Pohlednice Pražských tramvají... ...z Petřínské rozhledny

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Pohlednice Pražských tramvají...
...z Petřínské rozhledny


Psal se rok 1889, když se 363 členů Klubu českých turistů vypravilo na Světovou výstavu v Paříži. Obrovský dojem na ně samozřejmě učinila Eiffelovka. Možná to byl na počátku vtip, prosté hecování, ale ještě při cestě domů se ve vlaku smluvili, že Praze dají pocítit stejnou závrať, kterou zažili sami. Sen českých turistů byl na světě... | 16.3.2012 ...Na první schůzi vybrali pro stavbu nejvyšší pražský vrch Petřín, odkud se dala přehlédnout větší část českého království, a do společné pokladny vložili 1031 zlatých. Stavba monumentu ale byla odhadnuta na celých 32 000 zlatých... | 16.3.2012 ...Dr. Kurz z Klubu českých turistů tedy sepsal vizionářský článek, v němž Prahu vylíčil jako moderní město, jehož obyvatelé se kochat výhledy na Prahu z Petřínské rozhledny... Ve svém článku Praze předpověděl i vlastní lanovku, která Pražany k rozhledně dopraví a nakonec připojil i ďábelský termín: pouhý jeden rok! | 16.3.2012 Článek zapůsobil na českou veřejnost jako droga a lidé začali upisovat podílové listy v hodnotě 50 zlatých. | 16.3.2012 Našlo se sice několik pochybovačů, kteří považovali článek za vtip a podezření budilo i jméno hlavního návrháře konstrukce... | 16.3.2012
...inženýra Františka Prášila, většina Čechů ale stavbě věřila. | 16.3.2012 Dne 16. března roku 1891 byl učiněn první výkop a začal boj s časem. Pomocníci pod rozhlednou např. nahřívali nýty k sesazování dílů a házeli je nahoru konstruktérům, kteří je zachycovali kleštěmi. Práce byly ukončeny už 2. července, tedy za necelé čtyři měsíce. Porovnáno s dvěma roky, které zabrala stavba Eiffelovky, je to úctyhodný výkon. | 16.3.2012 Moderní výtah s plynovým pohonem použitý na rozhledně nešlo ani srovnat s tehdy docela všedními hydraulickými výtahy, které fádně pumpovaly na pařížském kolosu. Jediným problémem se může jevit, že petrolejovou lampu, sloužící k osvětlení výtahu Petřínské rozhledny, neustále zhasínal průvan. | 16.3.2012 Rozhledna byla slavnostně otevřena 20. srpna roku 1891. Celý Petřín byl zahalen v národních barvách a na špičce rozhledny zavlál červenobílý prapor. Sen českých turistů se naplnil. Spolu s rozhlednou byla dokončena i lanová dráha na vodní pohon. | 16.3.2012
Výstava v suterénu rozhledny je věnována českému vynálezci, dramatikovi, skladateli, filosofu a gynekologovi v jedné osobě, Járovi Cimrmanovi. Představuje mistra nejen jako brilantního tvůrce, který významně zasáhl snad do všech uměleckých i vědeckých oborů své doby, ale zároveň se pokouší postihnout i intimnější stránky jeho nekonečně rozsáhlé osobnosti. | 16.3.2012 Mezi významné exponáty patří i původní model Eiffelovky, která by dnes bez Cimrmanova zásahu pravděpodobně ani nestála. V době, kdy se Cimrman s Gustavem Eiffelem v Paříži setkal, totiž nebyl dořešen základní konstrukční nedostatek věže – její stabilita. Když se Cimrmanovi při cestě na toaletu poněkud rozjely nohy, jeho stabilita se rázem zvětšila a Cimrmana napadlo přenést tento princip i na Eiffelovu stavbu. Tak se Eiffelovka „rozkročila“ a 7000 tun těžká železná konstrukce získala potřebnou stabilitu. | 16.3.2012 Výstava nabízí i unikátní možnost spatřit mistrovu autobustu, restaurovanou ak. sochařem Janem Trtílkem. Dílo má bohužel zcela ztrhané rysy. | 16.3.2012 Výstava o Járu Cimrmanovi v suterénu Petřínské rozhledy. | 16.3.2012
Výstava o Járu Cimrmanovi v suterénu Petřínské rozhledy. | 16.3.2012 Výstava o Járu Cimrmanovi v suterénu Petřínské rozhledy. | 16.3.2012 Cimrmanem navržená drezínu na ruční pohon zvaná Louda. | 16.3.2012 Zachovalá liana, která zachránila Cimrmanovi život v povodí řeky Paraná. | 16.3.2012
V souvislostech jistě není překvapující, že Jára Cimrman se velmi zasloužil také o rozvoj turistického značení na našem území! | 16.3.2012 V těsné blízkosti Petřínské rozhledny nalezneme také zrcadlové Bludiště vybudované v roce 1891 na pražském Výstavišti a o dva roky později přesunuté na Petřín... | 16.3.2012 ...Hladovou zeď z doby Karla IV...{16.3.2012 ...a za ní Štefánikovu hvězdárnu vybudovanou mezi lety 1927-1929. | 16.3.2012
Z rozhledny se můžeme podívat na Pražský hrad... | 16.3.2012
...s dominantní katedrálou sv.Víta. | 16.3.2012 Nechybí ani pohled na areál Strahovského kláštera založený v roce 1140 s kostely sv.Rocha a Panny Marie. | 16.3.2012 Ještě jeden pohled na Strahovský klášter. | 16.3.2012 Přes střechy hradčanských domů na nás shlíží Loreta. | 16.3.2012 A v sousedství Lorety vidíme Černínský palác, sídlo Ministerstva zahraničních věcí, s jehož stavbou se začalo v roce 1669. | 16.3.2012
Pokud se zadíváme k Vltavě, tak u mostu Legií na nás blýská pozlacenou střechou „Zlatá kaplička“, neboli České Národní divadlo... | 16.3.2012 ...když však náš zrak přes jeho střechu zaměříme do větší dálky... | 16.3.2012 ...spatříme „nástupkyni“ Petřínské rozhledny v šíření televizního signálu po pražské kotlině, Žižkovský televizní vysílač. | 16.3.2012 Na úpatí Petřínské rozhledny nalezneme kostelík svatého Vavřince, připomínaný jako románská stavba již v roce 1135. | 16.3.2012 Hradčany a Petřín... | 16.3.2012
Hradčany a Petřín... | 16.3.2012 Hradčany a Petřín... | 16.3.2012 Dominantou Malostranského náměstí je... | 16.3.2012 ...samozřejmě chrám svatého Mikuláše. | 16.3.2012 Kousek za kupolí chrámu svatého Mikuláše na Malé Straně vidím věže Týnského chrámu na Staroměstském náměstí. | 16.3.2012
Pokud se zadíváme na Vltavu, spatříme odleva Štefánikův, Čechův a Mánesův most. | 16.3.2012 Čechův most s hradbou obytných domů na Klárově před Strakovou akademií, sídlem vlády České republiky. | 16.3.2012 Ještě jednou již zmíněná trojice vltavských mostů, tentokráte s budovou Rudolfina. | 16.3.2012 Při celkovém pohledu se nám do záběru vejde ještě jeden most... | 16.3.2012 ...který se jmenuje Karlův. | 16.3.2012
Ano. I netradiční pohled na Karlův most se Staroměstskou mosteckou věží nám nabídne Petřínská rozhledna! | 16.3.2012

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1521
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2017