Po stopách tramvají v Lisabonu

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Po stopách tramvají v Lisabonu


Na historické jednojazykové výhybce britského původu na Rua de Sao Tome se sbíhají trasy linek 12E a 28E | 11.10.2010

Tramvajový provoz v portugalském Lisabonu se nepochybně řadí mezi nejpozoruhodnější systémy svého druhu, a to nejen v Evropě.

Jeden z 10 nízkopodlažních vozů Siemens, které trpí nedostatečným technickým zázemím vozovny St. Amaro. Jistou ironií je ve zdejším tramvajovém provozu reklama společnosti Carris, provozovatele autobusových a tramvajových linek v Lisabonu. Na zadním článku se skví vyobrazení zbrusu nového autobusu MB-Citaro s velkým nápisem Myslíme na budoucnost | 19.10.2010
Opuštěná tramvajová trať v centru města na smyčku Amoreiras působí velmi smutně, zvlášť když její trasu kopíruje několik autobusových linek a vlastní těleso je v celé délce dochované (na zdejší poměry) v solidním stavu, včetně trolejového vedení. Provoz zde byl ukončen v roce 1997 | 11.10.2010
Autobusový provoz v trase bývalé linky 24E, zde na Rua Dom Pedro V | 11.10.2010
Autobusový provoz v trase bývalé linky 24E, zde na Rua Dom Pedro V | 11.10.2010
Motorový vůz 555 vyjíždí z Rua Garcia da Orta obloukem s působivým zlomem nivelety. Linka 25E je jednou ze tří linek uzpůsobených pro provoz s pantografovým sběračem | 12.10.2010
Trasa provozní linky 28E kříží na uzlu Baixa/Chiado koleje zrušených tratí vlevo na Cais do Sodré vpravo na Amoreiras | 11.10.2010
Rekonstruovaný motorový vůz (remodelado) 563 na lince 28E odjíždí od stanice metra Baixa/Chiado. | 11.10.2010
Míjení rekonstruovaných motorových vozů 578 a 541 na Calcada Nova de Sao Francisco, v pozadí lisabonský magistrát (Camara municipal de Lisboa) | 11.10.2010
Průjezd linky 28E historickým centrem po Rua da Conceicao | 11.10.2010
Motorový vůz 576 na lince 28E v blízkosti hlavní přístupové cesty ke hradu Castelo de St. Jorge | 12.10.2010
I tudy jezdí tramvaje... | 11.10.2010
Jedna z typických lochnesek na lince 28E... | 21.10.2010
Z kdysi rozsáhlého systému zde dodnes slouží celkem pět linek, z nichž největší legendou je bezpochyby linka 28E s místy až neuvěřitelným trasováním historickým centrem města. Hlavní část původního tramvajového systému byla nahrazena metrem, předávaným do provozu postupně od roku 1959 (dnes v provozu 4 linky).

Řada tratí byla poněkud nevhodně nahrazena autobusy. Bohužel tramvajová doprava zde i dnes čelí silné preferenci autobusové dopravy, v jejímž důsledku tramvajový provoz značně strádá. I přes uskutečněné modernizační akce (zejména v oblasti vozového parku) probíhalo ještě v 90. letech masivní rušení tratí, vozidel a uzavřena byla i jedna ze dvou přeživších vozoven.

To vše navzdory skutečnosti, že silná autobusová a automobilová doprava v historickém centru města má k optimálnímu dopravnímu řešení opravdu velmi daleko. Provozovatelé tramvajové dopravy zde však rádi prezentují především nevýhody a ztrátovost tramvajové dopravy, což je podpořeno zaostáváním údržby tratí i vozů, nepravidelností spojů a často dost tristním komfortem na palubě vozidel. Prokazování zastaralosti a nevhodnosti tramvajové dopravy prozatím převládá nad hledáním jejích objektivních předností a snahami o další a především systematický rozvoj. Ani stávající linky tak nemají budoucnost zcela jistou.

Nebýt všeobecného odporu vůči rušení posledních existujících tratí (což na poslední chvíli zachránilo roku 1999 např. dosud provozovanou linku 18E), je pravděpodobné, že by se dnes městem proháněly již jen autobusy a taxíky po zrušených tramvajových tratích (při shodě šťastných okolností možná s výjimkou linky 28E).

Ve zdejším provozu si člověk naplno uvědomí, jak noblesní a politicky preferovaný systém tramvajové dopravy má i přes všechny známé neduhy naše hlavní město...




Text a fotografie: © Robert Mara

ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1521
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2017