Trať Blanická - Tylovo náměstí

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Trať Blanická - Tylovo náměstí


Provozně významná tramvajová trať křižující dnešní náměstí Míru pod dohledem kostela sv. Ludmily, začala vznikat, jak již to v Praze bývá, jako traťový slepenec několika projektů a z nejstarší vystavěné části do dnešních dní nezbylo nic...

Křižovatkou Blanická opouští traťový úsek od náměstí Míru souprava vozů T3SUCS ev.č.7072+7073 vypravená na linku 23. | 28.5.2005
Od křižovatky s Blanickou ulicí míří Francouzskou ulicí na náměstí Míru vůz T3SUCS ev.č.7036 na lince 32. | 6.3.2004
Souprava vozů T6A5 ev.č.8721+8722 vypravená na náhradní linku 39 opustila zastávku Náměstí Míru a na světelné signalizaci vyčkává na signál volno. | 24.7.2006
Souprava vozů T3 ev.č.6250+6257 vypravená na linku 16 právě opustila zastávku Náměstí Míru. | březen 1993
Poslední z exmotolských tétrojkových mohykánů, vůz ev.č.6568 již po předání do žižkovské vozovny během vypravení na linku 16 stanicuje v zastávce Náměstí Míru. | 1.5.2004
Souprava vozů T3M ev.č.8025+8045 vypravená na linku 23 vjíždí do zastávky Náměstí Míru. | 24.7.2006
V zastávce Náměstí Míru stanicuje za počínajícího sněžení souprava vozů T3 ev.č.6444+6445 vypravená na linku 4. | 18.1.1995
Do zastávky Náměstí Míru na stejnojmenné náměstí vjíždí souprava vozů T3SUCS ev.č.7138+7139 vypravená na linku 22. | 3.10.2008
Souprava vozů T6A5 ev.č.8639+8640 vypravená na linku 22 dokončuje levý oblouk a vjíždí do zastávky Náměstí Míru. | 28.2.2009
Historická pohlednice ukazuje původní dispozici tramvajových tratí okolo kostela sv.Ludmily, v pravém horním rohu vidíme napojení tramvajové tratě z Korunní ulice přímo na náměstí. | 40. léta
Souprava vozů T3 ev.č.6754+6753 vypravená na linku 10 projíždí kolejovými protioblouky na náměstí Míru do stejnojmenné zastávky. | 1.5.2004
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9053 vypravený na linku 4 vyčkává pod zastávkou Náměstí Míru na světelné signalizaci na signál volno. | 28.6.2010
Do zastávky Náměstí Míru míří barevně nesladěná souprava vozů T3R.PLF ev.č.8277+T3R.PV ev.č.8176 vypravená na linku 22. | 28.6.2010
Souprava vozů T3 ev.č.6519+6518 vypravená na linku 23 s celovozovou reklamou JVC vyčkává na náměstí Míru na signál volno. | září 1999
Rekonstrukce tramvajových tratí a sportovní či kulturní akce v pražských ulicích občas umožňují spatřit nečekané linky na nečekaných místech, stejně jako v případě soupravy vozů T3M ev.č.8028+8025 vypravené na odkloněnou linku 17 opouštějící náměstí Míru. | 31.7.2004
Vůz KT8D5 ev.č.9025 vypravený na linku 23 a opatřený polopantografem uhání Jugoslávskou ulicí k náměstí Míru. | 1.5.2004
Vůz Škoda 14T ev.č.9149 vypravený na linku 4 využívá na přechodu pro chodce v Jugoslávské ulici své zákonem dané přednosti před chodci. | 4.6.2010
Občas je zapotřebí vypravit do ulic vůz po nehodě, který ještě není zcela opraven, zakytované čelo vozu T3R.PV ev.č.8159 ze soupravy s vozem ev.č.8160, vypraveného na linku 4, jenž fotografie zachytila na Tylově náměstí toho budiž důkazem. | 29.11.2005
Od Tylova náměstí míří Jugoslávskou ulicí na náměstí Míru souprava vozů T3R.P ev.č.8233+8232 vypravená na linku 4. | 4.6.2010
Souprava vozů T3R.P ev.č.8411+8410 vypravená na linku 4 míří na Tylovo náměstí. | 4.6.2010
I takto to vypadá v pražských ulicích. Souprava vozů T6A5 ev.č.8715+8716 vypravená na linku 10 se marně prodírá záplavou automobilů na Tylovo náměstí. | 16.5.2007
Ke křižovatce s Blanickou ulicí míří souprava vozů T3SUCS ev.č.7118+7119 vypravená na linku 22. | 11.6.2006
Souprava vozů T6A5 ev.č.8611+8612 vypravená na linku 16 opouští střed náměstí Míru a míří do Francouzské ulice. | 24.7.2006
Souprava vozů T3 ev.č.6475+6949 vypravená na linku 4 překonává světelnou křižovatku a míří do zastávky Náměstí Míru. | 18.1.1995
Vůz KT8D5 ev.č.9034 vypravený ještě vozovnou Motol na linku 4 stanicuje v zastávce Náměstí Míru. | 18.1.1995
Souprava vozů T3 ev.č.6836+6837 vypravená na linku 10 odbavuje své cestující v zastávce Náměstí Míru. | 13.3.2006
Začíná se psát historie pražských vozů T6A5. Souprava ev.č.8615+8616 vyrazila z motolské vozovny na sedmé pořadí linky 4, aby přepravila své první cestující. Co na tom, že ještě nefunguje informační systém, na transparentu je jen pevně nastavené číslo linky a cílová zastávka je ve formě plechové cedule. V zastávce Náměstí Míru sklízí, první nová tramvaj po letech, zasloužený obdiv. | 22.11.1995
V zastávce Náměstí Míru stanicuje souprava vozů T3R.PLF ev.č.8278+T3R.P ev.č.8565 vypravená na linku 22. | 4.6.2010
Vůz KT8D5 ev.č.9018 opatřený celovozovou reklamou na časopis PENTHAUS stanicuje vypravený na linku 4 na Náměstí Míru. | 18.4.1994
Vůz KT8D5 ev.č.9010 vypravený na linku 23 stanicuje v zastávce Náměstí Míru. Vypravení vozů KT8D5 na linku 23 umožnil její odklon z Karlova na Václavské náměstí a dále po trase linky na Vápenku, tedy mimo oblast Malé Strany a oblouků křižovatky Národní divadlo. | 1.5.2004
Historická pohlednice ukazuje původní dispozici tramvajových tratí okolo kostela sv.Ludmily, v pravém horním rohu vidíme napojení tramvajové tratě z Korunní ulice přímo na náměstí. | 40. léta
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7270+7271 vypravená na linku 22 míří do zastávky Náměstí Míru. | 28.6.2010
Vůz T6A5 ev.č.8616 vypravený na linku 16 překonává protioblouky na náměstí Míru. | 1.4.2006
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9097 vypravený na linku 4 projíždí oblouky pod zastávkou Náměstí Míru. | 28.6.2010
Autobus Karosa B931.1679 ev.č.7429 vypravený na linku 135 najíždí na tramvajovou trať, neboť má na náměstí Míru zastávku společnou s tramvajemi. | 28.2.2009
Souprava vozů T3M ev.č.8022+8047 vypravená na linku 22 opustila náměstí Míru a Jugoslávskou ulicí míří na Tylovo náměstí. | 24.7.2006
Jugoslávskou ulicí od Tylovo náměstí k náměstí Míru míří strašnická esúčka ev.č.7021+7024 na náhradní lince 32. | 5.3.2004
Vůz Škoda 14T ev.č.9146 vypravený na linku 16 míří Jugoslávskou ulicí na Tylovo náměstí. | 25.10.2010
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7058+7046 vypravená na linku 22 klesá Jugoslávskou ulicí k Tylovu náměstí. | 4.6.2010
Souprava vozů T3R.P ev.č.8482+8483 na náhradní lince 39 v Jugoslávské ulici. | 24.7.2006
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7098+7099 vypravená na linku 16 míjí rozjezdové výhybky křižovatky Tylovo náměstí a pokračuje do zastávky I.P.Pavlova. | 24.7.2006
Jedna linka, jeden typ vozů, jdoucích číselně za sebou, aneb Jugoslávská ulice s vozy Škoda 14T ev.č.9117 a 9116 na lince 10 u Tylova náměstí. | 4.6.2010

Prvními tramvajemi, které se na dnešním náměstí Míru objevily, byly ty patřící Elektrické dráze Královských Vinohradů. Když byla v roce 1879 obec Královské Vinohrady povýšena na město, usnesli se páni radní, že by bylo záhodno zajistit jejím obyvatelům kvalitní dopravní obsluhu včetně případné výstavby dráhy i do ještě nezastavěných oblastí. František Křižík předložil vinohradské obci svou vizi dvoukolejné elektrické dráhy. Zatímco Vinohrady projekt přivítaly, Praha se postavila ostře proti, protože plánovala ve stejných ulicích svou vlastní dráhu.

František Křižík proto přenechal projekt i koncesi zdarma vinohradské obci, a ta se rozhodla část tratí na svém katastrálním území vybudovat a následně jen za prokazatelné náklady dokončené tratě Praze odprodat. Samotný provoz na dokončené části dvoukolejné tratě mezi Florou a dnešní Státní operou byl zahájen 25. června 1897, ještě v režii Městské elektrické dráhy Královských Vinohrad. K odkoupení Elektrickými podniky král. hl. m. Prahy však došlo záhy v prosinci téhož roku. Pro nás je podstatná část tratě, která se na dnešním náměstí Míru objevila z Korunní ulice a následně se propletla okolo kostela sv. Ludmily do Anglické ulice.

Ještě v období, kdy vrcholil provoz koňky, vznikl projekt Elektrických podniků na tramvajovou trať začínající ve Spálené ulici a pokračující Ječnou ulicí na náměstí Míru. Trať byla, jako v pořadí druhá, uvedená do provozu Elektrickými podniky, zprovozněna 4. února 1898. Na Tylově náměstí se křižovala s koňkou a na náměstí Míru se připojila k trati z Anglické ulice. Těsně před napojením byl zřízen kolejový přejezd, čímž se docílilo propojení s vozovnou na Královských Vinohradech.

Již 1. července 1899 byl zahájen provoz na pokračování tramvajové tratě z dnešního náměstí Míru Francouzskou ulicí k usedlosti Na Kovárně. Prodloužení bylo realizováno jako dvoukolejné a za odbočením z tratě na náměstí Míru byl opět zřízen kolejový přejezd. Z náměstí Míru se rázem stala významná tramvajová křižovatka dvou dvoukolejných tratí.

Od 23. srpna 1908 objížděly tramvaje kostel sv. Ludmily na náměstí Míru ze všech stran, což umožnilo dodatečné zřízení koleje smyčky, dovolující obracení vložených vlaků a divadelních spojů ve směru z centra od Anglické ulice.

Již v roce 1915 byla schválena ministerstvem další rekonstrukce trati na náměstí a v přilehlých ulicích, spočívající především ve zmenšení osové vzdálenosti (původně byly všude sloupy vrchního vedení mezi kolejemi), a úpravě propojení tratí z Jugoslávské a Francouzské ulice. Válečné události ale celou akci zhatily a k samotné přestavbě náměstí dochází až v roce 1920, v období od 6. do 20. dubna, tedy za pouhých 14 dní! Místo dvou spojení s tratěmi bylo zřízeno křížení za použití dvou anglických výhybek tzv. angličanů, tedy křižovatkových výhybek, schválených pro provoz Elektrickými podniky královského hlavního města Prahy ještě od vídeňského ministerstva železnic v roce 1913.

V roce 1928 přikročilo město ke komplexní přestavbě tramvajových tratí mezi Muzeem a náměstím Míru a současně bylo rozhodnuto vyřadit trvale z provozu trať v Anglické ulici od 17. dubna. To mělo za následek také zrušení smyčky okolo kostela sv. Ludmily a snesení anglických výhybek pro jejich nepotřebnost. Zároveň bylo ke stejnému datu zřízeno přímé propojení Korunní a Francouzské ulice novým dvoukolejným obloukem.

Změny tramvajové tratě se v průběhu let nevyhnuly ani počátku námi sledovaného úseku, tedy křižovatce na Tylově náměstí. Zde byl až od 1. května 1949! zřízen v křižovatce nový dvoukolejný oblouk od náměstí Míru k Muzeu, de facto nahrazující o necelých dvacet let dříve zrušené propojení skrze Anglickou ulici. Na tomto místě je vhodné si připomenout, že do té doby bylo na "tyláku" od svého vzniku pouze prosté kolejové křížení s oblouky ve směru Ječná - Bruselská, jako důsledek charakteru vzniku obou tratí (koňka vs. tramvaj).

Další změny souvisí s výstavbou trasy metra A. Výstavba stanice Náměstí Míru a podchodu znamenala nejprve od 28. dubna 1975 přerušení provozu ve Francouzské ulici mezi náměstím Míru a Blanickou. Zároveň byl k tomuto datu zrušen spojovací oblouk z Francouzské do Korunní a v Blanické ulici byla zřízena nová tramvajová trať, zatím provizorně do 5. července napojena do Korunní ulice od Francouzské směrem k náměstí Míru (nikoliv tedy jako dnes k Floře!). Pokračující výstavba podchodu pod náměstím Míru pak od 25. července ukončila existenci traťového úseku náměstí Míru - Blanická v Korunní ulici, tedy jednoho z nejstarších elektrických úseků pražských tramvají.

Blížící se zahájení provozu prvního úseku linky metra A znamenalo od 23. června 1978 obnovení provozu na trati, která částečně kopíruje vnější automobilový okruh a tvoří na náměstí provozně nevyhovující esíčko, avšak z urbanistického hlediska dává vyniknout krásám kostela sv. Ludmily s parkem v popředí.

Přesuňme se opět na křižovatku Tylovo náměstí. V roce 1996 byla plně rekonstruována a po dokončení se zde objevil nový dvoukolejný oblouk, umožňující tramvajím od náměstí Míru jízdu k zastávkám Bruselská, respektive blízkému obratišti Zvonařka. Uveden do provozu byl 2. září, stejně jako část zrekonstruované tratě v Jugoslávské ulici, uložené na železobetonové pražce ukryté pod žulovou dlažbou vozovky.

V roce 2000 proběhla zatím poslední velká rekonstrukce tratě ve zbývajícím úseku ke křižovatce Blanická. Trať je zde klasické konstrukce na pražcích se zákrytem z žulové dlažby.

V květnu 2005 dochází k výměně kolejnic na vjezdových obloucích z Jugoslávské na náměstí Míru a lokálním opravám konstrukce, včetně repase propadlé dlažby a odvodnění v prostoru zastávek.

Opět v květnu, přesněji od 3. do 13. května 2008 dochází k dalšímu přerušení provozu způsobeném výměnou vrcholu kolejové konstrukce křižovatky Blanická ústícího směrem k náměstí Míru. Oproti klasickým výměnám kolejových konstrukcí zde navíc došlo k výměně pražců a instalaci kolejového obvodu včetně radiového ovládání výhybky. Dále jsou navařovány všechny kolejové oblouky na náměstí Míru a vyměněny rozpadlé výhybky na křižovatce Tylovo náměstí.

Cestu po tramvajové trati začneme v prostoru křižovatky Blanická, v níž se k trati vedené Francouzskou ulicí připojuje trať z Korunní třídy. Trať zde vede přímým úsekem ve středu vozovky Francouzské ulice a stále mírně klesá ke světelné křižovatce s komunikací na obvodu náměstí Míru. PO překonání této světelně řízené křižovatky se trať stáčí v levém oblouku a následně se napřimuje do prostoru jediných zastávek celého úseku, Náměstí Míru. Po opuštění zastávek následují protioblouky v kombinaci pravý a levý, jimiž se tramvajová trať přiblíží k další světelné křižovatce s komunikací na obvodu náměstí Míru. Po jejím překonání se ve středu Jugoslávské ulice napřímí, přímým úsekem stále drobně klesá, překonává křižovatku s Londýnskou ulicí a v přímém úseku se přibližuje ke křižovatce na Tylově náměstí, kde naši cestu ukončíme.

Celý úsek popisované tramvajové tratě je zřízen klasickou konstrukcí kolejnic na příčných pražcích s krytem tvořeným velkou žulovou dlažbou.

Zastávky umístěné na popisované trati:
  • Náměstí Míru
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Krymská, ve středu ulice Francouzská, 17 metrů před křižovatkou s ulicí Jana Masaryka, nástupní ostrůvek pro dva vlaky 2xT
  • Náměstí Míru
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Náměstí Míru/Blanická, ve středu ulice Francouzská, 5 metrů před křižovatkou s ulicí Sázavská, nástupní ostrůvek pro dva vlaky 2xT
  • Provozované linky na popisované trati:
    V celém úseku projíždí obousměrně tratí denní linky 4, 10, 16 a 22, které v nočním provozu nahrazují linky 51, 57 a 59.


    Fotocesta po trati Blanická - Tylovo náměstí
    U křižovatky s Blanickou ulicí vede tramvajová trať ve středu Francouzské ulice v přímém úseku o malém sklonu. Přímý úsek tramvajové tratě ve středu Francouzské ulice, koleje oddělují od obou směrů komunikace podélné prahy. Tramvajová trať pokračuje v přímém úseku ve středu Francouzské ulice v mírném klesání. Trať se přibližuje ke světelně řízené křižovatce s komunikací na obvodu náměstí Míru. Trať se v prostoru světelně řízené křižovatky s komunikací na obvodu náměstí Míru stáčí v levém oblouku a vniká do středu náměstí.
    Levý oblouk tramvajové tratě, jímž se koleje dostávají ze středu Francouzské ulice do vnitřní části náměstí Míru ke stejnojmenným zastávkám. Levý oblouk tramvajové tratě, jímž se koleje dostávají ze středu Francouzské ulice do vnitřní části náměstí Míru ke stejnojmenným zastávkám. Před prostorem zastávek Náměstí Míru se tramvajová trať napřimuje. Prostor zastávek Náměstí Míru. Prostor zastávek Náměstí Míru.
    Za prostorem zastávek Náměstí Míru se tramvajová trať stáčí v pravém oblouku. Tramvajová trať se stáčí pravým obloukem. Tramvajová trať se stáčí pravým obloukem. Tramvajová trať dokončuje pravý oblouk, v dálce je již patrný navazující levý oblouk. Krátký mezipřímý úsek od sebe odděluje protioblouky, pravý a levý.
    Tramvajová trať se v levém oblouku přibližuje ke světelně řízené křižovatce s komunikací po obvodu náměstí Míru, v níž opustí středovou část náměstí a zamíří do Jugoslávské ulice. Tramvajová trať v levém oblouku překonává světelně řízenou křižovatku s komunikací po obvodu náměstí Míru. Po překonání levého oblouku přes komunikaci na obvodu náměstí Míru se tramvajová trať v Jugoslávské ulici napřímí. Přímý úsek tramvajové tratě ve středu Jugoslávské ulice. Přímý úsek tramvajové tratě ve středu Jugoslávské ulice.
    Přímý úsek tramvajové tratě ve středu Jugoslávské ulice. Přímý úsek tramvajové tratě ve středu Jugoslávské ulice míří ke křižovatce s Londýnskou ulicí. Tramvajová trať ve středu Jugoslávské ulice překonává křižovatku s Londýnskou ulici. Tramvajová trať ve středu Jugoslávské ulice pokračuje k Tylovu náměstí. Přímý úsek tramvajové tratě před výhybkami křižovatky Tylovo náměstí ve středu Jugoslávské ulice.


    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prtky.cz | www.prtky.eu
    ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1635
    web postaven na redakčním systému phpRS
    Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2018