Pohlednice Pražských tramvají... ...od lokomotiv řady T426.0

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Pohlednice Pražských tramvají...
...od lokomotiv řady T426.0


Taková trošku náladová fotka z Prahy s katedrálou svatého Víta a Negrelliho viaduktem tvořícím křoví jedné půl století mladé dámě... Ano, kapitalistická “Rakušanka“ T426.001 narozená v roce 1961 v rakouské firmě SGP Simmering-Graz-Pauker Florisdorf Wien opouští hlavní město České republiky, kde pár týdnů pobývala v areálu firmy JANOZA ve Zličíně (někdejší ČKD Dopravní systémy a Siemens kolejová vozidla), aby u místních profíků prošla obnovou laku notně obnošeného kabátku z roku 1990. Jedna ze dvou zachovaných motorových ozubnicových lokomotiv pro socialistické Československo se vrací do místa svého působiště, na ozubnicovou dráhu Tanvald - Harrachov... | 9.9.2011
...Uplynulo 24 hodin a stihli jsme se mezitím přesunout do Tanvaldu. Zde je vše připraveno na velkou slávu, lokomotiva T426.001 zvaná “Rakušanka“, podle země, kde byla vyrobena, se připravuje na svou obnovenou premiéru, kdy se během Tanvaldských slavností představí na ozubených kolejích v obnoveném laku svým fanouškům v čele historického ozubnicového vlaku mířícího do Harrachova, aby dokázala, že i po půlstoletí je svěží! | 10.9.2011 Vše je připraveno na velkou slávu, lokomotiva T426.001 zvaná “Rakušanka“, podle země, kde byla vyrobena, se připravuje v depu Tanvald na svou obnovenou premiéru, kdy se během Tanvaldských slavností představí v obnoveném laku svým fanouškům na ozubnicové trati do Harrachova v čele historického ozubnicového vlaku. | 10.9.2011 Vše je připraveno na velkou slávu, lokomotiva T426.001 zvaná “Rakušanka“, podle země, kde byla vyrobena, se připravuje v depu Tanvald na svou obnovenou premiéru, kdy se během Tanvaldských slavností představí v obnoveném laku svým fanouškům na ozubnicové trati do Harrachova v čele historického ozubnicového vlaku. | 10.9.2011 Druhá ze zachovalých “Rakušanek“, lokomotiva T426.003 bude dnes statickým exponátem v Tanvaldě. Na místo svého vystavení ale dojede vlastní silou a ještě postrčí lokomotivu T211.037 zvanou “Prasátko“ a motorový vůz M240.0057 zvaný “Singrovka“.{10.9.2011 Druhá ze zachovalých “Rakušanek“, lokomotiva T426.003 bude dnes statickým exponátem v Tanvaldě. Na místo svého vystavení ale dojede vlastní silou a ještě postrčí lokomotivu T211.037 zvanou “Prasátko“ a motorový vůz M240.0057 zvaný “Singrovka“.{10.9.2011
Motorová idylka v Tanvaldu jak před lety... V levé části snímku je ozubnicová lokomotiva T420.001 připravená k vedení zvláštního vlaku ve společnosti posunující sourozenecké trojky v pravé části snímku. | 10.9.2011
Bočnice kabiny strojvedoucího s označením dopravce a odlévanými štítky výrobce a řadového označení. | 10.9.2011
V šedesátých letech minulého století začal být neudržitelný provoz parních ozubnicových lokomotiv na jediné české ozubnicové železnici z Tanvaldu do Harrachova a ČSD se musely pohlédnout po nových, moderních, lokomotivách. Snaha o elektrifikaci tratě vyšuměla a tak se na scéně měly objevit lokomotivy motorové. Otázku, kdo je vyrobí, nastolil negativní postoj zástupců domácího průmyslu...

Podnik zahraničního obchodu Strojimport proto vznesl poptávku v zahraničí a ze dvou nabídek byla vybrána ta od rakouské firmy SGP Simmering-Graz-Pauker. Objednávka počítala s dodáním čtyř lokomotiv. Rakouský výrobce se zhostil výroby prvních ozubnicových motorových lokomotiv velkého výkonu na světě se ctí. Nejprve byly vyrobeny v roce 1961 čtyři lokomotivy řady T426.0 pro Československo, následoval ještě jeden kus pro Rakousko a tři pro Maďarsko.

Lokomotivy byly určeny pro dopravu vlaků na tratích opatřených Abtovou ozubnicí. Konstruovány jsou jako kapotové s věžovou kabinou strojvedoucího. V přední kapotě je umístěn naftový motor a v jejím čele chladící blok s ventilátorem. V zadní kapotě je uložen kompresor s vodním chlazením, naftová nádrž a naftový parní generátor Clayton pro vytápění vlakových souprav. Lokomotivy jsou vybaveny pěti na sobě navzájem nezávislými brzdami, působícími na adhezní dvojkolí i ozubnicová kola. Na ozubnicových úsecích lokomotiva využívá maximální rychlost 20 km/h, na adhezních pak 50 km/h.

Rekonstrukce jizerskohorské zubačky, na níž měly být nové lokomotivy nasazeny se protahovala a tak bylo rozhodnuto předat dvě ze čtyř lokomotiv na slovenskou ozubnicovou trať do depa Tisovec, což potkalo lokomotivy T426.001 a T426.003, a sudé lokomotivy, dvojka se čtyřkou poslat rovnou do Tanvaldu. Na Slovensku měly lokomotivy zajišťovat vozbu nákladních vlaků na ozubnicové trati do Pohronské Polhory. Během zkoušek zde však došlo k vykolejení jedné z lokomotiv. Provoz na ozubnicovém úseku byl proto přerušen a následně byla prováděna postupná rekonstrukce tratě. Aby lokomotivy na Slovensku bezúčelně nestály, je v roce 1963 jako první předána do Tanvaldu trojka, o rok později přichází i jednička.

Bohužel po celou dobu provozu provázely lokomotivy časté technické závady a v roce 1983 se situace stala naprosto kritickou, a bylo nutné začít hledat reálnou náhradu, která se nakonec našla v adhezních lokomotivách řady 743... Jak již to bývá, události měly následně rychlý spád. "Dvojka" byla zrušena v roce 1987, "Trojka" a "Čtyřka" v roce 1989. K fyzické likvidaci "Trojky" naštěstí nedošlo a v listopadu 1989 byl do ní převázán motor z lokomotivy T 426.004, dlouhá léta pak postávala odstavená v Kořenově a v roce 2001 ji Vědeckotechnická společnost při železniční stanici Tanvald zprovoznila. V červnu 2002 dostala ve firmě OLPAS MORAVIA Krnov s.r.o. nový lak v původním barevném provedení. Od té doby bývá nasazována k dopravě zvláštních vlaků.

Zbývá "Jednička"... Po příchodu lokomotiv řady 743 byla z pravidelného provozu odstavena a jako jediná nebyla zrušena. O její údržbu se starají, podobně jako v případě "Trojky" členové VTS Tanvald, kteří ji v roce 1990 opravili a opatřili novým lakem v původním barevném provedení. A protože kabátek po 21 letech značně vyšisoval, obdrželo toto unikátní vozidlo, přezdívané "Rakušanka" nový citlivě provedený firmou JANOZA CZ, s nímž se poprvé představila 10. září 2011 na Tanvaldských slavnostech.

Řadová tabulka lokomotivy a výrobní štítek na bočnici u kabiny. | 10.9.2011
Výrobní štítek lokomotivy T426.001 je na lokomotivu nasazován jen během jejího provozního využití. Díky odstavení lokomotiv v Tanvaldu pod širým nebem existuje reálná šance, že nenechavci z lokomotivy pod rouškou tmy odmontují vše, co se odmontovat dá.. | 10.9.2011 Logo výrobce lokomotivy T426, SGP Simmering-Graz-Pauker. | 10.9.2011
Pohled pod karoserii lokomotivy T426.001 do prostoru spalovacího motoru. | 10.9.2011 Pohled pod karoserii lokomotivy T426.001 do prostoru spalovacího motoru. | 10.9.2011
Pohled pod karoserii lokomotivy T426.001 do prostoru spalovacího motoru. | 10.9.2011 Pohled pod karoserii lokomotivy T426.001 do prostoru spalovacího motoru. | 10.9.2011
Stanoviště strojvedoucího lokomotivy T426.001. | 10.9.2011 Stanoviště strojvedoucího lokomotivy T426.001. | 10.9.2011
Stanoviště strojvedoucího lokomotivy T426.001. | 10.9.2011 Stanoviště strojvedoucího lokomotivy T426.001. | 10.9.2011
Stanoviště strojvedoucího lokomotivy T426.001. | 10.9.2011 Výhled strojvedoucího z jeho stanoviště na lokomotivě T426.001. | 10.9.2011
Výhled strojvedoucího z jeho stanoviště na lokomotivě T426.001. | 10.9.2011 Výhled strojvedoucího z jeho stanoviště na lokomotivě T426.001. | 10.9.2011
Vyšperkované detaily lokomotivy T426.001. | 10.9.2011 Vyšperkované detaily lokomotivy T426.001. | 10.9.2011
Pohled do “zákulisí“ ozubnicového stroje pod lokomotivou T426.001. | 4.10.2011 Pohled do “zákulisí“ ozubnicového stroje pod lokomotivou T426.001. | 4.10.2011
Potřebné nářadí na případné drobné opravy lokomotivy T426.001 má strojvedoucí v prosklené skříňce přímo na svém stanovišti. | 10.9.2011 Souprava motorové lokomotivy T211.037, přezdívané “Prasátko“ nebo také “Zapalovač“, která je využívána na Zubačce zejména k vedení pracovnách vlaků. Vyrobena byla v roce 1959 a na Zubačku se dostala v roce 2005 když jí zakoupila Železniční společnost Tanvald po zrušení vlečky, na níž byla do té doby provozována. Následuje motorový vůz M240.0057 a lokomotiva T426.003 na nádraží Tanvald. | 10.9.2011 Druhá ze zachovalých “Rakušanek“, lokomotiva T426.003 posunuje v Tanvaldu lokomotivu T211.037 zvanou “Prasátko“ a motorový vůz M240.0057 zvaný “Singrovka“. | 10.9.2011 Motorová drezína Vm 32.003 byla vyrobena v roce 1953 a sloužila k přepravě stavebního materiálu pro opravy tratí. Ke 100. výročí ozubnicové trati byl opatřen novým lakem. | 10.9.2011 Motorová drezína Vm 32.003 byla vyrobena v roce 1953 a sloužila k přepravě stavebního materiálu pro opravy tratí. Ke 100. výročí ozubnicové trati byl opatřen novým lakem. | 10.9.2011
Motorová lokomotiva T426.003 před nádražní budovou v Tanvaldu. | 10.9.2011 Motorová lokomotiva T426.003 zvaná “Rakušanka“ ve společnosti motorového vozu M240.0057 zvaného “Singrovka“, lokomotivy T211.037 zvané “Prasátko“ a motorové drezíny Vm 32.003 nezvané pro jistotu nijak zaujaly výstavní pozice na kusé koleji v blízkosti výpravní budovy tanvaldského nádraží. | 10.9.2011 Lokomotiva T426.003 na výstavce v Tanvaldě. | 10.9.2011 Lokomotiva T426.003 na výstavce v Tanvaldě. | 10.9.2011 Lokomotiva T426.003 na výstavce v Tanvaldě. | 10.9.2011
Motorová lokomotiva T211.037 přezdívaná “Prasátko“ nebo také “Zapalovač“ je využívána na Zubačce zejména k vedení pracovnách vlaků. Vyrobena byla v roce 1959 a na Zubačku se dostala v roce 2005 když jí zakoupila Železniční společnost Tanvald po zrušení vlečky, na níž byla do té doby provozována. | 10.9.2011 Motorová lokomotiva T211.037 přezdívaná “Prasátko“ nebo také “Zapalovač“ je využívána na Zubačce zejména k vedení pracovnách vlaků. Vyrobena byla v roce 1959 a na Zubačku se dostala v roce 2005 když jí zakoupila Železniční společnost Tanvald po zrušení vlečky, na níž byla do té doby provozována. | 10.9.2011 Než popojdeme k dalšímu vystavenému exponátu, motorové drezíně Vm 32.003 je důležité říci si jednu bezpečnostní poučku: Ne, že nám budete na motorové drezíně sedět, aniž by o Vás její řidič věděl! :-) | 10.9.2011 Motorová drezína Vm 32.003 byla vyrobena v roce 1953 a sloužila k přepravě stavebního materiálu pro opravy tratí. Ke 100. výročí ozubnicové trati byl opatřen novým lakem. | 10.9.2011 A motorová drezína Vm 32.003 ještě jednou... | 10.9.2011
Lokomotiva T426.001 v čele zvláštního vlaku složeného z vozů 29-29 309+29-29 327-5+Balm Bistro+820.056-0 posunuje k nástupišti železniční stanice Tanvald. | 10.9.2011
Lokomotiva T426.001 v čele zvláštního vlaku složeného z vozů 29-29 309+29-29 327-5+Balm Bistro+820.056-0 postupně posunuje svůj vlak aby dospěl k nástupišti železniční stanice Tanvald. | 10.9.2011 Lokomotiva T426.001 v čele zvláštního vlaku složeného z vozů 29-29 309+29-29 327-5+Balm Bistro+820.056-0 posunuje k nástupišti železniční stanice Tanvald. | 10.9.2011 Lokomotiva T426.001 v čele zvláštního vlaku složeného z vozů 29-29 309+29-29 327-5+Balm Bistro+820.056-0 vyčkává v Tanvaldě na odjezd do Kořenova. | 10.9.2011 Lokomotiva T426.001 v čele zvláštního vlaku složeného z vozů 29-29 309+29-29 327-5+Balm Bistro+820.056-0 vyčkává v Tanvaldě na odjezd do Kořenova. | 10.9.2011 Lokomotiva T426.001 v čele zvláštního vlaku složeného z vozů 29-29 309+29-29 327-5+Balm Bistro+820.056-0 vyčkává v Tanvaldě na odjezd do Kořenova. | 10.9.2011
Od “Rakušanky“ ještě k “Singrovce“, motorovému vozu M240.0057 jen nesměle postávajícímu na kusé výstavní koleji v Tanvaldu... | 10.9.2011 ...a honem zpátky, abychom si položili otázku “Tak kam jedeme?“ | 10.9.2011 Lokomotiva T426.001 v čele zvláštního vlaku složeného z vozů 29-29 309+29-29 327-5+Balm Bistro+820.056-0 dorazila do Kořenova. | 10.9.2011 Lokomotiva T426.001 v čele zvláštního vlaku složeného z vozů 29-29 309+29-29 327-5+Balm Bistro+820.056-0 na kořenovském nádraží. | 10.9.2011 Ozubnicová lokomotiva T426.001 v Kořenově. | 10.9.2011
Zvláštní vlak ve složení 820.056-0+Balm Bistro+29-29 327-5+29-29 309 s ozubnicovou lokomotivou T426.001 na kořenovském nádraží. | 10.9.2011 Ozubnicová lokomotiva T426.001 v čele zvláštního vlaku ve společnosti dvou křižujících se osobních vlaků v kořenovské stanici. | 10.9.2011 Lokomotiva T426.001 dovezla zvláštní vlak až do Harrachova. | 10.9.2011 Lokomotiva T426.001 dovezla zvláštní vlak až do Harrachova. | 10.9.2011 Na harrachovské nádraží zavítal zvláštní vlak ve složení 820.056-0+Balm Bistro+29-29 327-5+29-29 309 s ozubnicovou lokomotivou T426.001. | 10.9.2011
Ozubnicová lokomotiva T 426.001 v čele zvláštního vlaku na Jizerském mostě. | 10.9.2011
Ozubnicová lokomotiva T426.001 jistí při klesání k Tanvaldu dvěma ozubenými koly svůj vlak. | 10.9.2011 Ozubnicová lokomotiva T426.001 v čele zvláštního vlaku v Tanvaldě. | 10.9.2011 Lokomotiva T426.001 v čele zvláštního vlaku složeného z vozů 29-29 309+29-29 327-5+Balm Bistro+820.056-0 po návratu z první jízdy v železniční stanici Tanvald. | 10.9.2011 Ozubnicová lokomotiva T426.001 v čele zvláštního vlaku v Tanvaldě. | 10.9.2011 Ozubnicová lokomotiva T426.001 v čele zvláštního vlaku v Tanvaldě. | 10.9.2011
Výdech bloku chladiče spalovacího motoru lokomotivy řady T426. | 10.9.2011 Interiér Bistro vozu Balm, zařazeného ve zvláštním ozubnicovém vlaku. | 10.9.2011 Interiér Bistro vozu Balm, zařazeného ve zvláštním ozubnicovém vlaku. | 10.9.2011 Interiér Bistro vozu Balm, zařazeného ve zvláštním ozubnicovém vlaku. | 10.9.2011 Historické ozubnicové vlaky provozuje Železniční společnost Tanvald. | 10.9.2011
Ozubnicová lokomotiva T426.001 v čele zvláštního vlaku v Tanvaldě. | 10.9.2011 Zvláštní ozubnicový vlak ve složení 820.056-0+Balm Bistro+29-29 327-5+29-29 309 s ozubnicovou lokomotivou T426.001 ve svém čele na tanvaldském nádraží. | 10.9.2011 A ještě jeden pohled na vystavenou ozubnicovou lokomotiva T 426.003 s motorovým vozem M240.0057, lokomotivou T211.037 a drezínou Vm 32.003. | 10.9.2011 Zvláštní ozubnicový vlak vedený motorovou ozubnicovou lokomotivou T426.001 na nádraží v Tanvaldě. | 10.9.2011 Ozubnicová lokomotiva T426.001 sune zvláštní vlak na Jizerský most. | 10.9.2011
Ozubnicová lokomotiva T426.001 sune přes Jizerský most k Harrachovu zvláštní vlak složený z vozů 29-29 309+29-29 327-5+Balm Bistro+820.056-0. | 10.9.2011
Ozubnicová lokomotiva T426.001 do Harrachovského tunelu zvláštní vlak složený z vozů 29-29 309+29-29 327-5+Balm Bistro+820.056-0. | 10.9.2011 Ozubnicová lokomotiva T426.001 v čele zvláštního vlaku složeného z vozů 29-29 309+29-29 327-5+Balm Bistro+820.056-0 opouští Harrachovský tunel a blíží se k Jizerskému mostu. | 10.9.2011 Ozubnicová lokomotiva T426.001 v čele zvláštního vlaku složeného z vozů 29-29 309+29-29 327-5+Balm Bistro+820.056-0 přejíždí Jizerský most ke Kořenovu. | 10.9.2011 Zvláštní vlak v čele s ozubnicovou lokomotivou T426.001 a motorovým vozem 820.056-0 klesá ke Kořenovu. | 10.9.2011 Zvláštní vlak sunutý ozubnicovou lokomotivou T426.001 v čele s motorovým vozem 820.056-0 stoupá k zastávce Kořenov. | 11.9.2011
Zvláštní vlak sunutý ozubnicovou lokomotivou T426.001 v čele s motorovým vozem 820.056-0 stoupá k zastávce Kořenov. | 11.9.2011 Ozubnicová lokomotiva T426.001 sune k zastávce Kořenov zvláštní vlak. | 11.9.2011 Ozubnicová lokomotiva T426.001 sune k zastávce Kořenov zvláštní vlak, motor právě zabírá na plné obrátky. | 11.9.2011 Kolikrát asi za to půlstoletí vjížděla “Rakušanka“ na nádraží v Dolním Polubném...  | 11.9.2011 Zvláštní ozubnicový vlak s lokomotivou T 426.001 přejíždí výhybku, která byla kdysi také vybavena ozubnicí. Po svém snesení byla skladována na nádraží v Kořenově a nakonec skončila ve šrotu. V té době již byla součástí národní kulturní památky. Krátkozrakost některých úředníků, jimž je bližších pár tisícovek za železný šrot je do nebe volající... | 11.9.2011
Ozubnicová lokomotiva T426.001 v čele vlaku sestávajícího z vozů 29-29 309+29-29 327-5+Balm Bistro+820.056-0 v Dolním Polubném. | 11.9.2011
Ozubnicová lokomotiva T426.001 v čele historického vlaku sestávajícího z vozů 29-29 309+29-29 327-5+Balm Bistro+820.056-0 v Dolním Polubném. | 11.9.2011 Na nádraží v Dolním Polubném stanicuje historický ozubnicový vlak vedený ozubnicovou lokomotivou T426.001 s vozy 29-29 309+29-29 327-5+Balm Bistro+820.056-0 v závěsu. | 11.9.2011 Do dolnopolubenského tunelu vjíždí historický ozubnicový vlak v čele s ozubnicovou lokomotivou T426.001. | 11.9.2011 Do dolnopolubenského tunelu vjíždí historický ozubnicový vlak v čele s ozubnicovou lokomotivou T426.001. | 11.9.2011 Do dolnopolubenského tunelu vjíždí historický ozubnicový vlak s motorovým vozem 820.056-0 na svém konci. | 11.9.2011
Ozubnicová lokomotiva T 426.001 odstavená v Tanvaldě. | 12.9.2011 Ozubnicová lokomotiva T 426.003 odstavená v Tanvaldě. | 12.9.2011 Prostory tanvaldského “depa“. | 10.9.2011 Prostory tanvaldského “depa“. | 10.9.2011 Interiér vozu řady Balm s typickými zelenými koženkovými sedáky. | 10.9.2011
Provozní patina některých vozů je již více než zřejmá... | 10.9.2011 Kouzlo textového detailu :-) | 10.9.2011 Poloprázdné kolejiště v Tanvaldu po odjezdu provozních historických vozidel. | 10.9.2011 Pod širým tanvaldským nebem postávají technické unikáty... | 4.10.2011 Jizerským sluníčkem ozářené “Rakušanky“ ve společnosti motorové drezíny Vm 32.003 v tanvaldském depu. | 4.10.2011
“Rakušanky“ vedle “Prasátka“ v Tanvaldě. | 4.10.2011 Pohled na obě spojené “Rakušanky“, aneb lokomotivy T426.001 a T426.003 v Tanvaldě odhaluje rozdílné barevné provedení nátěru. | 4.10.2011 Doba je zlá... Lidé odnesou takřka vše... A tak “Rakušanka“ T426.001 postává pod širým nebem nad prohlížecí jámou v Tanvaldě s demontovanými odlévanými řadovými i výrobními tabulkami, aby neskončily v soukromých sbírkách “rádoby sběratelů“... | 4.10.2011 Pohled na obě spojené “Rakušanky“, aneb lokomotivy T426.001 a T426.003 v Tanvaldě. | 4.10.2011
A tak ještě poslední snímek ozubnicových lokomotiv odpočívajících odstavených v Tanvaldě... A poděkování těm, kteří za jejich přežitím zlých časů stojí a stojí i za tím, že se s těmito úchvatnými stroji můžeme nadále potkávat! | 12.9.2011

Zdroj: http://www.zubacka.cz
Borek, Vladislav; Friml, Radko: Ozubnicové lokomotivy našich drah, Corona, Praha 2011
a další tištěné publikace ve sbírce autorů


ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1521
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2017