Pohlednice Pražských tramvají......od lanovky na Komáří Vížku

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Pohlednice Pražských tramvají...
...od lanovky na Komáří Vížku


Dolní stanice lanové dráhy na Komáří Vížku. | 9.7.2012
Dolní stanice lanové dráhy na Komáří Vížku. | 9.7.2012 Dolní stanice lanové dráhy na Komáří Vížku. | 9.7.2012 Základna pro cívku s lanem u dolní stanice lanové dráhy na Komáří Vížku. | 9.7.2012 Dolní stanice lanové dráhy na Komáří Vížku. | 9.7.2012 Dolní stanice lanové dráhy na Komáří Vížku. | 9.7.2012
Dolní stanice lanové dráhy na Komáří Vížku. | 9.7.2012 Dolní stanice lanové dráhy na Komáří Vížku s podpěrou č.1. | 9.7.2012 Dolní stanice lanové dráhy na Komáří Vížku s podpěrou č.1. | 9.7.2012 Jak je dnes na kopci se sice nedozvíme, ale.... | 9.7.2012 ...hned za vstupem do odbavovací haly na nás čeká jedna vystavená dvousedačka, typický poznávací znak lanovek systému Von Roll VR 101 a vedle ní... | 9.7.2012
...vystavený spínací aparát VR101 o němž si řekneme víc. | 9.7.2012 Spínací aparát VR101. Žlutě jsou natřeny čelisti, pomocí jejichž páru je běhoun připnut k dopravnímu lanu. Červeně natřená pružina zajišťuje potřebný tlak k bezpečnému připojení čelistí k dopravnímu lanu. Exentry jsou natřené modře a zajišťují propojení mezi čelistí a hlavou závěsu. Hnědě je natřena hlava závěsu, na níž je připevněna sedačka, která svoji vahou působí proti pružině a zvyšuje tlak na čelisti svírající lano. Zelená aretační páčka zajišťuje čelisti proti rozevření. | 9.7.2012 Spínací aparát VR101. Žlutě jsou natřeny čelisti, pomocí jejichž páru je běhoun připnut k dopravnímu lanu. Červeně natřená pružina zajišťuje potřebný tlak k bezpečnému připojení čelistí k dopravnímu lanu. Exentry jsou natřené modře a zajišťují propojení mezi čelistí a hlavou závěsu. Hnědě je natřena hlava závěsu, na níž je připevněna sedačka, která svoji vahou působí proti pružině a zvyšuje tlak na čelisti svírající lano. Zelená aretační páčka zajišťuje čelisti proti rozevření. | 9.7.2012 V odbavovací hale dolní stanice nechybí základní technické informace o lanovce. | 9.7.2012 Odbavovací hala dolní stanice lanové dráhy na Komáří Vížku. | 9.7.2012
Prodejna jízdenek v odbavovací hale dolní stanice. | 9.7.2012 Interiér dolní stanice lanové dráhy na Komáří Vížku. | 9.7.2012 Přístupové schodiště z odbavovací haly k nástupišti dolní stanice lanové dráhy na Komáří Vížku. | 9.7.2012 Lanovou dráhu dodala Transporta Chrudim, národní podnik... | 9.7.2012 Interiér dolní stanice lanové dráhy na Komáří Vížku. | 9.7.2012
Odstavené sedačky v dolní stanici lanové dráhy na Komáří Vížku. | 9.7.2012 Vzdušná výhybka napojující kolej depa s odstavenými sedačkami na provozovaný úsek. | 9.7.2012 Interiér dolní stanice lanové dráhy na Komáří Vížku. | 9.7.2012 Odstavené sedačky v horní stanici lanové dráhy na Komáří Vížku. | 9.7.2012 Odstavené sedačky v dolní stanici lanové dráhy na Komáří Vížku. | 9.7.2012
Hlavy podpěr č.6 a 5A lanové dráhy na Komáří Vížku. | 9.7.2012
Dolní stanice lanové dráhy na Komáří Vížku s podpěrou č.1. | 9.7.2012
S návrhem na vybudování lanové dráhy na vrchol Komáří vížky do nadmořské výšky 806 metrů nad mořem přišel již v roce 1838 majitel chlumeckého panství hrabě Klement August Westphalem-Fürstenberg. Projekt, financovaný firmou Siemens, byl dokončen až v roce 1914, dávno po smrti pana hraběte. Jenže od projektu je k realizaci ještě daleko, a tu tehdy navíc zhatila první světová válka…

Teprve na konci 50. let 20. století se teplický Dopravní podnik odhodlal k výstavbě sedačkové lanové dráhy pro lázeňské hosty z Teplic, toužící po krásných výhledech do okolí na čerstvém vzduchu.

Délka lanové dráhy je 2 348 metrů, čímž patří mezi nejdelší jednoúsekové osobní lanovky střední Evropy a zároveň jí patří první místo mezi lanovkami Českými. Dolní, napínací, stanice lanovky byla postavena v Krupce, horní, poháněcí, pak na vrcholu Komáří vížky. V obou stanicích je výhybkami napojeno depo s kolejemi vždy pro odstavení 25 sedaček.

Technologickou část lanovky dodala firma Transporta Chrudim ve švýcarské licenci systému Von Roll. Na trati nalezneme dvacetdevět podpěr. Číslovány jsou však od 1 do 24 díky několikerému označení druhé podpěry umístěné blízko předchozí stejným číslem s doplňkovým písmem A. Transporta takových licenčních lanovek postavila devět, celkem jich bylo na světě 110. Za jeden dodaný závěs systému VR se platil licenční poplatek 300 švýcarských franků.

Provoz lanové dráhy byl zahájen 25. května 1952, a podobně jako v případě lanovky na Sněžku, se v prvních letech provozu potýkala s množství konstrukčních poruch, usilovně odstraňovaných v následujících letech.

Jediná lanová dráha stejného typu, tedy Von Roll VR 101 s odpojitelnými sedačkami, na nichž se sedí bokem ve směru jízdy sloužila až do září 2012 na vrchol Sněžky. Po ukončení jejího provozu vede na vrchol Komáří vížky světová rarita. Protože je technologická část lanovky původní a zachovalá, rozhoduje Ministerstvo kultury o jejím zapsání na seznam národních technických památek.

Lanová dráha na Komáří Vížku u podpěry č.12. | 9.7.2012
Klesající dvousedačka lanové dráhy na Komáří Vížku. | 9.7.2012 Průsek lanová dráhy na Komáří Vížku v lese. | 9.7.2012
Lanová dráha na Komáří Vížku u podpěr č.5A a 6. | 9.7.2012 Hlava podpěry č.9 s kladkovou baterií lanové dráhy na Komáří Vížku. | 9.7.2012
Lanová dráha na Komáří Vížku. | 9.7.2012 Lanová dráha na Komáří Vížku zvládá přepravovat také jízdní kola sličných cyklistek. | 9.7.2012
Lanová dráha na Komáří Vížku zvládá přepravovat také jízdní kola sličných cyklistek. | 9.7.2012 Lanová dráha na Komáří Vížku. | 9.7.2012
Lanová dráha na Komáří Vížku. | 9.7.2012 Nechoďte pod lanovkou! | 9.7.2012
Opěra č.23 pod horní stanici lanové dráhy na Komáří Vížku. | 9.7.2012
Opěra č.10 nad městem Krupkou. | 9.7.2012
Závěs sedačky se spínacím aparátem VR101 se v horní stanici lanové dráhy na Komáří Vížku zatím pohybuje po koleji. | 9.7.2012 Interiér horní stanice lanovky na Komáří Vížku s depem pro odstavení sedaček. | 9.7.2012 Interiér horní stanice lanovky na Komáří Vížku s depem pro odstavení sedaček. | 9.7.2012 Interiér horní stanice lanovky na Komáří Vížku. | 9.7.2012 Interiér horní stanice lanovky na Komáří Vížku. | 9.7.2012
Interiér horní stanice lanovky na Komáří Vížku. | 9.7.2012 Odložené sedačky u horní stanice lanové dráhy na Komáří Vížku. | 9.7.2012 Horní stanice lanové dráhy na Komáří Vížku. | 9.7.2012 Horní stanice lanové dráhy na Komáří Vížku. | 9.7.2012 Horní stanice lanové dráhy na Komáří Vížku. | 9.7.2012
Od podpěry č.1 k podpěře č.24
Tlačná podpěra č.1 lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro vratné lano 9 a pro tažné lano 7 kladek vedoucích lano. | 9.7.2012 Pohled od podpěry č.1 k podpěře č.2. | 9.7.2012 Nosná podpěra č.1A lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 kladky vedoucí lano. | 9.7.2012 Nosná podpěra č.2 lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 kladky vedoucí lano. | 9.7.2012 Nosná podpěra č.3 lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 9.7.2012
Nosná podpěra č.4 lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 9.7.2012 Nosná podpěra č.5 lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 9.7.2012 Nosná podpěra č.5A lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 klady vedoucí lano. | 9.7.2012 Tlačná podpěra č.6 lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 9 kladek vedoucích lano. | 9.7.2012 Nosná podpěra č.7 lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 kladky vedoucí lano. | 9.7.2012
Nosná podpěra č.8 lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 kladky vedoucí lano. | 9.7.2012 Nosná podpěra č.9 lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 9.7.2012 Nosná podpěra č.10 lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 9.7.2012 Nosná podpěra č.11 lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 9.7.2012 Nosná podpěra č.12 lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 9.7.2012
Nosná podpěra č.13 lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 9.7.2012 Nosná podpěra č.14 lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 kladky vedoucí lano. | 9.7.2012 Nosná podpěra č.14A lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 kladky vedoucí lano. | 9.7.2012 Nosná podpěra č.15 lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 kladky vedoucí lano. | 9.7.2012 Nosná podpěra č.16 lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 9.7.2012
Nosná podpěra č.17 lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 kladky vedoucí lano. | 9.7.2012 Tlačná podpěra č.17A lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 7 kladek vedoucích lano. | 9.7.2012 Nosná podpěra č.18 lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 9.7.2012 Nosná podpěra č.19 lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 9.7.2012 Tlačná podpěra č.19A lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 7 kladek vedoucích lano. | 9.7.2012
Nosná podpěra č.20 lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 9.7.2012 Nosná podpěra č.21 lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 kladky vedoucí lano. | 9.7.2012 Nosná podpěra č.22 lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 9.7.2012 Nosná podpěra č.23 lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 8 kladek vedoucích lano. | 9.7.2012 Nosná podpěra č.24 lanové dráhy na Komáři Vížku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 8 kladek vedoucích lano. | 9.7.2012

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024