|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pohlednice Pražských tramvají...
|
S návrhem na vybudování lanové dráhy na vrchol Komáří vížky do nadmořské výšky 806 metrů nad mořem přišel již v roce
1838 majitel chlumeckého panství hrabě Klement August Westphalem-Fürstenberg. Projekt, financovaný firmou Siemens,
byl dokončen až v roce 1914, dávno po smrti pana hraběte. Jenže od projektu je k realizaci ještě daleko, a tu tehdy
navíc zhatila první světová válka…
Teprve na konci 50. let 20. století se teplický Dopravní podnik odhodlal k výstavbě sedačkové lanové dráhy pro lázeňské hosty z Teplic, toužící po krásných výhledech do okolí na čerstvém vzduchu. Délka lanové dráhy je 2 348 metrů, čímž patří mezi nejdelší jednoúsekové osobní lanovky střední Evropy a zároveň jí patří první místo mezi lanovkami Českými. Dolní, napínací, stanice lanovky byla postavena v Krupce, horní, poháněcí, pak na vrcholu Komáří vížky. V obou stanicích je výhybkami napojeno depo s kolejemi vždy pro odstavení 25 sedaček. Technologickou část lanovky dodala firma Transporta Chrudim ve švýcarské licenci systému Von Roll. Na trati nalezneme dvacetdevět podpěr. Číslovány jsou však od 1 do 24 díky několikerému označení druhé podpěry umístěné blízko předchozí stejným číslem s doplňkovým písmem A. Transporta takových licenčních lanovek postavila devět, celkem jich bylo na světě 110. Za jeden dodaný závěs systému VR se platil licenční poplatek 300 švýcarských franků. Provoz lanové dráhy byl zahájen 25. května 1952, a podobně jako v případě lanovky na Sněžku, se v prvních letech provozu potýkala s množství konstrukčních poruch, usilovně odstraňovaných v následujících letech. Jediná lanová dráha stejného typu, tedy Von Roll VR 101 s odpojitelnými sedačkami, na nichž se sedí bokem ve směru jízdy sloužila až do září 2012 na vrchol Sněžky. Po ukončení jejího provozu vede na vrchol Komáří vížky světová rarita. Protože je technologická část lanovky původní a zachovalá, rozhoduje Ministerstvo kultury o jejím zapsání na seznam národních technických památek. |
||||
Od podpěry č.1 k podpěře č.24 | ||||