Hromadná doprava města Oslo 2011

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Hromadná doprava města Oslo 2011


Návštěvu Osla začneme pohledem na tramvaj SL 79 ev.č.113, která je na místní poměry zvenčí velice zachovalá. Jiné vozy jsou značně obouchané a zvenčí neudržované. Zvláštností je umístění jedněch dveří v zadní části vozu na jeho levé straně. | duben/květen 2011
Doprava v Oslu a okolí. Základem je T-Bane (metro), doplňují ho tramvaje a autobusy. Kapacitně je na tom MHD opravdu dobře, situace z Prahy kdy jezdí MHD přeplněna tu až na výjimky nejsou. Je až s podivem, že se vyplácí nasazovat tolik vozů, často v nich jede jen několik lidí. Klasická zdejší zastávka - vše integrováno do jednoho: čísla linek, jízdní řády, odpadkový koš, mapa MHD, název zastávky... | duben/květen 2011 Druhá část vybavení zastávky - digitální panel s informacemi o odjezdu. Podle vytíženosti zastávky má panel více či méně řádků. Na posledním řádku vždy rolují další časy odjezdů. | duben/květen 2011 Ač je vždy dvojitá červená pro chodce, nikdo znamení nedodržuje a chodí se jak je libo. Policie to neřeší, řidiči jsou ohromně tolerantní a chodce vždy a všude pouští... | duben/květen 2011 Tramvajová síť má délku 39 km, jejich 6 linek obsluhuje celkem 99 zastávek. Ač to pravda být nemusí, nemohl jsem se zbavit pocitu, že tramvaje jsou v Oslu jaksi do počtu a zbytečně moc jsou zde prosazovány autobusy.
Sekce v norském podání. | duben/květen 2011 Vůz SL79 na lince 12 v ulici Storgata. Ač starší z obou typů, z obou stran vybaven digitálním transparentem. | duben/květen 2011 Signalizace na následující křižovatce. Linka 12, která právě projela, zde uhýbá doleva. | duben/květen 2011 Ještě detailní pohled na první článek tramvaje SL 79 ev.č.113, kterou známe již z titulní fotografie. | duben/květen 2011 Druhý typ provozovaných tramvají - SL 95. Jedná se o tříčlánkové obousměrné vozidlo, jezdí se na zadní i přední pantograf. | duben/květen 2011
Setkání dvou vozů SL 95 na náměstí Stortovet. | duben/květen 2011 Dost časté je v Oslu vedení každého směru v jiné ulici, zde prosté křížení dvou takových tratí. | duben/květen 2011 Část sítě je pěkně opravena, část značně zanedbána. Ač to z fotky není moc patrné, asfalt mezi kolejemi je hodně vypouklý... | duben/květen 2011 ...a vypouklý až tak moc, že si ho holt tramvaje trochu ubrušují :-) | duben/květen 2011 Ne zrovna řídký jev - kolejí jen tak ukončených nebo pod asfalt zalitých se dá potkat dost. Celkový můj dojem je, jako by tram postupně vytlačovaly autobusy. | duben/květen 2011
Typická zastávka na TT, opět je vidět digitální panel s odjezdy, modrý kruh navíc inzeruje, jaké intervaly se dají čekat ve špičce. | duben/květen 2011 Tramvaj SL 95. | duben/květen 2011 Tramvaj SL 95 v pozadí s pozůstatky po MS2011 v klasickém lyžování. | duben/květen 2011 Interiér staršího typu SL 79. I uvnitř je odpadkový koš, navíc letáčky s jízdními řády. A jak starý, tak nový označovač. | duben/květen 2011 Interiér SL 79. | duben/květen 2011
Detail na světelnou závoru ve dveřích. Tramvaje žádný zvuk při zavírání nevydávají, dveře se prostě uzavřou a jede se. | duben/květen 2011 Interiér SL 79, dle nápisu „Stopper“ již někdo požádal o výstup u Viegelandsparku. | duben/květen 2011 Myslíte, že tramvaj při rozjezdu cinkne? Kdepak, v Oslu tramvaje nezvoní, resp. jsem za celou dobu neslyšel ani jedno zazvonění. | duben/květen 2011 Interiér novějšího typu SL 95. Tramvaj je v úrovni dveří nízkopodlažní... | duben/květen 2011 ...do zbylé části vede jeden stupínek. | duben/květen 2011
2x tramvaj SL 95 z nadhledu u Busterminálu. | duben/květen 2011 Signalizace pro tramvaje, následuje odbočka doleva, proto dva semafory pro dva směry. | duben/květen 2011 Ještě jednou semafory pro chodce a les červených panáčků. A my proklínáme Hradčanskou :-) | duben/květen 2011 Od tramvají se dostáváme k metru, alias T-Bane, zdejší páteři veřejné dopravy. Síť měří 84 km, jezdí po ni 6 linek a obsahuje 90 stanic. Z celé dopravy v Oslu mě nadchla nejvíce - zejména díky tomu jak je možné jednoduše a bez nějakých technických fines, tunelů a vymožeností obsloužit veliké území vysoce kvalitním prostředkem MHD.
Stanice jsou dlouhé, stavěné pro spojené 6-vozové soupravy. V případě příjezdu 3-vozové se pak zastavuje zcela náhodně. Někdy až u přední hrany nástupiště, jindy uprostřed, atd. | duben/květen 2011
Vozy jsou odhadem o metr širší než pražské a díky tomu ohromně prostorné. | duben/květen 2011 Na dveřích nalepené varování před velkou mezerou na některých nástupištích. Při příjezdu do nich je toto hlášeno rozhlasem, včetně anglické verze. | duben/květen 2011 A opět - odpadkový koš i uvnitř soupravy T-banu. Dveře nejen že nemají optickou signalizaci zavírání, ale i hlášení „dorene lukkes“ = „dveře se zavírají“ se ozve maximálně sekundu před tím, než se křídla pohnou. Nicméně při zdejších malých intenzitách přepravy to asi ničemu nevadí. | duben/květen 2011 Soupravy jsou třívozové, při potřebě se dvě mohou spojit do šestivozové soupravy, jako je to zachyceno na snímku. | duben/květen 2011 Orientace jsou i na bocích soupravy. | duben/květen 2011
Celkový pohled na stanici Ullevaal Stadion. | duben/květen 2011 A opět stejný panel jako pro autobusy a tramvaje. | duben/květen 2011 Provoz je zajištěn vozy MX3000 od Siemensu. | duben/květen 2011 Nový typ označovače jízdenek, či spíše karet, na které se nyní houfně přechází. | duben/květen 2011 Stejně jako skoro vše v Norsku, i jízdenku na MHD je možné zaplatit kartou. | duben/květen 2011
Novější zařízení stanic, kde již u vstupu ze silnice člověk ví, za jak dlouho jede vlak do obou směrů. | duben/květen 2011 Stanice Holmenkollen byla totiž stejně jako část trasy 1 zrekonstruována před MS 2011 v klasickém lyžování. Rekonstrukce to byla komplexní, např. z horního odběru se přešlo na spodní. | duben/květen 2011 Kolejových přejezdů je v síti značné množství. Vzadu průhled na město - až odtamtud se linka 1 šplhá nahoru. | duben/květen 2011 Klasické označení zastávky T-Banu. | duben/květen 2011 Informační systém - jednoduchý, jasný. | duben/květen 2011
T-Bane je velice tichý dopravní prostředek (zvnějšku i zevnitř), proto v těsné blízkosti zastávek/tratí stojí a vznikají nové obytné domy. | duben/květen 2011 Opět informační systém. Ikonka jednoho vagónku na konci signalizuje, že přijede pouze 3-vozová souprava. | duben/květen 2011 Detail kolejiště, jediným zabezpečovací prvek, který jsem byl schopen nalézt, jsou návěstidla. | duben/květen 2011 Novější typ přístřešku. | duben/květen 2011 Následuje několik fotek z trasy 1 sjíždějící do města. Foceno z jedoucího vlaku a v šeru večera, proto kvalita pokulhává. Spíše tedy jen dokumentační fotky, jak se trasa klikatí... | duben/květen 2011
Relativně často jsou nástupiště (trvalá) takovéto jednoduché dřevěné konstrukce. | duben/květen 2011 Standardní nástupiště s přístřeškem. | duben/květen 2011 Na periferiích se trasy metra úrovňově kříží s ostatní dopravou. | duben/květen 2011 Několik zastávek je tak krátkých, že se celá souprava nevejde k nástupišti. V takovém případě se otevírají jen dveře předních dvou oddílů a cestující jsou na tuto skutečnost upozorněni. Zde již souprava stojí ve stanici, zadní část přitom je mimo. | duben/květen 2011 Protisměrná kolej stoupá... | duben/květen 2011
...aby překonala mostní konstrukcí koleje jiných linek T-banu a po chvíli se na ně napojila. | duben/květen 2011 Díky tomuto sjíždění naše souprava linky 1 zastavuje a čeká, až ji předjede linka 5, v protisměru se pak blíží linka 4. | duben/květen 2011 Zázemí T-banu na stanici Majorstuen. | duben/květen 2011 Vzhledem k velikonočním svátkům je linka 1 ukončena již ve stanici Majorstuen. Díky souběhu všech linek v následujícím úseku ji již není třeba. | duben/květen 2011 Slepá obratová kolej a vjezd do podzemní části T-banu. Ze zabezpečovacího zařízení je opět k nalezení pouze semafor. | duben/květen 2011
Výstup ze stanice Majorstuen - užitečný informační panel s odjezdy tram a bus z přilehlých zastávek. | duben/květen 2011 Při vstupu je naopak infopanel s odjezdy T-banu. Jak je vidět, na lince 5 přijede 6ti vozová souprava. | duben/květen 2011 Turnikety jsou ve většině stanic v centru -  a ač svítí, v současné době se nepoužívají... | duben/květen 2011 Čilý ruch na stanici Majorstuen. I přes svátky jezdí MHD velice často. A velice prázdná. | duben/květen 2011 Detail kolejiště a nástupiště na Majorstuen. | duben/květen 2011
Detail sběrače - nacházejí se vždy dva na krajních vozech. | duben/květen 2011 Vjezd do centrální podzemní části, kde v souběhu jezdí všech 6 linek. | duben/květen 2011 Stanice jsou velice často v docela prudkém sklonu nebo zatáčce, ničemu to přitom nevadí. | duben/květen 2011 Stanice Gronland. Část stanic je relativně pěkná a světlá, část spíš připomíná temnou díru :-) | duben/květen 2011 Stanice Jerbanetorget - s „úžasnou“ reklamou mezi kolejemi. | duben/květen 2011
Poslední fotografie, jíž uzavřeme návštěvu Osla pochází opět z uzlu Majorstuen - souprava linky 1 vjíždí na obratovou kolej. | duben/květen 2011

Související články:
 Tramvaje v Oslu

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024