Trať Prašný most - Hradčanská

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Trať Prašný most - Hradčanská



Dovolujeme si Vás upozornit, že s ohledem na provedené rekonstrukce to tady vypadá zase trošku jinak. Usilovně pracujeme na úpravách.

Vůz T1 ev.č.5109 vypravený na linku 23 míří z Hradčanské do cíle své cesty ve smyčce Špejchar, snímek jej zachytil na sjezdové výhybce obou staničních kolejí | 18.5.1980
Souprava vozů T3 ev.č.6206+6207 vypravená na linku 1 stanicuje na pravé koleji zastávek Hradčanská do centra | 1992
Zcela unikátní série čtyř fotografií zachycených v prostoru rozřazovací koleje křižovatky Prašný most zachycuje nejen podobu tramvajové tratě kryté zádlažbovými panely z osmdesátých let, ale také přepravu kanibalizovaných skříní vyřazených vozů na tzv.dlouhý kabel mezi provozními vozy, na tomto snímku jde o soupravu T3M ev.č.8038+T3 ev.č.6329+T3M ev.č.8039 | 12.2.1994
Zcela unikátní série čtyř fotografií zachycených v prostoru rozřazovací koleje křižovatky Prašný most zachycuje nejen podobu tramvajové tratě kryté zádlažbovými panely z osmdesátých let, ale také přepravu kanibalizovaných skříní vyřazených vozů na tzv.dlouhý kabel mezi provozními vozy, na tomto snímku jde o soupravu T3M ev.č.8039+T3 ev.č.6329+T3M ev.č.8038 | 12.2.1994
Vůz KT8D5 ev.č.9010 vypravený na linku 25 vjíždí na rozřazovací kolej křižovatky Prašný most | 13.4.2000
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7045+7044 vypravená na linku 26 opustila zastávku Hradčanská a otevřeným svrškem uhání na Prašný most | březen 1995
Souprava vozů T6A5 ev.č.8607+8608 vypravená na odkloněnou linku 9 vzniklou sloučením tras linek 9 Sídliště Řepy - Jindřišská a 26 Masarykovo nádraží - Divoká Šárka vjíždí na pravou staniční kolej zastávky Hradčanská z centra | 9.3.2002
Vyšlapané stezky ve štěrku od neukázněných chodců dokumentují stav zastávek Hradčanská před zakrytím prostoru kolejiště, v pozadí se skrývá na pravé staniční koleji souprava vozů T3 ev.č.6457+6614 vypravená na linku 18 | 16.4.2000
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7275+7274 vypravená na linku 1 vyčkává před křižovatkou Hradčanská na signál volno | 15.9.1995
Zatravnění tramvajové tratě v ulici Milady Horákové předcházela výměna koleje z centra přiléhající ke křižovatce Hradčanská a následné podbití celé tratě | 28.4.2002
Zatravňování tramvajového tělesa v ulici Milady Horákové u Hradčanské | 28.4.2002
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7140+7141 vypravená na linku 1 klesá zatravněným svrškem od Prašného mostu na Hradčanskou | 1.6.2002
Vůz Škoda 14T ev.č.9111 během zkušebních jízd míří na Prašný most | 29.12.2005
Souprava vozů T3R.P ev.č.8484+8485 vypravená na linku 20 na Prašném mostě odbočuje na předjízdnou koleje křižovatky směr Vítězné náměstí | 29.5.2006
Souprava vozů T3 ev.č.6710+6705 vypravená na linku 18 stoupá od Hradčanské na Prašný most | 13.10.2004
Vůz T3SUCS ev.č.7039 vypravený na linku 25 stoupá k Prašnému mostu | 29.5.2006
Souprava vozů T3M ev.č.8104+8027 vypravená na linku 8 stoupá k Prašnému mostu | 3.8.2006
Souprava vozů T3M ev.č.8093+8073 vypravená na linku 8 stoupá čerstvě zatravněnou tramvajovou tratí v ulici Milady Horákové od Hradčanské k Prašnému mostu | 1.6.2002
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7083+7084 vypravená na linku 18 stoupá čerstvě zatravněnou tratí v ulici Milady Horákové na Prašný most | 1.6.2002
Vůz T3R.PLF ev.č.8251 vypravený na linku 15 opustil zastávku Hradčanská a stoupá na Prašný most | 28.6.2007
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9082 vypravený na linku 1 klesá k tramvajovému nádraží Hradčanská | 20.5.2007
Vůz KT8D5 ev.č.9041 vypravený na linku 8 je ještě natřený původní verzí laku a právě opustil zastávku Hradčanské na pravé koleji | 19.12.2006
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7118+7119 vypravená na linku 34 stanicuje v zastávce Hradčanská | 25.6.2004
Souprava vozů T3M ev.č.8022+8041 vypravená na linku 8 vjíždí na pravou zastávkovou kolej Hradčanská krátce po její úpravě a zakrytí otevřeného svršku žlutou zámkovou dlažbou | 1.6.2002
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7230+7231 vypravená na linku 20 vjíždí na pravou staniční kolej zastávky Hradčanská | 29.4.2006
Na Hradčanské panuje čilý stavební ruch a vůz Škoda 14T ev.č.9118 vypravený na linku 18 ještě využívá pravou staniční kolej | 17.7.2008
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7136+7137 vypravená na linku 18 na pravé staniční koleji a vůz T3R.PV ev.č.8178 vypravený na linku 25 na levé staniční koleji zastávky Hradčanská | 29.12.2006
Vůz KT8D5 ev.č.9025 opatřený polopantografem vypravený na linku 26 právě opustil zastávku Hradčanská | 13.9.2002
Souprava vozů T6A5 ev.č.8675+8676 vypravená na linku 20 opustila pravé nástupiště zastávky Hradčanská do centra a najíždí ke světelné signalizaci | 14.5.2006
Souprava vozů T6A5 ev.č.8733+8734 vypravená na linku 1 vjíždí do čerstvě zatravněného prostoru tramvajového nádraží Hradčanská | 1.6.2002
Likvidace tramvajového nádraží v prostoru zastávek Hradčanská je v plném proudu | 14.2.2009
Po tramvajové trati v prostoru zastávek Hradčanská z centra již není ani stopy, pomineme-li opouštěné výstupy z podchodu metra a hromady všudepřítomného štěrku... | 28.2.2009
Souprava vozů T6A5 ev.č.8718+8730 vypravená na linku 1 vyčkává na signál volno na dočasné křižovatce Prašný most | 2.10.2010
Souprava historických dvounápravových vozů ev.č.351+1530 využívá provizorní přeložku na Prašném mostě k jízdě na Hradčanskou | 2.10.2010
Souprava vozů T3R.PV ev.č.8157+8158 vypravená na linku 20 dospěla k oblouku na Prašném mostě, jímž se dostává na dočasnou přeložku | 8.10.2010
Cvičný vůz T3R.P ev.č.5526 seznamující řidiče tramvají s novou podobou tramvajové tratě klesá na Hradčanskou | 5.9.2010
Za ranního chladu stoupá od Hradčanské souprava vozů T6A5 ev.č.8644+8652 vypravená na linku 26 | 8.10.2010
Vůz Škoda 14T ev.č.9130 vypravený na linku 18 přijíždí do zastávky Hradčanská | 8.10.2010
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9079 vypravený na linku 26 stanicuje v zastávce Hradčanská do centra | 30.10.2010
Vůz Škoda 15T ev.č.9201 vypravený na linku 18 přijíždí do zastávky Hradčanská | 21.11.2010
V září 1992 probíhala rekonstrukce křižovatky Hradčanská, s níž se svezla i část tratě ve směru k zastávkám Hradčanská | září 1992
Vůz KT8D5 ev.č.9002 vypravený na linku 1 opatřený celovozovou reklamou Commodore vjíždí na pravou staniční kolej zastávky Hradčanská ještě před rekonstrukcí prostoru v devadesátých letech do podoby otevřeného svršku, snímek pochází z doby, kdy skončilo využívání levé koleje jako výstupní pro linku 23 a všechny pravidelné linky využívají pouze pravou kolej, jejich následné směrové rozlišení proběhlo až později | 12.2.1994
Zcela unikátní série čtyř fotografií zachycených v prostoru rozřazovací koleje křižovatky Prašný most zachycuje nejen podobu tramvajové tratě kryté zádlažbovými panely z osmdesátých let, ale také přepravu kanibalizovaných skříní vyřazených vozů na tzv.dlouhý kabel mezi provozními vozy, na tomto snímku jde o soupravu T3M ev.č.8023+T3 ev.č.6322+T3M ev.č.8019 | 12.2.1994
Zcela unikátní série čtyř fotografií zachycených v prostoru rozřazovací koleje křižovatky Prašný most zachycuje nejen podobu tramvajové tratě kryté zádlažbovými panely z osmdesátých let, ale také přepravu kanibalizovaných skříní vyřazených vozů na tzv.dlouhý kabel mezi provozními vozy, na tomto snímku jde o soupravu T3M ev.č.8019+T3 ev.č.6322+T3M ev.č.8022 | 12.2.1994
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7156+7157 vypravená na linku 8 stoupá otevřeným svrškem tramvajové tratě v ulici Milady Horákové na Prašný most | 9.3.2002
Občas se nedaří, a tak vůz KT8D5 ev.č.9042 vypravený na linku 8 skončil se zvráceným předním sběračem odstavený na levé zastávkové koleji Hradčanská, zatímco všechny ostatní linky začaly využívat kolej pravou, ano i k tomu byly dvě koleje dobré... | 19.6.1997
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7140+7141 vypravená na linku 26 vjíždí v otevřeném kolejovém svršku na pravou zastávkovou kolej Hradčanská z centra | 12.5.1994
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7140+7141 vypravená na linku 1 opustila levé nástupiště zastávky Hradčanská a míří dále na Letno, na snímku stojí za povšimnutí úprava kolejiště, kdy v některých kolejích zůstaly zádlažbové panely jako pozůstatek z předchozí rekonstrukce, asfaltový zákryt v levé části snímku byl doplněn o obrubníky a měl sloužit jako přístupový chodník, jenže pro svou menší šířku byl nakonec zaslepen... | 9.3.2002
Souprava vozů T3 ev.č.6394+T3SUCS ev.č.7198 vypravená na linku 18 vyčkává před křižovatkou Hradčanská na signál volno | říjen 1996
Po několika letech provozování tramvajového nádraží a přilehlé tratě v podobě otevřeného kolejového svršku došlo k rozhodnutí o jeho zakrytí, přípravy začaly likvidací krytu nástupních ostrůvků zastávek Hradčanské | 28.4.2002
Vůz KT8D5 ev.č.9046 vypravený na linku 38 vyčkává na signál volno na křižovatce Prašný most | 18.3.2005
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7188+7189 vypravená na linku 1 stoupá zatravněným prostorem rozřazovacích kolejí křižovatky Prašný most | 1.6.2002
Souprava vozů T3 ev.č.6816+6881 vypravená na linku 1 klesá od Prašného mostu na Hradčanskou a dokazuje, že trávník v tramvajové trati bez pořádného zavlažování dostává na frak... | 3.8.2006
Jediný vůz KT8D5 ev.č.9030 opatřený s velkou slávou BUSE transparenty stoupá vypravený na linku 1 na Prašný most | 29.5.2006
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9090 vypravený na linku 1 klesá od Prašného mostu k tramvajovému nádraží Hradčanská | 19.12.2006
Vůz KT8D5 ev.č.9002 vypravený na linku 1 stoupá zatravněnou tratí na Prašný most | 13.10.2004
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7152+7153 vypravená na linku 18 stoupá od Hradčanské k Prašnému mostu, v pozadí se již rýsují stavební ohrady... | 1.6.2008
Souprava vozů T6A5 ev.č.8667+8668 vypravená na linku 20 stoupá ulicí Milady Horákové od zastávky Hradčanská na Prašný most | 3.8.2006
Souprava vozů T3 ev.č.6851+6965 vypravená na linku 1 stoupá od zastávek Hradčanská na Prašný most, pohled z dálky nám umožňuje celkový pohled na tramvajové nádraží | 3.8.2006
Zatímco souprava vozů T3SU ev.č.7019+T3 ev.č.6859 vypravená na linku 26 právě opustila pravou staniční kolej zastávky Hradčanská, na levé stanicuje vůz T3M ev.č.8018 vypravený na linku 15 | 29.5.2006
Setkání prvního a posledního vozu KT8D5 ev.č.9001 a 9004 na lince 38 z předsunuté ověřovací série na Hradčanské | 18.3.2005
Vůz T3 ev.č.6773 vypravený na linku 25 klesá k zastávkách Hradčanská, v protisměru míjí sjezdovou výhybky zastávek z centra | 12.7.2004
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7042+T3 ev.č.6655 vypravená na linku 26 stanicuje na pravé koleji zastávky Hradčanská | 12.7.2004
Vůz T3 ev.č.6763 vypravený na linku 25 vjíždí na pravou zastávkovou kolej Hradčanská krátce po její úpravě | 4.9.2002
Vůz T3 ev.č.6894 vypravený na linku 25 vjíždí na levou staniční kolej zastávky Hradčanská do centra | 24.7.2006
Vůz T3SUCS ev.č.7108 vypravený na linku 25 přijíždí k výhybce větvící traťovou kolej do dvou zastávek Hradčanská z centra, barva zámkové dlažby nám dávno změnila svou žluť... | 25.3.2007
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7103+7101 vypravená na linku 38 stanicuje na pravé koleji, zatímco souprava vozů T3SU ev.č.7008+T3 ev.č.6652 vypravená na linku 26 levou kolej zastávky Hradčanská opouští | 3.7.2004
Souprava vozů T3R.P ev.č.8312+8313 vypravená na linku 18 opustila pravé nástupiště zastávky Hradčanská a popojíždí ke světelně řízené křižovatce | 12.6.2004
Vůz T6A5 ev.č.8747 vypravený na linku 2 právě opustil zastávku Hradčanská a míří do domovské vozovny Žižkov | 16.9.2002
Souprava vozů T3M ev.č.8059+8061 vypravená na linku 8 vyčkává na signál volno na křižovatce Hradčanská | 7.5.2006
Likvidace tramvajového nádraží v prostoru zastávek Hradčanská je v plném proudu | 28.2.2009
Rukopis architekta Patrika Kotase naplánoval, jak bude dispozičně řešený prostor tramvajového nádraží zastávek Hradčanská, stavbaři a městská část Praha 6 kus ugumovali a vzniklo cosi, co nyní na Hradčanské máme. Tak se alespoň podívejte, jak to mohlo vypadat jinak...
Souprava vozů T3M ev.č.8102+8097 vypravená na linku 25 vyčkává na signál volno na dočasné křižovatce Prašný most | 8.10.2010
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7145+7118 vypravená na linku 1 projíždí provizorní přeložkou tramvajové tratě na Prašném mostě směrem k Hradčanské | 8.10.2010
Vůz T3R.P ev.č.8561 vypravený na linku 15 zdárně zdolává nástrahy kolejových protioblouků při návratu z provizorní části tramvajové tratě v oblasti Prašného mostu na definitivní těleso | 8.10.2010
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7166+7167 vypravená na linku 8 stoupá otevřeným svrškem tramvajové tratě v ulici Milady Horákové na Prašný most | 8.10.2010
Souprava vozů T3R.PLF ev.č.8279+T3R.P ev.č.8567 vypravená na linku 26 opustila zastávku Hradčanská | 8.10.2010
Vůz Škoda 14T ev.č.9113 s celovozovou reklamou Alza vypravený na linku 20 stanicuje v zastávce Hradčanská z centra | 30.10.2010
Zřejmě osudovou je pro soupravu vozů T3SUCS ev.č.7140+7141 tramvajová trať v ulici Milady Horákové, s několika reklamními polepy jí můžete vidět na této stránce několikrát, nechybí tedy ani z prostoru zastávky Hradčanská, kde při jejím vypravení na linku 18 řidič vyčkává na to, až naprosto šíleně nefunkční světelná signalizace umožní jeho vlaku odjezd | 30.10.2010
Cvičný vůz T3R.P ev.č.5526 opustil na Hradčanské rozřazovací splítku a na samostatné v místě dvou samostatných předjízdných kolejí pokračuje v jízdě na Letnou | 5.9.2010

Historie tramvajové dopravy v oblasti dnešní stanice metra Hradčanská se píše již od roku 1908, tehdy to ale v oblasti dnešního důležitého přestupního uzlu vypadalo zcela jinak než na přelomu tisíciletí, natož pak v roce 2010…

V samém závěru 19. století vypukl v této oblasti, dnešními slovy řečeno, stavební boom, a oproti dnešku, kdy je tato událost vždy doprovázena výstavbou silniční sítě pro automobilovou dopravu, naši předkové dali přednost kolejové dopravě, tedy tramvajím. Původní myšlenka na realizaci tramvajové tratě z Letné do Bubenče k nádraží Bruska (dnešní Dejvice), byla již v roce 1901 přetvářena do projektu, který se svého uskutečnění nikdy nedočkal. Nový, rozšířený projekt předložila Městská rada Ministerstvu železnic 25. září 1907, avšak potřebné místní šetření se uskutečnilo až 25. února 1908. Výstavba tratě proběhla poměrně rychle, provoz tramvají po jednokolejné trati s mezilehlými výhybnami do koncové výhybny u nádraží v Brusce měl být zahájen 15. listopadu 1908, bohužel odkládaná technicko-policejní zkouška způsobila odložení zahájení provozu na neurčito. Přesto nebyl odklad zas tak dlouhý, a po úspěšně provedené zkoušce vyjely 21. listopadu 1908 na trať první pravidelné vlaky.

Blížící se zima neumožnila pokračovat ve výstavbě tratě ke vznikající vozovně Střešovice, a tak se stavba jednokolejné tratě zastavila a čekalo se na zlepšení počasí. Následující rok stavba pokračovala ve zbývajícím úseku až do Střešovic. Trať byla dokončena současně s vozovnou a zkoušce byla podrobena 21. října 1909. I pokračování tratě bylo jednokolejné s výhybnami v zastávkách Kadetní škola (při ústí ulice Na Valech) a Hradčanské hradby (před křižovatkou s ulicí U Brusnice). Provoz zde byl zahájen 24. října 1909.

V roce 1910 byla na křižovatce s ulicí U Prašného mostu do tratě zaústěna jednokolejná manipulační trať od Pražského Hradu, aby bylo možné na ni vypravovat také vlaky ze střešovické vozovny. Tato trať měla ve svém horním úseku u zastávky Královský hrad spád v hodnotě 101,9 ‰, což je nejstrmější traťový úsek v celé historii pražských tramvají.

Narůstající provoz tramvají si vynutil zřízení druhé koleje, zvyšující její propustnost, mezi stanicemi Letná a Nádraží v Brusce od 5. listopadu 1911, zbývající úsek k vozovně Střešovice zůstával stále ještě několik let jednokolejný.

Nutnost posílení dopravní obsluhy Letné během VI. Všesokolského sletu stála za výstavbou spojovací tratě v Badeniho ulici od Chotkových sadů, která se na křižovatce s dnešní ulicí Milady Horákové, tehdejší Belcrediho třídou, připojila dvoukolejným trojúhelníkem v roce 1912. Provoz na trati byl zahájen 26. května 1912, tedy pět dní před technicko-policejní zkouškou (!). Po skončení sletu byla trať v Badeniho ulici užívána další tři roky jen pro manipulační účely.

V roce 1915 probíhalo dláždění Belcrediho třídy mezi nádražím v Brusce a vozovnou Střešovice. Tato úprava si vyžádala na tehdejší dobu nezvykle dlouhé přerušení pravidelného provozu tramvají. Začala totiž 29. července a skončila až 20. listopadu 1915. Úsek k vozovně se využíval v pracovní dny jen k vyjíždění a zatahování vlaků, protože nebylo možné na tak dlouhou dobu vyřadit vozovnu Střešovice z provozu. O nedělích a svátcích dlaždiči nepracovali, takže v tomto období byla udržována běžná doprava cestujících až k vozovně.

Velmi nepříznivé sklonové poměry v ulici U Prašného mostu vedly Elektrické podniky k nahrazení tratě novostavbou v podobě jednokolejné manipulační tratě v ulici U Brusnice, zprovozněné 26. ledna 1913 a napojující se na popisovanou trať křižovatkou Sirotčinec.

V souvislosti s probíhající I. světovou válkou je od 15. listopadu 1917 výrazně omezen provoz tramvají v celé pražské tramvajové síti, v úseku Nádraží v Brusce - Vozovna Střešovice dochází dokonce k úplnému přerušení pravidelného provozu tramvají až do 6. dubna 1919. V tomto období je předložen a 5. září 1918 schválen projekt na zřízení druhé koleje mezi nádražím v Brusce a vozovnou Střešovice, avšak již od 17. června do 22. září 1919 je však opět zastaven v koncovém úseku provoz tramvají, tentokrát pro velmi nezvyklý důvod - nedostatek tramvajových vozů…

V době druhého přerušení provozu byla 1. září 1919 zahájena stavba druhé koleje. Podle tehdejších zvyklostí se zpravidla uváděla do provozu vždy dokončená část druhé koleje mezi výhybnami. Data jednotlivých etap nejsou známa, jisté však je, že 22. listopadu 1919 ležela druhá kolej ve směru z centra až k ulici U Brusnice a 12. června 1920 došlo k dokončení celé stavby.

Za stanicí Nádraží v Brusce byla přistavěna na levé straně třetí kolej o délce 84 metrů s levým přejezdem mezi střední a pravou kolejí. Kolejiště bylo využíváno zejména k odpojování vlečných vozů. Od 27. května 1922 byla pro zlepšení manipulačních možností třetí kolej prodloužena o 25 metrů směrem k Letné.

Dne 13. října 1925 byly do stávající tratě ke střešovické vozovně v předstihu vloženy na Prašném mostě výhybky nového dvoukolejného trojúhelníku tratě k dnešnímu Vítěznému náměstí, ačkoliv stavební povolení bylo uděleno až 2. března 1926. Nová trať byla dvoukolejná a provoz na ní byl zahájen 7. června 1926.

Po čase se od odpojování vlečných vozů u nádraží v Brusce upustilo a v roce 1929 byla 3. kolej i s přejezdem zrušena. Současně byl úsek mezi dnešními ulicemi V Brusce a Tychonova přeložen do nové osy, aby se přizpůsobil nově vznikající domovní zástavbě na jižní straně ulice.

Zároveň byly v zastávce Nádraží v Dejvicích (název užívaný asi od roku 1928) vybudovány pro oba směry nástupní ostrůvky. K další stavební změně došlo v roce 1934, kdy byly do středu ulice přeloženy koleje mezi křižovatkou Špejchar a zastávkou Nádraží v Dejvicích. V roce 1939 došlo v souvislosti se zavedením pravostranného provozu k přestěhování a prodloužení nástupních ostrůvků v této oblasti. Přestavba si vyžádala zúžení chodníků u nástupišť a nevýznamné posuny kolejí.

Následně měla probíhat podle projektu rekonstrukce tratě v úseku Nádraží Dejvice (název upraven od 17. září 1939) - Prašný most. Za oběť rozšíření vozovky mělo padnout stromořadí po levé straně ulice, rekonstrukce nakonec počkala až na poválečné období, a tak byla přeložka poblíž Zemského archivu (bývalá Kadetní škola) dokončena 4. května 1948.

Během let se zvýšená nástupiště v zastávkách Nádraží Dejvice a Špejchar několikrát posouvala, či byla rušena, nakonec byla 9. ledna 1961 zastávka Nádraží Dejvice zrušena zcela a zastávka Špejchar se v první polovině 70. let přestěhovala do polohy někdejší zastávky Nádraží Dejvice.

Zřejmě nejradikálnější změnu podoby celé oblasti přinesla výstavba tratě metra A. Úpravy podoby a polohy komunikace v úseku Špejchar - Prašný most si vyžádaly postupnou demolici větší části zdejších domů, zejména při severní straně ulice. V letech 1973 - 1975 došlo k postupné demolici některých objektů a od 25. listopadu 1974 byla tramvajová doprava převedena na provizorní dvoukolejnou přeložku situovanou blíže k železniční trati, čímž se uvolnil prostor pro stavební jámu nového podchodu a vestibulu stanice metra Hradčanská. Automobilová doprava byla vyloučena zcela.

Výluka tramvajové dopravy pokračovala od 16. ledna 1976 dlouhodobým přerušením provozu tramvají mezi Špejcharem a Prašným mostem, trvajícím až do 1. září 1977. Novostavba tramvajové tratě byla zřízena na zvýšeném tělese ve zcela nové ose komunikace. Vozovky ještě nebyly dokončené a tramvaje jezdily doslova přes staveniště. V prostoru budoucí přestupní zastávky Hradčanská byly již v předstihu vloženy výhybky na druhé zastávkové koleje a křižovatka Prašný most byla ve směru od Hradčanské vybavena rozřazovací kolejí, podobně jako již dříve křižovatky Můstek a Letenský tunel.

Další přerušení provozu tramvají následovalo mezi 3. dubnem a 27. květnem 1978. K datu ukončení výluky byly dány do provozu i nové zastávky na vnitřních kolejích, čímž vzniklo "tramvajové nádraží". Teprve 13. srpna 1978 došlo k zahájení úplného provozu celého terminálu, kdy z vestibulu stanice metra vycházely na tramvajové ostrůvky schodiště. Bohužel byl celý terminál zřízen zcela bez ohledu handicapované. Tramvajová nástupiště byla "legálně" přístupná pouze podchodem z vestibulu stanice metra přes pevná schodiště. Úrovňové přechody přes vozovku neexistovaly, jednotlivé části od sebe navíc byly striktně odděleny zábradlím. Trať byla zřízena na železobetonových pražcích se zákrytovými panely.

Mezi 22. únorem a 26. dubnem 1994 proběhla rekonstrukce celé tratě, po níž zůstaly koleje na železobetonových pražcích s otevřeným kolejovým svrškem, který byl ponechán také v prostoru zastávek Hradčanská. Neustálé lamentování zastupitelů městské části Praha 6 nad podobou tramvajové tratě, jejíž zastávková část se utápěla mezi milióny nedopalků a obdiv cestujících k nedalekému travnatému zákrytu tratě v Jelení ulici, vedly k rozhodnutí o změně podoby tratě. Během měsíční výluky (16. dubna - 20. května 2002) byla celá trať zatravněna, pouze v prostoru zastávek Hradčanská byla k zákrytu kolejiště využita žlutá zámková dlažba. Bohužel v těsné blízkosti zastávek neukáznění chodci trávník naprosto zničili již pár týdnů od zprovoznění tratě.

Výstavba silničního tunelu Blanka stála u kolébky dalších rozsáhlých stavebních změn v celé oblasti. Od 28. června 2008 dochází k prvnímu omezení povrchové dopravy vyloučením úseku přes Letnou. Tím se otevřela možnost k dalšímu omezení - od 11. července 2008 byly z provozu vyloučeny vnější nástupiště zastávky Hradčanská. Postupně začaly být uzavírány výstupy z vestibulu stanice metra na povrch. Nakonec došlo 1. února 2009 k úplnému přerušení provozu tramvají mezi Špejcharem a Prašným mostem, vrcholícím úplným snesením tramvajové tratě ke konci února. V průběhu podzimu probíhala výstavba dočasné křižovatky Prašný most v odsunuté poloze a provoz mezi Letnou a Badeniho ulicí byl od 3. listopadu 2009 do 31. května 2010 udržován s pomocí dočasně zřízeného prostého kolejového oblouku v prostoru křižovatky Hradčanská.

V průběhu léta 2010 dochází k výstavbě nové tramvajové tratě v odsunuté poloze blíže k nádraží Dejvice. Na východní straně nabývá na sklonku července zřetelné podoby její definitivní napojení v křižovatce s Badeniho ulicí, v západní části vzniká napojení pomocí provizorního esíčka do taktéž provizorní křižovatky Prašný most.

Definitivní část vedená ulicí Milady Horákové přes prostor zastávek Hradčanská je nově zřízena již jen jako dvoukolejná se stožáry trakčního vedení umístěnými mezi protisměrnými kolejemi, čemuž se musely uzpůsobit také výstupy z vestibulu metra. Před křižovatkou Hradčanská je od hrany zastávky zřízena kolejová splítka v délce cca 90 metrů, která se ve své poslední třetině rozšiřuje a vytváří prostor rozřazovacích kolejí v délce jedné soupravy.

Veškeré vizualizace a nákresy nadále obyvatelům představují obnovené tramvajové nádraží v zastávce Hradčanská se dvěma kolejemi pro každý směr, zastřešenými v celé své délce od výstupů z metra a zatravněnou podobu kolejiště tramvajové tratě. Přestože je realita zcela jiná. Na místě vzniká zcela neestetická podoba významného přestupního uzlu. Výstupy z metra neústí za železniční trať, protože se nezadařilo vykoupit pozemky a obyvatelé se v centru Prahy tísní na začátku 21. století u úzkého úrovňového přechodu přes železniční trať, s poměrně hustým provozem vlaků, aby se dostali do Bubenče. Automobilové spojení Bubenečské ulice s ulicí Milady Horákové nebylo realizováno, "kotasovský" rukopis nesou jen dva výstupy z metra na chodníky, autobusová zastávka Hradčanská je od té tramvajové vzdálena za sedmero horami a sedmero vodami...

Křižovatka Prašný most bude provozována v dočasné poloze až do cca konce roku 2012, kdy dojde k definitivnímu ukončení stavebních aktivit na tunelovém komplexu. Její součástí by měla být opět rozřazovací kolej pro urychlení průjezdu tramvajových souprav.

Celý traťový úsek s výjimkou části v prostoru zastávky Hradčanská, která je na betonové desce, je zřízen klasickou konstrukcí koleje na železobetonových a dřevěných pražcích, v otevřeném svršku, pouze část přiléhající k dočasné křižovatce Prašný most je kryta asfaltovým zákrytem.

Naši cestu po tramvajové trati začneme v prostoru provizorní křižovatky Prašný most na styku ulic Milady Horákové a Svatovítské. Tramvajová trať je zde kryta asfaltovým zákrytem a je zde vedena v provizorní odsunuté poloze proti konečnému stavu. Po cca 150 metrech se tramvajová trať stočí protioblouky v kombinaci pravý a levý do středu vozovky na zvýšené těleso v ulici Milady Horákové. Zde je již umístěna v definitivní poloze. Mezi protisměrnými kolejemi v otevřeném kolejovém svršku jsou umístěny stožáry trolejového vedení. Trať klesá v přímém úseku až k vyústění Tychonovy ulice u níž se stočí pravým obloukem do prostoru zastávek Hradčanská, které jsou na obou koncích ohraničeny světelně řízenými přechody pro chodce. V prostoru zastávek je část kolejí uložena na betonové desce. Za prostorem zastávek je v koleji do centra vložena předsazená výhybka rozjezdové kolejové splítky křižovatky Hradčanská, dlouhé cca 90 metrů. Z ní se kolej rozbočuje na dvě samostatné koleje křižovatky pro směr přímo na Letenskou pláň a vpravo do Badeniho ulice. Do prostoru samostatných kolejí se vejde na každou kolej vždy jeden vlak 2xT. Zde naši cestu po tramvajové trati ukončíme.

Zastávky umístěné na popisované trati:
  • Hradčanská
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Sparta, Špejchar, případně Chotkovy sady na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu ulice Milady Horákové, 196 metrů před křižovatkou s ulicí Badeniho, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Hradčanská
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Prašný most případně Vítězné náměstí na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu ulice Milady Horákové, 68 metrů před křižovatkou s ulicí Tychonova, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Provozované linky na popisované trati:
    V celém úseku tratě jsou vedeny denní linky 1, 8, 15 (ta pouze v ranní přepravní špičce), 18, 20, 25 a 26. V nočním provozu trať obsluhují linky 51, 56 a 57.

    Fotocesta po trati Prašný most - Hradčanská
    Tramvajová trať v provizorní poloze u křižovatky Prašný most začíná v přímém úseku Tramvajová trať v provizorní poloze u křižovatky Prašný most začíná v přímém úseku Tramvajová trať se začíná stáčet v pravém oblouku Tramvajová trať v provizorní poloze se stáčí v pravém oblouku Tramvajová trať se po překonání pravého oblouku napřimuje
    Tramvajová trať v provizorní poloze překonává pravý oblouk a následně se napřimuje Krátký přímý úsek mezi protioblouky provizorní přeložky tramvajové tratě Krátký přímý úsek mezi protioblouky provizorní přeložky tramvajové tratě Krátký přímý úsek mezi protioblouky provizorní přeložky tramvajové tratě Krátký přímý úsek mezi protioblouky provizorní přeložky tramvajové tratě
    Za krátkým přímým úsekem se tramvajová stáčí v levém oblouku Za krátkým přímým úsekem se tramvajová stáčí v levém oblouku a míří do definitivní polohy Za krátkým přímým úsekem se tramvajová stáčí v levém oblouku a míří do definitivní polohy Tramvajová trať se napřimuje, provizorní poloha tratě je ohraničena asfaltovým zákrytem pro umožnění pojíždění nekolejovými vozidly, definitivní poloha tratě pak otevřeným kolejovým svrškem tvořeným žlábkovými kolejnicemi a se sloupy trolejového vedení mezi protisměrnými kolejemi Tramvajová trať se po překonání protioblouků napřimuje, přechází do otevřeného svršku a v trvalé poloze pokračuje podél staveništních ohrad k zastávkám Hradčanská
    Tramvajová trať v definitivní poloze ve středu budoucí vozovky ulice Milady Horákové klesá k zastávkám Hradčanská Tramvajová trať v definitivní poloze v otevřeném ve středu budoucí vozovky ulice Milady Horákové klesá k zastávkám Hradčanská Tramvajová trať v definitivní poloze v otevřeném ve středu budoucí vozovky ulice Milady Horákové klesá k zastávkám Hradčanská Tramvajová trať v definitivní poloze v otevřeném ve středu budoucí vozovky ulice Milady Horákové klesá k zastávkám Hradčanská Tramvajová trať v definitivní poloze v otevřeném ve středu budoucí vozovky ulice Milady Horákové klesá k zastávkám Hradčanská
    Tramvajová trať v definitivní poloze v otevřeném ve středu budoucí vozovky ulice Milady Horákové klesá k zastávkám Hradčanská Tramvajová trať v definitivní poloze v otevřeném ve středu budoucí vozovky ulice Milady Horákové klesá k zastávkám Hradčanská Tramvajová trať se stáčí v pravém oblouku k zastávkám Hradčanská, v místě je zřízen provizorní přejezd stavby Tramvajová trať se stáčí v pravém oblouku k zastávkám Hradčanská Před prostorem zastávek Hradčanská se tramvajová trať napřimuje
    Před prostorem zastávek Hradčanská je zřízen světelně řízený přechod pro chodce Prostor zastávek Hradčanská Prostor zastávek Hradčanská Za prostorem zastávek Hradčanská je zřízen také světelně řízený přechod přes koleje, v pravé koleji je následně umístěna rozjezdová výhybka do kolejové splítky křižovatky Hradčanská Za prostorem zastávek Hradčanská je umístěna v koleji do centra rozjezdová výhybka křižovatky Hradčanská
    Rozjezdová výhybka v koleji do centra předsouvá rozřazování vlaků v kolejové splítce Tramvajová trať pokračuje v přímém úseku ke křižovatce Hradčanská, v pravé koleji je zřízena rozjezdová splítka Tramvajová trať pokračuje v přímém úseku ke křižovatce Hradčanská, v pravé koleji je zřízena rozjezdová splítka Tramvajová trať pokračuje v přímém úseku ke křižovatce Hradčanská, v pravé koleji je zřízena rozjezdová splítka Splítka zřízená v koleji do centra se ještě před samotnou křižovatkou rozvětví ve dvě samostatné koleje umožňující odstav soupravy před světelnou signalizací do každého z následujících směrů
    Splítka zřízená v koleji do centra se ještě před samotnou křižovatkou rozvětví ve dvě samostatné koleje umožňující odstav soupravy před světelnou signalizací do každého z následujících směrů Pohled na protisměrné koleje tramvajové tratě z Hradčanské na Letnou Pohled na protisměrné koleje tramvajové tratě z Hradčanské na Letnou Pohled na rozřazení kolejí v prostoru křižovatky Hradčanská, v levé koleji se slučují koleje k zastávkám Hradčanská z obou traťových směrů, střední kolej pokračuje na Letnou, pravá k Chotkovým sadům Pohled na rozřazení kolejí v prostoru křižovatky Hradčanská, v levé koleji se slučují koleje k zastávkám Hradčanská z obou traťových směrů, střední kolej pokračuje na Letnou, pravá k Chotkovým sadům


    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
    www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
    www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
    Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
    web postaven na redakčním systému phpRS
    ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024