V období, kdy stavba nových tramvajových tratí nebyla na programu dne, v období, kdy přednost dostávalo rušení tratí stávajících a výstavba kapacitních
komunikací pro automobily, právě v tomto období se na severním okraji Prahy objevuje nová tramvajová trať. Když totiž kompetentní orgány rozhodly o
výstavbě Ďáblického sídliště, rozhodly i o podobě jeho dopravní obslužnosti. Sídliště bylo koncipováno jako dopravně uzavřené pro průjezdnou dopravu,
která bude vedena kapacitními komunikacemi po jeho okraji. Jasné bylo i to, že autobusová doprava kapacitně vyhovovat nebude, a metra se tato oblast měla
dočkat bůhví kdy. Ostatně metro se realitou stává až na počátku třetího tisíciletí. A tak - třebaže výhledová koncepce s tramvajemi v Praze nepočítala vůbec - ,
bylo rozhodnuto o výstavbě kapacitní tramvajové tratě, vedené po okraji budovaného sídliště Střelničnou a Ďáblickou ulicí, na vlastním tělese. Součástí stavby
se stala i mimoúrovňová křižovatka tramvajové tratě s silniční komunikací, kdy tramvajová trať komunikaci podchází podjezdem. V zastávkách Štěpničná a Ládví
byly navíc zřízeny podchody pro chodce, ústící na nástupní ostrůvky zastávek. Tramvajová trať byla uvedena do provozu 3. ledna 1971.
Od 3. dubna 2002 do 15. března 2003 byla u zastávky Ládví zřízena provizorní
jednokolejná trať v souvislosti s výstavbou trasy metra C.
Výstavba metra
zasahuje do života tramvajové tratě - zásadnějším způsobem - i od 14. srpna 2004. Zhruba na dva roky je přerušen
tramvajový provoz mezi koncovou smyčkou
Sídliště Ďáblice a zastávkou Ládví, kde je na
kolejovém přejezdu
ukončena linka 24, provozovaná vozy
KT8D5.
Prohlídku tramvajové tratě - v ještě kompletním stavu - začneme ve smyčce Sídliště Ďáblice. Trať je zde kryta
asfaltovým kobercem a smyčku opouští v levém oblouku o malém poloměru a vede přímým úsekem vedle travnatého pásu a parkoviště, umístěného podél Ďáblické ulice. Poté,
co trať úrovňově překročí Bešťákovu ulici, začne klesat do terénního zářezu, který umožní mimoúrovňové překonání rušné křižovatky a následný výjezd ve středu Střelničné ulice.
Před samotným podjezdem je v zářezu umístěna zastávka Třebenická. Za ní trať v pravém oblouku zamíří do podjezdu, a napřímí se teprve po jeho opuštění.
Trať pokračuje přímým úsekem a okolní terén se postupně snižuje na její úroveň. U Štěpničné ulice následuje zastávka Štěpničná, vybavená
podchodem pro chodce. Následuje příčný přejezd pro automobily a trať pokračuje středem Střelničné ulice na vlastním tělese. Před zastávkami Ládví, na křižovatce s
Davídkovou ulicí je umístěn další přejezd pro automobily. (S ohledem na výstavbu metra je nyní kolejový svršek mezi oběma silničními přejezdy snesen, v zastávce Ládví je vložen
kolejový přejezd.) Následují již zmíněné zastávky Ládví, k nimž také umožňuje bezpečný přístup podchod pro pěší. Třetí z přejezdů pro automobily je umístěn
u křižovatky s ulicí Opálkovou a je opatřen světelnou signalizací. Následuje zastávka Kyselova a za ní se tramvajová trať stáčí táhlým levým obloukem k zastávkám
Střelničná. U již zmíněné křižovatky Střelničná pak naši prohlídku ukončíme.
Celá trať je vybudována klasickou metodou kolejnic na příčných pražcích. V úseku Třebenická - Střelničná je trať s otevřeným svrškem, a
pouze příčné přejezdy pro automobilovou dopravu jsou kryty zádlažbovými panely. Úsek smyčka Sídliště Ďáblice - Třebenická, společně s prostorem
zastávek Střelničná je zakryt asfaltovým kobercem. Zastávky Štěpničná a Ládví jsou opatřeny podchody z nástupních ostrůvků na přilehlé chodníky.
Zastávky umístěné na popisované trati:
Třebenická -
nácestná zastávka ve směru k zastávce Štěpničná na vlastním tělese, na východní straně Ďáblické ulice, 155 metrů za křižovatkou s Bešťakovou ulicí, nástupiště pro dva vlaky 2xT
Štěpničná -
nácestná zastávka ve směru k zastávce Ládví na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu Střelničné ulice, 110 metrů před křižovatkou se Střekovskou ulicí, 4 metry před výstupem z podchodu, nástupiště pro dva vlaky 2xT
Štěpničná -
nácestná zastávka ve směru k zastávce Sídliště Ďáblice na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu Střelničné ulice, 90 metrů za křižovatkou se Štěpničnou ulicí, 68 metrů za výstupem z podchodu, nástupiště pro dva vlaky 2xT
Ládví -
nácestná zastávka ve směru k zastávce Kyselova na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu Střelničné ulice, 168 metrů před křižovatkou s Davídkovou ulicí, 8 metrů před výstupem z podchodu, nástupiště pro dva vlaky 2xT
Ládví -
nácestná zastávka ve směru k zastávce Štěpničná na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu Střelničné ulice, 106 metrů před křižovatkou s Davídkovou ulicí, 70 metrů za výstupem z podchodu, nástupiště pro dva vlaky 2xT
Kyselova -
nácestná zastávka ve směru k zastávce Střelničná na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu Střelničné ulice, 135 metrů před křižovatkou s Čumpelíkovou ulicí, nástupiště pro dva vlaky 2xT
Kyselova -
nácestná zastávka ve směru k zastávce Ládví na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu Střelničné ulice, 200 metrů za křižovatkou s Čumpelíkovou ulicí, nástupiště pro dva vlaky 2xT
Střelničná -
nácestná zastávka ve směru k zastávkám Kobylisy/Březiněveská na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu Střelničné ulice, 3 metry před křižovatkou se Zdibskou ulicí, nástupiště pro dva vlaky 2xT
Střelničná -
nácestná zastávka ve směru k zastávce Kyselova na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu Střelničné ulice, 67 metrů za křižovatkou se Zdibskou ulicí, nástupiště pro dva vlaky 2xT
Provozované linky na popisované trati:
V základní stavu jsou v denním provozu na trati provozovány linky 10, 17 a
24, v nočním provozu pak linka 53. Okrajově do
provozu na trati však zasahuje také linka 15, která však úsekem mezi křižovatkou Střelničná a smyčkou Březiněveská projíždí manipulačně.
S ohledem na výstavbu metra a vložení kolejového přejezdu do zastávky Ládví je nyní na torzu tramvajové tratě provozována pouze linka 24,
manipulačně projíždí úsekem mezi křižovatkou Střelničná a smyčkou Březiněveská
linky 15, 17, 25 a 53, ve smyčce ukončené.
Fotocesta po trati Sídliště Ďáblice - Střelničná |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fotografie: © Pražské tramvaje