Pohlednice Pražských tramvají...... od parní lokomotivy U57.001 »Osoblažky«

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Pohlednice Pražských tramvají...
... od parní lokomotivy U57.001
»Osoblažky«


Na úvod stránky to chce vždycky nějakou údernou fotku. A tak hodně předběhneme a parní lokomotivu U57.001 Vám ukážeme nejdříve před osoblažskou výtopnou... | 5.11.2011
...abychom se posléze vrátili do Třemešné ve Slezsku, kde osoblažská kráska, parní lokomotiva U57.001 vyčkává na cestující svého zvláštního vlaku. | 5.11.2011 Parní lokomotiva U57.001 supí v čele zvláštního vlaku mířícího do Liptaně. | 5.11.2011 Parní lokomotiva U57.001 supí v čele zvláštního vlaku mířícího do Liptaně. | 5.11.2011 Parní lokomotiva U57.001 supí v čele zvláštního vlaku mířícího do Liptaně. | 5.11.2011 Zvláštní vlak vedený parní lokomotivou U57.001 překonává most před stanicí Liptaň. | 5.11.2011
Parní lokomotiva U57.001 v čele zvláštního vlaku čeká ve stanici Liptaň na vykřižování s osobním vlakem. | 5.11.2011
Osoblažka, druhá provozovaná úzkorozchodná železničních trať v České republice se může pyšnit provozem jedné unikátní lokomotivy. Z někdejšího Československa se přes bývalou Jugoslávii a Rakousko opět vrátila do země svého původu.

Plzeňská Škodovka si v období okolo druhé světové války získávala významné postavení ve výrobě lokomotiv. Jugoslávské železnice si proto právě u ní v roce 1947 objednaly dodávku šesti parních lokomotiv pro své úzkorozchodné železniční tratě rozchodu 760mm. Za vývoj a postavení šesti nových lokomotiv s tendry si Škodovy závody v Plzni naúčtovaly 11 298 468 Kčs.

Lokomotivy byly dobrého provedení s elektrickým osvětlením, prostornou kabinou se sedátky strojvedoucího a topiče. Stroje byly navíc vybaveny sněžným pluhem, který musel být povinným vybavením každé nově vyrobené lokomotivy. Všech 6 strojů započalo svůj provoz v dubnu 1949, zejména v nákladní dopravě. V provozu se pak udržely až do přelomu let 1970/1971, kdy byly nahrazeny motorovými lokomotivami. O dva roky později se však opět vrátily do činné služby, v níž vydržely až do roku 1976.

Díky válečným událostem se ze šesti vyrobených lokomotiv zachovaly tři, jednu z nich, označenou 19-32 odkoupil rakouský spolek Club760, který ji uvedl do provozuschopného stavu v dílnách ÖBB Knitfeld. Byla provedena generální oprava kotle, pojezdu a tendru, ale lokomotiva nikdy nebyla prakticky vyzkoušena v provozu.

Již od roku 2007 probíhala jednání Slezských zemských drah s rakouským spolkem Club760 o zapůjčení jedné ze tří zachovalých lokomotiv pro provoz na Osoblažce. Více než roční snažení bylo završeno převozem lokomotivy 19-32 do České republiky. V krnovských opravnách byla sací brzda nahrazena tlakovou, budka obložena dřevem a topeniště dostalo novou klenbu. Zásahem do jejího vzhledu, v podobě zúžení horní části tendru byl strojvedoucím zlepšen výhled na trať při jízdě tendrem vpřed, tedy ve směru Třemešná ve Slezsku - Osoblaha. Lokomotiva byla opatřena modrým nátěrem a v České republice obdržela označení U57.001.

Parní lokomotiva U57.001 v čele zvláštního vlaku čekajícího ve stanici Liptaň na vykřižování s osobním vlakem to pořádně roztopila. | 5.11.2011
Zvláštní vlak v čele s parní lokomotivou U57.001 čeká ve stanici Liptaň na vykřižování s osobním vlakem. | 5.11.2011 Zvláštní vlak v čele s parní lokomotivou U57.001 čeká ve stanici Liptaň na vykřižování s osobním vlakem. | 5.11.2011
Parní lokomotiva U57.001 uhání v čele zvláštního vlaku krajinou Osoblažska. | 5.11.2011 Parní lokomotiva U57.001 rozjíždí svůj vlak do kopce ze zastávky Dívčí Hrad. | 5.11.2011
Parní lokomotiva U57.001. | 5.11.2011 Parní lokomotiva U57.001 v čele zvláštního vlaku ve Slezských Rudolticích. | 5.11.2011
Parní lokomotiva U57.001 v čele zvláštního vlaku ve Slezských Rudolticích. | 5.11.2011 Parní lokomotiva U57.001 v čele zvláštního vlaku ve Slezských Rudolticích. | 5.11.2011
Parní lokomotiva U57.001 zvládá svůj úkol bravurně. | 5.11.2011 Parní lokomotiva U57.001 vjíždí do zastávky Koberno. | 5.11.2011
Parní lokomotiva U57.001 v cíli cesty svého zvláštního vlaku v Osoblaze. | 5.11.2011 Parní lokomotiva U57.001 po manipulaci odstavuje vlak k nádražní budově. | 5.11.2011
Parní lokomotiva U57.001 byla v Osoblaze odpojena od vlaku a odjíždí do koncového šturcu. | 5.11.2011
Parní lokomotiva U57.001 byla v Osoblaze odpojena od vlaku a odjíždí do koncového šturcu. | 5.11.2011 Parní lokomotiva U57.001 byla v Osoblaze odpojena od vlaku a odjíždí do koncového šturcu. | 5.11.2011 Parní lokomotiva U57.001 opustila šturc a po další změně směru jízdy odjede před výtopnu. | 5.11.2011 Parní lokomotiva U57.001 zajíždí před osoblažskou výtopnu. | 5.11.2011 Parní lokomotiva U57.001 odstavená před osoblažskou výtopnou. | 5.11.2011
Parní lokomotiva U57.001 vysypává v Osoblaze obsah svého popelníku. | 5.11.2011 Detaily označení parní lokomotivy U 57.001. | 5.11.2011 Celkový podhled na osoblažský šturc a výtopnu. | 5.11.2011 Před budovou osoblažského nákladiště odstavené historické vozy. | 5.11.2011 Parní lokomotivy U57.001 nabírá své síly před zpáteční cestou v prostoru kolejiště před výtopnou v Osoblaze. | 5.11.2011
Parní lokomotiva U57.001 nabírá své síly před zpáteční cestou v prostoru kolejiště před výtopnou v Osoblaze. | 5.11.2011 Interiér vozu Ca/ú ukazuje, že i dnes řemeslníci existují a umí. | 5.11.2011 Interiér vozu Ca/ú ukazuje, že i dnes řemeslníci existují a umí. | 5.11.2011 Moderní doba si žádá moderní kompromisy a tak i jeden z historických vozů je opatřen plošinou pro usnadnění nástupu imobilních spoluobčanů. | 5.11.2011
Součástí vozů Ca/ú je i historizující WC. | 5.11.2011 Součástí historického víkendu byly také jízdy autobusu ŠL-11 z roku 1981. | 5.11.2011 Součástí historického víkendu byly také jízdy autobusu ŠL-11 z roku 1981. | 5.11.2011 Součástí historického víkendu byly také jízdy autobusu ŠL-11 z roku 1981. | 5.11.2011 Součástí historického víkendu byly také jízdy autobusu ŠL-11 z roku 1981. | 5.11.2011
Autobus Karosa ŠL-11 z roku 1981 úspěšně zdolal první světelně řízený přejezd přes železniční úzkorozchodnou trať, pro nás je to ale poslední fotografie z podzimního zastavení se na půvabné Osoblažce v roce 2011... | 5.11.2011



ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1521
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2017