Smyčka Hlubočepy

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Smyčka Hlubočepy

Textová podoba stránky ani připojené fotografie tratě neodpovídají stavu z roku 2007. Na úpravách se pracuje.

Vůz T1 ev. č. 5098 na lince 4 a nákladní tramvaj ev.č.4003 v prostoru původní smyčky Hlubočepy z roku 1962
Původní smyčka Hlubočepy 30. května 1981
Běžnému cestujícímu se může zdát, že konečné tramvají jsou na smíchovské straně Prahy snad prokleté. Smyčka Smíchovské nádraží se na svém stanovišti v roce 1998 objevila již počtvrté a hlubočepská změnila svou podobu již pošesté. Ovšem až tato šestá podoba z ní učinila pro časy budoucí smyčku mezilehlou, ale to předbíháme. První konečná byla v Hlubočepích v provozu od 20. července 1927. Dvoukolejná trať končila 25 metrů dlouhým kusým úsekem na vlastním tělese s křížovým kolejovým přejezdem. Nepříznivé umístění konečné a velmi úzká vozovka silnice dovedly odpovědné orgány k podstatnému rozšíření zdejší ulice na úrok skalního masivu a prodloužení kusého koncového úseku na 100 metrů. Stalo se tak v listopadu 1936. Již 6. června 1939 však získala hlubočepská konečná svou třetí podobu. Koncový kusý úsek byl nově umístěn v oblouku a stal se jednokolejným. V této podobě vydržela konečná až do 3. prosince 1962. V posledních měsících svého provozu navíc mohla pozorovat výstavbu své nástupkyně, smyčky umístěné v bývalé zahradě. Do 8. prosince 1962 se nová smyčka připojovala k trati a ve stejný den zahájila provizorní provoz na vnitřní koleji. Zbytek smyčky byl dokončen až 1. května 1964. Pátá podoba smyčky byla uvedena do provozu 4. června 1985. Vůči předcházející podobě smyčky nedošlo ke změně kolejového uspořádání, pouze k radikálnímu zmenšení, kdy nová vozovka vede někdejším prostorem smyčky. Čtvrtá podoba smyčky
Dnes již v této podobě neexistující smyčka Hlubočepy a souprava vozů T6A5 ev.č.8631+8632
Soupravy vozů T6A5 ev.č.8617+8618 na lince 12 a T3 ev.č. 6618+6619 na lince 6
Hlubočepy byla velmi "oblíbena" zejména řidiči nočních tramvajových linek, neboť při případném konfliktu s podnapilým cestujícím byla pomoc - s ohledem na odlehlost od obytné zástavby - zcela v nedohlednu. Přesto i tato podoba smyčky již patří minulosti. V září roku 2000 začala její likvidace vyvolaná výstavbou nové smyčky, obsahující kolejové konstrukce pro plánované prodloužení tramvajové sítě na Sídliště Barrandov. (Naštěstí  tyto vložené části nebyly stejně jako v případě smyčky Levského následně sneseny, ale naopak od 12. dubna do 23. dubna 2003 probíhalo vkládání dalších částí kolejový konstrukcí směrem ke vznikající trati!) S ohledem na výstavbu městského silničního okruhu byl provoz v původní smyčce přerušen 10. února 2000 a v nové byl opět zahájen 16. prosince 2001. Nová smyčka Hlubočepy je nyní pouze jednokolejná, podobného kolejového uspořádání jako smyčka Dvorce, z části vnitřní koleje se stala traťová kolej na Sídliště Barrandov.

Nová smyčka Hlubočepy během své výstavby na podzim roku 2001
Souprava vozů T6A5 ev.č.8609+8610 na lince 12 v nové smyčce Hlubočepy
Nynější smyčka Hlubočepy bezprostředně přiléhá k traťovým kolejím, kdy část původní vnější koleje se stala traťovou kolejí do centra, prostor po snesené vnitřní koleji nyní z části využívá traťová kolej na Sídliště Barrandov. Smyčka je po zprovoznění nové tratě na Sídliště Barrandov předurčena k manipulačním účelům, a z tohoto důvodu její kolejové uspořádání umožňuje vjezd i výjezd ze smyčky do obou traťových směrů. Je v ní zřízena výstupní zastávka pro směr od Anděla, zastávka nástupní je již mimo prostor samotné smyčky, na traťové koleji k Andělu. Z traťové koleje z centra odbočuje pravou výhybkou jediná kolej smyčky ve výhybce s pružnými jazyky ev.č. 601. Následuje sjezdová výhybka z vjezdového oblouku od Sídliště Barrandov a prudký levý oblouk, do něj je vložena druhá elektromagnetická výhybka s pružnými jazyky ev.č.603. Ta umožňuje výjezd ze smyčky směrem do centra i na Barrandov. V dubnu 2003 došlo k dokončení výjezdového oblouku ke sjezdové výhybce trati na Barrandov. Smyčka pokračuje překřížením již zmíněné traťové koleje na Barrandov v levém oblouku. Do sjezdové výhybky se zprava připojuje traťová kolej z Barrandova. Za touto sjezdovou výhybkou se trať na chvíli napřimuje, a ihned následuje levá rozjezdová výhybka stejného typu, jako obě předešlé, nesoucí ev.č.602. Její levý oblouk míří zpět do smyčky, traťová kolej pokračuje v mírném pravém oblouku do centra. I všechny instalované sjezdové výhybky jsou s pružnými jazyky. Rozjedové výhybky jsou vybavené systémem radiového ovládání.

Smyčka je klasické stavby s krytem tvořeným dlažebními kostkami.

Zastávky umístěné na popisované smyčce:
Hlubočepy - občasná výstupní zastávka

Provozované linky na popisované smyčce:
Od 29. listopadu 2003 je smyčka využívána pouze k manipulačním účelům.

Fotocesta po smyčce Hlubočepy
Smyčka Hlubočepy Smyčka Hlubočepy Smyčka Hlubočepy Smyčka Hlubočepy Smyčka Hlubočepy
Smyčka Hlubočepy Smyčka Hlubočepy Smyčka Hlubočepy Smyčka Hlubočepy Smyčka Hlubočepy
Smyčka Hlubočepy Smyčka Hlubočepy Smyčka Hlubočepy Smyčka Hlubočepy Smyčka Hlubočepy
Smyčka Hlubočepy Smyčka Hlubočepy Smyčka Hlubočepy


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prtky.cz | www.prtky.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1635
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2018