Hromadná doprava města Oslo 2011

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Hromadná doprava města Oslo 2011


Návštěvu Osla začneme pohledem na tramvaj SL 79 ev.č.113, která je na místní poměry zvenčí velice zachovalá. Jiné vozy jsou značně obouchané a zvenčí neudržované. Zvláštností je umístění jedněch dveří v zadní části vozu na jeho levé straně. | duben/květen 2011
Doprava v Oslu a okolí. Základem je T-Bane (metro), doplňují ho tramvaje a autobusy. Kapacitně je na tom MHD opravdu dobře, situace z Prahy kdy jezdí MHD přeplněna tu až na výjimky nejsou. Je až s podivem, že se vyplácí nasazovat tolik vozů, často v nich jede jen několik lidí. Klasická zdejší zastávka - vše integrováno do jednoho: čísla linek, jízdní řády, odpadkový koš, mapa MHD, název zastávky... | duben/květen 2011 Druhá část vybavení zastávky - digitální panel s informacemi o odjezdu. Podle vytíženosti zastávky má panel více či méně řádků. Na posledním řádku vždy rolují další časy odjezdů. | duben/květen 2011 Ač je vždy dvojitá červená pro chodce, nikdo znamení nedodržuje a chodí se jak je libo. Policie to neřeší, řidiči jsou ohromně tolerantní a chodce vždy a všude pouští... | duben/květen 2011 Tramvajová síť má délku 39 km, jejich 6 linek obsluhuje celkem 99 zastávek. Ač to pravda být nemusí, nemohl jsem se zbavit pocitu, že tramvaje jsou v Oslu jaksi do počtu a zbytečně moc jsou zde prosazovány autobusy.
Sekce v norském podání. | duben/květen 2011 Vůz SL79 na lince 12 v ulici Storgata. Ač starší z obou typů, z obou stran vybaven digitálním transparentem. | duben/květen 2011 Signalizace na následující křižovatce. Linka 12, která právě projela, zde uhýbá doleva. | duben/květen 2011 Ještě detailní pohled na první článek tramvaje SL 79 ev.č.113, kterou známe již z titulní fotografie. | duben/květen 2011 Druhý typ provozovaných tramvají - SL 95. Jedná se o tříčlánkové obousměrné vozidlo, jezdí se na zadní i přední pantograf. | duben/květen 2011
Setkání dvou vozů SL 95 na náměstí Stortovet. | duben/květen 2011 Dost časté je v Oslu vedení každého směru v jiné ulici, zde prosté křížení dvou takových tratí. | duben/květen 2011 Část sítě je pěkně opravena, část značně zanedbána. Ač to z fotky není moc patrné, asfalt mezi kolejemi je hodně vypouklý... | duben/květen 2011 ...a vypouklý až tak moc, že si ho holt tramvaje trochu ubrušují :-) | duben/květen 2011 Ne zrovna řídký jev - kolejí jen tak ukončených nebo pod asfalt zalitých se dá potkat dost. Celkový můj dojem je, jako by tram postupně vytlačovaly autobusy. | duben/květen 2011
Typická zastávka na TT, opět je vidět digitální panel s odjezdy, modrý kruh navíc inzeruje, jaké intervaly se dají čekat ve špičce. | duben/květen 2011 Tramvaj SL 95. | duben/květen 2011 Tramvaj SL 95 v pozadí s pozůstatky po MS2011 v klasickém lyžování. | duben/květen 2011 Interiér staršího typu SL 79. I uvnitř je odpadkový koš, navíc letáčky s jízdními řády. A jak starý, tak nový označovač. | duben/květen 2011 Interiér SL 79. | duben/květen 2011
Detail na světelnou závoru ve dveřích. Tramvaje žádný zvuk při zavírání nevydávají, dveře se prostě uzavřou a jede se. | duben/květen 2011 Interiér SL 79, dle nápisu „Stopper“ již někdo požádal o výstup u Viegelandsparku. | duben/květen 2011 Myslíte, že tramvaj při rozjezdu cinkne? Kdepak, v Oslu tramvaje nezvoní, resp. jsem za celou dobu neslyšel ani jedno zazvonění. | duben/květen 2011 Interiér novějšího typu SL 95. Tramvaj je v úrovni dveří nízkopodlažní... | duben/květen 2011 ...do zbylé části vede jeden stupínek. | duben/květen 2011
2x tramvaj SL 95 z nadhledu u Busterminálu. | duben/květen 2011 Signalizace pro tramvaje, následuje odbočka doleva, proto dva semafory pro dva směry. | duben/květen 2011 Ještě jednou semafory pro chodce a les červených panáčků. A my proklínáme Hradčanskou :-) | duben/květen 2011 Od tramvají se dostáváme k metru, alias T-Bane, zdejší páteři veřejné dopravy. Síť měří 84 km, jezdí po ni 6 linek a obsahuje 90 stanic. Z celé dopravy v Oslu mě nadchla nejvíce - zejména díky tomu jak je možné jednoduše a bez nějakých technických fines, tunelů a vymožeností obsloužit veliké území vysoce kvalitním prostředkem MHD.
Stanice jsou dlouhé, stavěné pro spojené 6-vozové soupravy. V případě příjezdu 3-vozové se pak zastavuje zcela náhodně. Někdy až u přední hrany nástupiště, jindy uprostřed, atd. | duben/květen 2011
Vozy jsou odhadem o metr širší než pražské a díky tomu ohromně prostorné. | duben/květen 2011 Na dveřích nalepené varování před velkou mezerou na některých nástupištích. Při příjezdu do nich je toto hlášeno rozhlasem, včetně anglické verze. | duben/květen 2011 A opět - odpadkový koš i uvnitř soupravy T-banu. Dveře nejen že nemají optickou signalizaci zavírání, ale i hlášení „dorene lukkes“ = „dveře se zavírají“ se ozve maximálně sekundu před tím, než se křídla pohnou. Nicméně při zdejších malých intenzitách přepravy to asi ničemu nevadí. | duben/květen 2011 Soupravy jsou třívozové, při potřebě se dvě mohou spojit do šestivozové soupravy, jako je to zachyceno na snímku. | duben/květen 2011 Orientace jsou i na bocích soupravy. | duben/květen 2011
Celkový pohled na stanici Ullevaal Stadion. | duben/květen 2011 A opět stejný panel jako pro autobusy a tramvaje. | duben/květen 2011 Provoz je zajištěn vozy MX3000 od Siemensu. | duben/květen 2011 Nový typ označovače jízdenek, či spíše karet, na které se nyní houfně přechází. | duben/květen 2011 Stejně jako skoro vše v Norsku, i jízdenku na MHD je možné zaplatit kartou. | duben/květen 2011
Novější zařízení stanic, kde již u vstupu ze silnice člověk ví, za jak dlouho jede vlak do obou směrů. | duben/květen 2011 Stanice Holmenkollen byla totiž stejně jako část trasy 1 zrekonstruována před MS 2011 v klasickém lyžování. Rekonstrukce to byla komplexní, např. z horního odběru se přešlo na spodní. | duben/květen 2011 Kolejových přejezdů je v síti značné množství. Vzadu průhled na město - až odtamtud se linka 1 šplhá nahoru. | duben/květen 2011 Klasické označení zastávky T-Banu. | duben/květen 2011 Informační systém - jednoduchý, jasný. | duben/květen 2011
T-Bane je velice tichý dopravní prostředek (zvnějšku i zevnitř), proto v těsné blízkosti zastávek/tratí stojí a vznikají nové obytné domy. | duben/květen 2011 Opět informační systém. Ikonka jednoho vagónku na konci signalizuje, že přijede pouze 3-vozová souprava. | duben/květen 2011 Detail kolejiště, jediným zabezpečovací prvek, který jsem byl schopen nalézt, jsou návěstidla. | duben/květen 2011 Novější typ přístřešku. | duben/květen 2011 Následuje několik fotek z trasy 1 sjíždějící do města. Foceno z jedoucího vlaku a v šeru večera, proto kvalita pokulhává. Spíše tedy jen dokumentační fotky, jak se trasa klikatí... | duben/květen 2011
Relativně často jsou nástupiště (trvalá) takovéto jednoduché dřevěné konstrukce. | duben/květen 2011 Standardní nástupiště s přístřeškem. | duben/květen 2011 Na periferiích se trasy metra úrovňově kříží s ostatní dopravou. | duben/květen 2011 Několik zastávek je tak krátkých, že se celá souprava nevejde k nástupišti. V takovém případě se otevírají jen dveře předních dvou oddílů a cestující jsou na tuto skutečnost upozorněni. Zde již souprava stojí ve stanici, zadní část přitom je mimo. | duben/květen 2011 Protisměrná kolej stoupá... | duben/květen 2011
...aby překonala mostní konstrukcí koleje jiných linek T-banu a po chvíli se na ně napojila. | duben/květen 2011 Díky tomuto sjíždění naše souprava linky 1 zastavuje a čeká, až ji předjede linka 5, v protisměru se pak blíží linka 4. | duben/květen 2011 Zázemí T-banu na stanici Majorstuen. | duben/květen 2011 Vzhledem k velikonočním svátkům je linka 1 ukončena již ve stanici Majorstuen. Díky souběhu všech linek v následujícím úseku ji již není třeba. | duben/květen 2011 Slepá obratová kolej a vjezd do podzemní části T-banu. Ze zabezpečovacího zařízení je opět k nalezení pouze semafor. | duben/květen 2011
Výstup ze stanice Majorstuen - užitečný informační panel s odjezdy tram a bus z přilehlých zastávek. | duben/květen 2011 Při vstupu je naopak infopanel s odjezdy T-banu. Jak je vidět, na lince 5 přijede 6ti vozová souprava. | duben/květen 2011 Turnikety jsou ve většině stanic v centru -  a ač svítí, v současné době se nepoužívají... | duben/květen 2011 Čilý ruch na stanici Majorstuen. I přes svátky jezdí MHD velice často. A velice prázdná. | duben/květen 2011 Detail kolejiště a nástupiště na Majorstuen. | duben/květen 2011
Detail sběrače - nacházejí se vždy dva na krajních vozech. | duben/květen 2011 Vjezd do centrální podzemní části, kde v souběhu jezdí všech 6 linek. | duben/květen 2011 Stanice jsou velice často v docela prudkém sklonu nebo zatáčce, ničemu to přitom nevadí. | duben/květen 2011 Stanice Gronland. Část stanic je relativně pěkná a světlá, část spíš připomíná temnou díru :-) | duben/květen 2011 Stanice Jerbanetorget - s „úžasnou“ reklamou mezi kolejemi. | duben/květen 2011
Poslední fotografie, jíž uzavřeme návštěvu Osla pochází opět z uzlu Majorstuen - souprava linky 1 vjíždí na obratovou kolej. | duben/květen 2011

Související články:
 Tramvaje v Oslu

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1521
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2018