|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cvičný vůz T3 ev.č.5520
Po vyřazení cvičných vozů T3 ev.č.5507, 5508 a 5510 klesl počet cvičných vozů s odporovou výzbrojí
zcela vyčleněných z běžného provozu a určených pro výcvik nových řidičů tramvají. Přestože v roce
2002 pražský Dopravní podnik již masivně modernizoval vozy T3 s odporovou výzbrojí na typ
T3R.P, došlo ve stejném roce po takřka čtyři roky trvající
rekonstrukci k zařazení posledního cvičného vozu s neperspektivní odporovou výzbrojí, který obdržel
ev.č.5520.
K přestavbě byl vybrán vůz typu T3 ev.č.6312, který byl vyroben v roce 1964 společně v sérii s vozy T3 ev.č.6303 až 6327. Podobně jako u dalších cvičných vozů se jeho přestavby ujali vlastními silami pracovníci Dopravního podniku v Ústředních dílnách Hostivař. Rozsah oprav vozové skříně byl obdobný jako u každé jiné velké prohlídky. Pro odlišení od ostatních provozních vozidel získal vůz nový unifikovaný lak určený cvičným vozům. Jedná se de facto o inverzní kombinaci ke standardnímu provedení laku, kdy spodní část vozidla je natřena barvou ze slonové kosti a vrchní část je tvořena rudou barvou, končící až v oblině střechy. Na předním čele červená přesahuje až pod světlomety. Podokenní částí prochází zdobný proužek v barvě slonové kosti. Na bocích vozidla je nátěr doplněn výrazným písmenem C doplněným o nápis cvičný vůz v červené barvě. U vozu ev.č.5520 byly poprvé do červené barvy natřeny i podvozkové plenty, což zvýraznilo a zelegantnilo celé provedení služebního laku. Zlé jazyky tvrdí, že plenty byly do červené barvy natřeny nedopatřením, a následně dodávané cvičné vozy T3R.P ev.č.5516 a 5523 obdržely opět standardní lak cvičných vozů bez červených plent. Teprve počínaje cvičným vozem T3R.P ev.č.5524 bylo upraveno základní barevné schéma a cvičné vozy se svých červených plent dočkaly. Po provedených prohlídkách začaly být červenou barvou natírány také plenty vozů, které je z výroby takto natřené neměly. První vlašťovkou se stal cvičný vůz T3 ev.č.5509. Stejně jako exteriér vozidla se dočkal jiného barevného schématu, došlo i v interiéru k úpravám. Ve voze byla odstraněna zástěna stanoviště řidiče a na prostorově rozšířený vyvýšený stupínek v čelní části kabiny bylo na stejné úrovni s řidičovým doplněno v pravé části druhé sedadlo, určené pro instruktora jízdy. Společně s ním byl instalován i druhý brzdový pedál, vycházející z koncepce pedálů vozů T3, jímž může instruktor v případě nouze vůz zastavit. Aby měl instruktor dostatečný výhled a přehled o dění podél vozidla, bylo do střešní obliny nad oknem nahrazenou přední půlkou prvních dveří vsazeno do pravé bočnice druhé zpětné zrcátko. Během přestavby byla nahrazena přední půlka prvních dveří oknem, které zlepšuje výhled instruktora. Uvolněné místo bylo zároveň využito k rozšíření zvýšeného stupínku, daní za něj je však výrazné zúžení vstupního prostoru. V prostoru pod dosazeným oknem byl po pravé ruce instruktora instalován simulační panel, umožňující simulovat některé provozní závady, které by měl frekventant kurzu umět diagnostikovat a případně i opravit. Střední dveře vozu byly odstraněny a v interiérové části byla schodišťová část podlahy srovnána do jedné úrovně. V prostoru po středních dveřích byla instalována skříň pro umístění drobných věcí, jako například kabelu mnohočlenného řízení, silničních kuželů na trénování odhadu průjezdného profilu apod. Zbylý interiér prošel částečnou úpravou odlišující jej od sériově dodaných vozů. Došlo k rozdělení přepážkou na dvě nestejně velké části v rozsahu cca 1/3 + 2/3 plochy, jako jsme zvyklí z dalších cvičných vozů, která má za účel snížení hlučnosti motorgenerátoru a lepší tepelnou pohodu posádky vozidla. V zadní části zůstaly zachovány původní sedačky pro cestující - tzv. skořápky, v původním uspořádání. V přední části vozu bylo zachováno celkem 6 sedaček v nezvyklé sestavě 2+1 s tím, že dvojice jsou na pravé straně vozu a jejich doplnění instalací stolečků pro výcvikové pomůcky frekventantů.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |