastávky Průběžná. | 29.5.2006
Poměrně netradiční spojení cvičného a běžného provozního vozu T3R.P ev.č.5523+8368 zachycuje fotografie u zastávky Kubánské náměstí. | 3.3.2008
Souprava vozů T3M ev.č.8018+8085 vypravená na linku 4 míjí protisměrnou zastávku Kubánské náměstí a míří na Průběžnou. | 30.7.2004
Vůz T3R.P ev.č.8224 vypravený na linku 19 vjíždí do zastávky Kubánské náměstí. | 21.5.2005
Souprava vozů T3 ev.č.6634+6635 vypravená na linku 22 opatřená slušivou celovozovou reklamou stanicuje v zastávce Kubánské náměstí. | 1993
Souprava vozů T3M ev.č.8008+8005 vypravená na linku 19 odbavuje cestující ve výstupní zastávce na Kubánském náměstí. | 8.7.2006
Souprava vozů T6A5 ev.č.8744+8741 vypravená na linku 19 přijela do zastávky Kubánské náměstí a místo aby vysadila cestující a zamířila do smyčky, „převlékla“ se na linku 23 a pokračuje dále na Malovanku. Ano, první „řetězení“ v pražských podmínkách. | 26.5.2007
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7055+7053 vypravená na linku 22 opustila na Kubánském náměstí křižovatku a pokračuje ulicí V Olšinách k zastávce Průběžná. | 25.3.2012
V textu zmíněné protioblouky v prostoru dnešního Kubánského náměstí dokazuje letecký snímek, zachycující také podobu nezastavěného území, jímž je vedena tramvajová trať... | 1938
V zastávce Kubánské náměstí stanicuje vůz T1 ev.č.5033 vypravený na linku 27. | 20.3.1977
Vršovickou ulicí se k zastávce Kubánské náměstí přibližuje vůz T1 ev.š.5024 vypravený na linku 4. | 17.2.1977
Souprava vozů T3M ev.č.8012+8034 vypravená na linku 7 míří Vršovickou ulicí od Kubánského náměstí k zastávce Slavia. | 31.5.2005
Souprava vozů T6A5 ev.č.8655+8656 vypravená na odkloněnou linku 9 míří Vršovickou ulicí od Kubánského náměstí k zastávce Slavia. | 31.5.2005
Vůz Škoda 14T ev.č.9141 vypravený na linku 7 míří Vršovickou ulicí k zastávce Slavia. | 22.9.2009
Vůz KT8D5 ev.č.9041 vypravený na linku 24 uhání ke Kubánskému náměstí. | 30.7.2004
Vůz T3SUCS ev.č.7042 vypravený na linku 6 míří ke Kubánskému náměstí. | 31.1.2005
U Edenu stanicuje elegantní vůz T1 ev.č.5091 vypravený na linku 4. | 60. léta
Výstavba „sídliště“ podél Vršovické ulice je v  plném proudu, po tramvajové trati k Edenu míří motorový vůz „mevro“ ev.č.3077 s vlečným vozem vypravený na místo stálici mezi linkami, čtyřku. | okolo 1954
V zastávce Slavia odbavuje své cestující vůz Škoda 15T e.č.9223 vpravený na linku 24. | 25.3.2012
Vůz KT8D5 ev.č.9017 vypravený na linku 24 vyčkává u Slavie na signál volno. | 22.9.2004
Vůz T3SUCS ev.č.7033 vypravený na linku 7 překonává světelně řízenou křižovatku u Slavie. | 1.5.2004
„KSČ VEDOUCÍ SÍLA SOCIALISMU“ hlásá nápis na budově dnešního ministerstva životného prostředí u Edenu a vůz T1 ev.č.5034 vypravený na linku 27 burácí přes totálně rozmlácenou křižovatku... | 22.4.1977
Souprava vozů T3 ev.č.6952+6951 vypravená na linku 24 míří Vršovickou ulicí ke Slavii. | 1.5.2004
Vůz KT8D5 ev.č.9038 vypravený na linku 24 míří k zastávce Koh-i-noor. | 18.6.2005
Vůz KT8D5 ev.č.9036 vypravený na linku 24 klesá ke Koh-i-nooru. | 17.4.2005
Souprava vozů T3 ev.č.6876+6877 stupá tehdejší třídou Sboru národní bezpečnosti podél stojícího areálu Vozatajských kasáren. V pozadí vidíme Továrnu jemného pánského prádla Josefa Feigla. | 1.9.1977
Vznikající Vršovická ulice, kde byla zřízena jen severní nedlážděná vozovka, která dlouho sloužila pro oba směry jízdy a jižní byla dokončována až po druhé světové válce. | 1935
Souprava vozů T3 ev.č.6712+6713 vypravený na linku 22 stanicuje v zastávce Koh-i-noor. | 22.3.2004
Vůz T6A5 ev.č.8684 vypravený na linku 24 stanicuje v zastávce Koh-i-noor. | 7.10.2012
Souprava vozů T3 ev.č.6730+6731 vypravená na linku 23 vyčkává u křižovatky Koh-i-noor na signál volno. | 17.4.2005
Každé zahájení provozu na nové tramvajové trati bývalo velkým svátkem, jak dokládá snímek „obsypané“ Průběžné... | 6.1.1935
Dobová pohlednice s třívozovým vlakem v prostoru zastávky V Olšinách. | 40. léta
Vůz Škoda 14T ev.č.9124 vypravený na linku 7 vjíždí do zastávky Průběžná. | 11.8.2008
Souprava vozů T3M ev.č.8090+8055 vypravená na linku 19 stanicuje v zastávce Průběžná. | 7.6.2006
Souprava vozů (s vlečným vozem ev.č.1419) vypravená na linku 22 odbavuje své cestující v zastávce Průběžná. | 1937
Vůz T3M ev.č.8012 vypravený na linku 19 míří ulicí V Olšinách k zastávce Kubánské náměstí. | 29.7.2007
Vůz T6A5 ev.č.8729 vypravený na linku 7 míří k zastávce Průběžná. | 25.3.2012
Souprava vozů T3M ev.č.8042+8091 s celovozovou reklamou na bezplatný deník 24 hodin vypravená na linku 24 míří ulicí V Olšinách k zastávce Kubánské náměstí. | 28.8.2007
Vršovickou ulicí se od Průběžné ke Kubánskému náměstí ladně posouvá vůz RT6N1 ev.č.9103 vypravený na linku 7. | 10.6.1999
Vůz T3SUCS ev.č.7021 vypravený na linku 7 míří k zastávce Kubánské náměstí. | 24.3.2008
Budoucí kobyliský sněhový pluh T3M ev.č.5412 na zkušební jízdě po svém dokončení zavítal i na Kubánské náměstí. | 27.9.2007
Vůz KT8D5 ev.č.9024 vypravený na linku 24 minul protisměrnou zastávku Kubánské náměstí a míří na Průběžnou. | 30.7.2004
Vůz Škoda 14T ev.č.9146 na zkušební jízdě projíždí Kubánským náměstí. | 5.6.2008
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7044+7045 vypravená na linku 22 odbavuje cestující v zastávce Kubánské náměstí. V dálce mizí sólo vůz T3 ev.č.6230 vypravený na linku 19. Možná stojí za zmínku, že všechny tři vozy na snímku jsou vybaveny starým typem směrovek a obrysovek. | 1993
Označení vlaků bývalo leckdy různé. A tak vůz T1 ev.č.5056 vypravený na linku 27 má čelní číselnou orientaci jen pohozenou za oknem a na čele vozu označení X. | 20.3.1977
Souprava vozů T3M ev.č.8100+8105 vypravená na linku 19 vyčkává na Kubánském náměstí na signál volno pro odbočení do smyčky. | 16.11.2005
Fotografie s motorovým vozem ev.č.333 na lince 4 názorně ukazuje, jakým terénem vedla tramvajová trať v prostoru dnešního Kubánského náměstí. Bývalo zde výrazné esíčko na vysokém náspu, upravené až v roce 1948. | 1935
Souprava vozů T3SU ev.č.7001+7002 vypravená na linku 22 stanicuje v zastávce Kubánské náměstí. | 1.5.2004
Ještě jedna fotografie dokazující jakým terénem vedla tramvajová trať v prostoru dnešního Kubánského náměstí. Bývalo zde výrazné esíčko na vysokém náspu, upravené až v roce 1948. Při zahájení provozu tramvajové tratě byla navíc dokončena jen severní nedlážděná vozovka, která dlouho sloužila pro oba směry jízdy a jižní byla dokončována až po druhé světové válce. | 1935
Souprava vozů T3M ev.č.8096+8011 vypravená na linku 4 míří na Kubánské náměstí. | 30.7.2004
Vůz T1 ev.č.5052 vypravený na linku 4 projíždí „oraništěm“ tramvajové tratě po tehdejší třídě Sboru národní bezpečnosti (dnešní Vršovická) ke Slavii. | 1955
„Polomáčené kátéčko“, neboli vůz KT8D5 ev.č.9040 v původním barevném schématu vypravený na odkloněnou linku 3 míří Vršovickou ulicí ke Slavii. | 30.7.2004
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7064+7065 vypravená na linku 22 míří ke Slavii. | 30.7.2004
Vůz KT8D5 ev.č.9010 vypravený na linku 24 míří k zastávce Slavia. | 17.4.2005
Strašnická souprava vozů T3SUCS ev.č.7075+7048 vypravená na linku 23 opustila zastávku Slavia a míří na Kubánské náměstí. | 31.1.2005
K zastávce Slavia míří sólo vůz T1 neznámého ev.č. vypravený na linku 4 a vybavený ještě tyčovým sběračem. Šedesátá léta jsou v plném proudu a novostavba sídliště tvoří kulisy nové tramvaji té doby. | 60. léta
Souprava motorového a vlečného vozu přezdívaných „ponorka“ a „krasin“ neznámých ev.č. stanicuje během vypravení na linku 1 u Edenu, tedy dnešní Slavie. | 60. léta
Takřka neskutečná kombinace poloprázdné ulice s elegantním vozem T1 ev.č.5050 vypraveným na linku 4, který opustil zastávku u Edenu, tedy dnešní Slavii a uhání ke Koh-i-nooru. V popředí můžeme na troleji vidět část masivního křížení tramvajových a trolejbusových trolejí. Trolejbusy přes Eden jezdívaly mezi lety 1955 - 1968 po manipulačním propojení s vozovnou Michle, tedy dnešními garážemi Vršovice. | 1956
Vůz T3SUCS ev.č.7061 vypravený na linku 6 překonává světelně řízenou křižovatku Vršovické ulice u zastávky Slavia. | 17.4.2005
Vůz T6A5 ev.č.8715 vypravený na linku 6 míří Vršovickou ulicí k zastávce Koh-i-noor. | 30.7.2004
Vůz KT8D5 ev.č.9034 vypravený na 24 překonává při jízdě Vršovickou ulicí k zastávce Koh-i-noor křižovatku v místě výjezdu z podzemních garáží obchodního centra během výstavby světelné signalizace. | 30.7.2004
Vůz T1 neznámého ev.č. vypravený na linku 4 míří k zastávce Koh-i-noor. | 60. léta
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7142+7143 vypravená na linku 23 míří Vršovickou ulicí ke Slavii. | 31.1.2005
Souprava vedená vozem T3 ev.č.6332 vypravená na linku 27 stoupá Vršovickou ulicí od Koh-i-nooru s pozadím původní továrny. | 15.4.1978
Vůz T1 ev.č.5034 vypravený na linku 32 stoupá Vršovickou ulicí od zastávky Koh-i-noor. V pozadí stále stojí objekty Vozatajských kasáren. | 1.9.1977
Vůz T3SU ev.č.7010 vypravený na linku 7 opustil zastávku Koh-i-noor a uhání ke Slavii. | 1.5.2004
Tramvajová trať se stala ukázkou toho, jak kolejová doprava dotváří charakter města v neobydleném území. Vlak linky 4 míří k zastávce Eden. Vpravo vidíme konec areálu vozatajských kasáren, vlevo osamělý činžák a daleko za obzorem nové domy ve Strašnicích. | 1935
Takový malý dopravní kolaps, když si řidič tramvaje nevšimne, že jej světelná křižovatka nenavolila do cyklu, se vyskytuje v různých částech Prahy každý den. I u křižovatky Koh-i-noor v čele se soupravou vozů T3R.PLF ev.č.8278+T3R.P ev.č.8565 vypravenou na linku 22. | 17.10.2010
Zatímco trať k branickým ledárnám, zřízená v roce 1932, vedla do míst se silnou přepravní poptávkou, což prokázaly tamní autobusové linky, námi sledovaná trať se měla vydat do rozlehlé oblasti mezi Vršovicemi a Strašnicemi, která byla neobydlená a neexistovala tu žádná hlavní silnice.

Protože Vršovice i Strašnice měly základní spojení tramvajovou dopravou zajištěno, nepokládaly za nutné se příliš angažovat do stavby tratě, která povede „územím nikoho“. A tak o ni vlastně výrazně usiloval jen majitel známého zábavního parku Eden. Ovšem počet návštěvníků nebyl zase tolik velký a pravidelný, aby se Elektrickým podnikům stavba tratě vyplatila.

Když byla na konci 20. let dána regulačním plánem základní představa o podobě zástavby území, vypracovaly Elektrické podniky projekty dvou tramvajových tratí, které měly vznikající městskou čtvrť obsloužit. První z tratí nesla pracovní označení Vršovice – Krematorium a měla vést od dnešní křižovatky Koh-i-noor ulicemi Vršovickou (tehdy třída krále Jiřího), U Roháčových kasáren, Konopišťskou, Benešovskou, U Zdravotního ústavu, Soběslavskou a Votickou. Stavební povolení pro tuto trať udělila komise po místním šetření dne 16. února 1931. Krátce na to byl dokončen i projekt druhé tratě označené Vršovice – Staré Strašnice. Ta měla navázat na trať z předešlého projektu v Edenu v prostoru před dnešní budovou Ministerstva životního prostředí. Mělo zde vzniknout nové náměstí, jehož oválný střed, vyhrazený pro nespecifikovanou úřední budovu, měly tramvaje objíždět smyčkou.

Tato trať měla zajistit spojení do prostoru za křižovatkou s Průběžnou ulicí. Množství hospodářských objektů Bečvářova velkostatku a Hlavovy stodoly bránilo zřízení dostatečně širokého propojení ulic V Olšinách a Starostrašnické dvoukolejnou tratí až ke konci tratě od Vinice. Proto zde Elektrické podniky navrhly pouze jednokolejnou manipulační spojku mezi konci obou tratí určenou k vyjíždění a zatahování strašnických vozů.

Současně s tramvajovou tratí se měla z Vršovic do Strašnic stavět i nová komunikace. Jednání ohledně pozemků však trvala dlouho a tak náročnou stavbu, spojenou s velkými odkopávkami a zároveň i navážkami terénu, zahájily Elektrické podniky až v roce 1934. V té době již byl schválen projekt další tratě na Zahradní Město. To byla zásadní změna pro ukončení plánované linky ze směru od Vršovic. Nově se předpokládalo, že nebude ukončena u Bečvářova velkostatku, ale v první fázi na počátku Průběžné ulice a následně v Zahradním Městě. Proto Elektrické podniky celý úsek plánovaly v celé délce pouze jako jednokolejnou manipulační spojku vozovny Strašnice s krátkou kusou kolejí u protioblouků u velkostatku. V nejhorších rozhledových místech dosahovaly poloměry oblouků u Hlavovy stodoly pouhých 18 metrů!

Veřejné mínění však bylo schopno ovlivňovat dění kolem sebe i v dobách První republiky, a když se strašničtí obyvatelé dozvěděli, že pravidelné tramvajové linky se dočkají až na křižovatce s Průběžnou ulicí, zdála se jim vzdálenost cca 400 kroků mezi konečnou u strašnické školy a Průběžnou ulicí neskutečně dlouhou. Zřízení konečné u Bečvářova statku, tedy podle schváleného projektu, by ale znamenalo od Vršovic nezastavěnou oblastí přivést druhou linku, což nebylo ekonomické, nebo po jejím prodloužení do Zahradního Města vést každý druhý spoj jedné linky střídavě na Průběžnou a ke statku.

Elektrické podniky nakonec z vlastní iniciativy svolaly komisi, která měla najít uspokojivé řešení pro obě strany, leč kromě konstatování, že výstavba druhé koleje umožňující pravidelný provoz není v budoucnosti vyloučena k žádným jiným závěrům nedošla.

Těsně před zahájením provozu na trati však získaly Elektrické podniky od soukromé osoby pozemky západně od Hlavovy stodoly, které umožnily položení druhé koleje ve zcela jiném trasování, nežli koleje první. Hlavovu stodolu tramvaje objížděly v každém směru jinudy a koleje v obloucích byly od sebe vzdáleny až 32 metrů! Po malých úpravách dokončené jednokolejné tratě spočívajících například ve zrušení kusé koleje u protioblouků, se podařilo zdvoukolejnit celý traťový úsek od Průběžné po Strašnickou školu, což umožnilo pravidelný provoz s cestujícími.

Proti původním předpokladům nebyla postavena část tratě z Edenu ke krematoriu ani smyčka na náměstí. Trať byla vybudována z části na vysokém náspu, což se později ukázalo jako problematické. V době, kdy na ní byl zahájen provoz, byla zřízena jen severní nedlážděná vozovka, která dlouho sloužila pro oba směry jízdy a jižní byla dokončována až po druhé světové válce. Pravidelný provoz byl zahájen v neděli 6. ledna 1935. Na křižovatce s Průběžnou ulicí byla zřízena dvoukolejná odbočka a jednokolejný spojovací oblouk od strašnické vozovny na počátek tratě na Zahradní Město.

Stavba tratě do Zahradního Města se rozeběhla záhy a již 28. července 1936 povolilo ministerstvo využívání tratě k rozvážení materiálu a zaměstnanců. Pravidelná doprava na trati byla zahájena 18. října 1936. Po zahájení provozu do Zahradního Města pomalu narůstal počet cestujících na tamní lince 4 takovým způsobem, že bylo žádoucí snížení intervalu. To sice bylo možné, ale za cenu odpojování vlečných vozů v zastávce Koh-i-noor (tehdejší Vozatajské kasárny), kde k tomuto účelu byly do tratě k 11. červenci 1938 vloženy dva přejezdy, křížový a levý, tak aby bylo možné objíždět odstavené vlečné vozy. Po zavedení pravostranného provozu byl na počátku května 1939 levý přejezd nahrazen pravým, aby bylo nadále možné provádět potřebné manipulace s vlečnými vozy.

Poté, co stále narůstající počet cestujících vyvolal požadavek na zajíždění vlaků s vlečnými vozy až do zastávky Průběžná, navrhly Elektrické podniky v této stanici zřízení třetí koleje a přejezdu. Přestože ministerstvo úpravy povolilo 30. července 1940, realizace se nedočkaly.

Již naznačené problémy s vysokým náspem, po němž byla vedena tramvajová trať, o sobě daly vědět 25. dubna 1941, když došlo k sesuvu půdy na svahu vlastního tělesa. Během dne byl tedy urychleně přestěhován pravý přejezd od Koh-i-nooru až k zastávce a po dobu zajišťovacích prací byla mezi uvedenými stanicemi zajišťována doprava obousměrně po koleji do centra. Kdy došlo k obnovení dvoukolejného provozu není známo, ale jisté je, že od středy 17. prosince 1941 byl provoz, pro pokračující sesuvy, udržován opět jen po jedné koleji.

Od 23. října 1946 byla na křižovatce Průběžná zřízena druhá kolej v oblouku od vozovny Strašnice k Zahradnímu Městu.

V roce 1948 se od 19. listopadu tramvajové koleje v místech dnešního Kubánského náměstí na vysokém náspu stěhovaly až deset metrů severněji, aby byly odstraněny výrazné protioblouky respektující původní představy o podobě náměstí. Podobné úpravy se dočkala trať u zastávky Průběžná, na křižovatce s ulicí Pod Rapidem od 31. května 1951.

Aby bylo možné do Vršovic prodloužit další tramvajovou linku od Koh-i-nooru, což si žádala výstavba nových obytných domů v této oblasti, bylo nutné v oblasti zřídit nové obratiště. Důvody pro zřizování nových mezilehlých obratišť smyček jsou nasnadě. Přes centrum města je pro vyšší počty cestujících nutná také vyšší přepravní kapacita, která se pak na koncových úsecích stává nadbytečnou. A tak se nové mezilehlé smyčky zřizují zejména v místech, kde přepravní poptávka opadá a počty cestujících klesají. Původní záměr objíždět ve směru od Vršovic dnešní Kubánské náměstí nebyl schválen a tak byla nakonec zvolena nová poloha smyčky jižně od tratě, jejíž výhodou byla možnost napojení dvoukolejným trojúhelníkem, který umožňoval její využití i ve směru od Strašnic. Při jejím napojování 4. prosince 1955 byly opět zlepšeny směrové podmínky na hlavní vršovické trati odstraněním již v roce 1948 zmírněných protioblouků, čímž opět došlo k posunu tratě až o deset metrů, tentokráte jižněji. Na smyčce Kubánské náměstí byl zahájen provoz 22. ledna 1956.

Rekonstrukce úseku Koh-i-noor – Kubánské náměstí proběhla mezi 13. říjnem a 23. listopadem 1964.

V roce 1976 byla na křižovatce Koh-i-noor zřízena druhá kolej v oblouku od Minské ulice do ulice Moskevské.

S přibývajícími lety se množí na trati poruchy kolejových konstrukcí. Rekonstrukce resp. repanelizace tratě probíhaly v letech 1980 (Koh-i-noor - Slavia), v roce 1982 (u Edenu), 1984 (Bělocerkevská – Kubánské náměstí), 1989 (Koh-i-noor – Bělocerkevská) a zatím posledním přeskládáním prošly velkoplošné panely BKV v březnu 1996 při kompletní repanelizaci v úseku Koh-i-noor - Kubánské náměstí.

V průběhu roku 2004 byl do prostoru křižovatky ulic Vršovická a Kodaňská zaústěn vjezd a výjezd podzemních garáží obchodního centra Eden. Samotná křižovatka byla proto vybavena světelnou signalizací, a v místě přejezdu tramvajových kolejí došlo mezi 25. zářím a 1. říjnem 2004 k náhradě původních velkoplošných panelů BKV s hladkým povrchem za zdrsněné.

V červenci 2011 dochází na trati od 22. července do 8. srpna k přerušení provozu. Tentokráte v tom nemá prsty Dopravní podnik, nýbrž oprava horkovodu přímo v křižovatce Vršovická x Bělocerkevská. Dopravní podnik ale využije příležitosti a přerušení provozu pro pravidelnou údržbu tratě ve směru od Kubánského náměstí a ve většině úseku i výměnu blokových kolejnic B1 za novější B3, stejně jako opravu zmíněného přejezdu a výměnu rozjezdové výhybky do obratiště Kubánské náměstí od Slavie.

Celá tramvajová trať je od křižovatky Průběžná po křižovatku Koh-i-noor zřízena metodou velkoplošných panelů BKV na zvýšeném tělese ve středu vozovky. Výjimku tvoří křižovatka Kubánské náměstí, která je klasické konstrukce s krytem z velké žulové dlažby.

Cestu po tramvajové trati začneme u křižovatky Průběžná. Ihned za ní se tramvajová trať zřízená velkoplošnými panely BKV v prostoru zastávek Průběžná stočí dvojicí protioblouků v kombinaci levý a pravý. Za zastávkami tramvajová překročí v pravém oblouku světelně řízenou křižovatku s Ruskou ulicí, napřímí se a na zvýšeném tělese ve středu vozovky ulice V Olšinách míří přímým úsekem ke Kubánskému náměstí. Na této cestě mine přejezd na úrovni ulice V Předpolí, a dostává se na samotné Kubánské náměstí. Zde je zřízena zastávka Kubánské náměstí do centra. Za zastávkou se brzy objevuje světelně řízená křižovatka v níž tramvaje mohou odbočit do smyčky Kubánské náměstí. V prostoru křižovatky samozřejmě tramvajová trať dočasně opouští konstrukci velkoplošných panelů BKV a v klasické konstrukci se zákrytem z velké žulové dlažby pokračuje přes křižovatku, aby se za ní, již ve Vršovické ulici na zvýšeném tělesu stočila ve velkoplošných panelech BKV v levém oblouku. Na protisměrné koleji je zřízena zastávka Kubánské náměstí z centra. Zvýšené tramvajové těleso se za zastávkou napřimuje a pokračuje k zastávkám Slavia. Na křižovatce s Karpatskou ulicí je zřízen přejezd pro automobily, u Užocké ulice světelně řízený přechod pro chodce a na úrovni Kišiněvské ulice pak další z úrovňových přejezdů pro automobily. Zvýšené těleso ve Vršovické ulici je oproti ostatním poněkud atypické. Tramvajová trať není vedena v jeho středu, ale naopak je vyosena v našem pohledu vpravo. Větší plocha v levé části je vyhrazena trávníku, záhonům a květináčům. Za Jerevanskou ulicí tramvajová trať vstoupí do prostoru zastávky Slavia a za ní se, stále v přímém úseku dostane ke světelně řízené křižovatce s ulicemi Bělocerkevská a U Slavie. Úsek mezi křižovatkou a zastávkou hojně využívají chodci k chůzi po tramvajovém tělese, takže trať zde občas připomíná chodník... Za křižovatkou tramvajová trať stále v přímém úseku pokračuje k další světelně řízené křižovatce s Kodaňskou ulicí a výjezdem z podzemních garáží obchodního centra. Obě křižovatky od sebe dělí cca 100 metrů, ale rozhodně nejsou ideálně zkoordinovány, takže je velmi často ke spatření tramvaj, která se na prvních světlech ve směru jízdy rozjede na signál volno a na druhých zastavuje, protože právě padá signál stůj... Trať i za křižovatkou pokračuje v přímém úseku, za vyústěním Archangelské ulice překoná přechod pro chodce a za ním začíná pomalu klesat ke Koh-i-nooru. Pomalu se přibližuje k zastávkám Koh-i-noor, před nimiž je přes trať zřízený přejezd pro automobily. Za zastávkami se trať přiblíží ke křižovatce Koh-i-noor na styku s Moskevskou ulicí, kde naši cestu ukončíme.

Zastávky umístěné na popisované trati:
  • Průběžná
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Kubánské náměstí, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu vozovky ulice V olšinách, 10 metrů před křižovatkou s ulicí Pod Rapidem, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Průběžná
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Strašnická a Na Hroudě, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu vozovky ulice V olšinách, 20 metrů před křižovatkou s ulicí Průběžná, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Kubánské náměstí
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Slavia, respektive výstupní zastávka pro vlaky obracející ve smyčce Kubánské náměstí, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu vozovky přes Kubánské náměstí, 65 metrů před komunikací podél západní hrany Kubánského náměstí, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Kubánské náměstí
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Průběžná, respektive výstupní zastávka pro vlaky obracející ve smyčce Kubánské náměstí, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu ulice Vršovická, 35 metrů před Kubánským náměstím, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Slavia
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Koh-i-noor, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu vozovky ulice Vršovická, 2 metry před křižovatkou s ulicí Čeljabinská, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Slavia
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Kubánské náměstí, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu vozovky ulice Vršovická, 6 metrů před křižovatkou s ulicí Jerevanská, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Koh-i-noor
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Bohemians, Čechovo náměstí a Vršovické náměstí, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu ulice Vršovická, 60 metrů před křižovatkou s ulicí Moskevská, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Koh-i-noor
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Slavia, na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu ulice Vršovická, 125 metrů za křižovatkou s ulicí Moskevská, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Provozované linky na popisované trati:
    V celém úseku tramvajové tratě jsou po změně linkového vedení k 1. září 2012 provozovány denní linky 7 a 22, které v úseku Koh-i-noor - Kubánské náměstí doplňuje linka 24. V noci celým úsekem projíždí linky 55, 57 a 59.

    Fotocesta po trati Průběžná - Koh-i-noor
    Tramvajová trať za křižovatkou Průběžná přechází do konstrukce velkoplošných panelů BKV v prostoru zastávky Průběžná. V prostoru zastávky Průběžná se tramvajová trať záhy začne stáčet do levého oblouku. Prostor zastávky Průběžná. Koleje tramvajové tratě v levém oblouku v prostoru zastávky Průběžná. Prostor zastávek Průběžná s tratí v přímém úseku.
    Bezprostředně za zastávkami Průběžná se tramvajová trať v prostoru světelně řízené křižovatky s Ruskou ulicí stáčí v pravém oblouku. V prostoru světelně řízené křižovatky s Ruskou ulicí se tramvajová trať stáčí v pravém oblouku. V prostoru světelně řízené křižovatky s Ruskou ulicí se tramvajová trať stáčí v pravém oblouku. V prostoru světelně řízené křižovatky s Ruskou ulicí se tramvajová trať stáčí v pravém oblouku. Po překonání křižovatky s Ruskou ulicí se tramvajová trať ve středu ulice V Olšinách napřimuje a na zvýšeném tělese, tvořená velkoplošnými panely BKV míří ke Kubánskému náměstí.
    Přímý úsek tramvajové tratě zřízené velkoplošnými panely BKV na zvýšeném tělese ve středu ulice V Olšinách. Přímý úsek tramvajové tratě zřízené velkoplošnými panely BKV na zvýšeném tělese ve středu ulice V Olšinách. Přímý úsek tramvajové tratě zřízené velkoplošnými panely BKV na zvýšeném tělese ve středu ulice V Olšinách. Přímý úsek tramvajové tratě zřízené velkoplošnými panely BKV na zvýšeném tělese ve středu ulice V Olšinách. Na úrovni vyústění ulice V Předpolí je přes tramvajovou trať na zvýšeném tělese zřízený přejezd pro automobily.
    Přímý úsek tramvajové tratě zřízené velkoplošnými panely BKV na zvýšeném tělese ve středu ulice V Olšinách. Přímý úsek tramvajové tratě zřízené velkoplošnými panely BKV na zvýšeném tělese ve středu ulice V Olšinách. Přímý úsek tramvajové tratě zřízené velkoplošnými panely BKV na zvýšeném tělese ve středu ulice V Olšinách. Přímý úsek tramvajové tratě zřízené velkoplošnými panely BKV na zvýšeném tělese ve středu ulice V Olšinách. Přímý úsek tramvajové tratě zřízené velkoplošnými panely BKV na zvýšeném tělese ve středu ulice V Olšinách.
    Trať se ve středu ulice V Olšinách přibližuje k zastávce Kubánské náměstí do centra. Prostor zastávky Kubánské náměstí do centra. Prostor zastávky Kubánské náměstí do centra. Prostor zastávky Kubánské náměstí do centra. Za zastávkou koleje tramvajové tratě v přímém úseku pokračují...
    ...k vjezdovému trojúhelníku do smyčky Kubánské náměstí. V křižovatce Kubánské náměstí pokračuje tramvajová trať přímo, v levém oblouku odbočuje vjezd do stejnojmenné smyčky. Z levé strany se k tramvajové trati v křižovatce Kubánské náměstí připojuje stejnojmenná smyčka, koleje pokračují do prostoru zastávky Kubánské náměstí z centra. Za křižovatkou Kubánské náměstí se tramvajová trať ve středu Vršovické ulice záhy stočí levým obloukem. Prostor protisměrné zastávky Kubánské náměstí z centra zřízené v oblouku.
    Prostor protisměrné zastávky Kubánské náměstí z centra zřízené v oblouku, protisměrné koleje tramvajové tratě odděluje zábradlí. Prostor protisměrné zastávky Kubánské náměstí z centra zřízené v oblouku. Prostor protisměrné zastávky Kubánské náměstí z centra zřízené v oblouku. Tramvajová trať se za zastávkou Kubánské náměstí napřímí a ve velkoplošných panelech BKV pokračuje v přímém úseku. Za zastávkou Kubánské náměstí je zřízen na úrovni Karpatské ulice přejezd pro automobily.
    Přímý úsek tramvajové tratě zřízené velkoplošnými panely BKV ve středu Vršovické ulice. Přímý úsek tramvajové tratě zřízené velkoplošnými panely BKV ve středu Vršovické ulice. Přímý úsek tramvajové tratě zřízené velkoplošnými panely BKV ve středu Vršovické ulice. Přímý úsek tramvajové tratě zřízené velkoplošnými panely BKV ve středu Vršovické ulice. Tramvajové koleje v přímém úseku na úrovni Užocké ulice překračuje světelně řízený přechod pro chodce.
    Přímý úsek tramvajové tratě zřízené velkoplošnými panely BKV ve středu Vršovické ulice. Přímý úsek tramvajové tratě zřízené velkoplošnými panely BKV ve středu Vršovické ulice. Přímý úsek tramvajové tratě zřízené velkoplošnými panely BKV ve středu Vršovické ulice. Přímý úsek tramvajové tratě zřízené velkoplošnými panely BKV ve středu Vršovické ulice. Před zastávkami Slavia je na úrovni Kišiněvské ulice zřízen druhý úrovňový přejezd pro automobily v tomto mezizastávkovém úseku.
    Tramvajová trať v přímém úseku míří k zastávkám Slavia. Tramvajová trať v přímém úseku míří k zastávkám Slavia. Prostor zastávky Slavia. Prostor zastávky Slavia. Prostor zastávky Slavia.
    Prostor zastávky Slavia. Za zastávkami Slavia tramvajová trať zamíří ke světelně řízené křižovatce s ulicemi Bělocerkevská a U Slavie. Přímý úsek mezi zastávkami Slavia a světelně řízenou křižovatkou v přímém úseku tvořeném velkoplošnými panely BKV. Tramvajová trať překračuje v přímém úseku světelně řízenou křižovatku s ulicemi Bělocerkevská a U Slavie. Tramvajová trať překračuje v přímém úseku světelně řízenou křižovatku s ulicemi Bělocerkevská a U Slavie.
    Přímý úsek tramvajové tratě mezi dvěma světelně řízenými křižovatkami. Přímý úsek tramvajové tratě mezi dvěma světelně řízenými křižovatkami. Přímý úsek tramvajové tratě mezi dvěma světelně řízenými křižovatkami. Přímý úsek tramvajové tratě ve světelně řízené křižovatce s Kodaňskou ulicí. Přímý úsek tramvajové tratě ve světelně řízené křižovatce s Kodaňskou ulicí.
    Velkoplošné panely BKV vytváří přímý úsek tramvajové tratě na zvýšeném tělese ve středu Vršovické ulice. Přímý úsek tramvajové tratě ve Vršovické ulici pokračuje ke Koh-i-nooru. Přímý úsek tramvajové tratě ve Vršovické ulici pokračuje ke Koh-i-nooru. Přímý úsek tramvajové tratě ve Vršovické ulici pokračuje ke Koh-i-nooru. Přímý úsek tramvajové tratě na zvýšeném tělese ve středu Vršovické ulice.
    Přímý úsek tramvajové tratě na zvýšeném tělese ve středu Vršovické ulice. Tramvajová trať začíná ve středu Vršovické ulice klesat ke Koh-i-nooru. V přímém úseku se tramvajová trať přibližuje ke Koh-i-nooru. V přímém úseku se tramvajová trať přibližuje ke Koh-i-nooru. Tramvajová trať v klesání Vršovické ulice míří k zastávkám Koh-i-noor s přejezdem před nimi.
    Prostor tramvajových zastávek Koh-i-noor. Prostor tramvajových zastávek Koh-i-noor. Prostor tramvajových zastávek Koh-i-noor. Za zastávkami Koh-i-noor ještě tramvajová trať pokračuje ve velkoplošných panelech BKV... ...v závěrečném úseku před křižovatkou Koh-i-noor však přechází do klasické konstrukce na panelech VÚIS s krytem z velké žulové dlažby.


    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prtky.cz | www.prtky.eu
    ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1635
    web postaven na redakčním systému phpRS
    Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2018