Vozovna Letná

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Vozovna Letná


Vůbec první vozovna pražských elektrických drah byla uvedena do provozu 18. července 1891 jako součást Elektrické dráhy Františka Křižíka na Letné.

Vozovno-čekárna na konečné zastávce Křižíkovy dráhy na Letné
Jeden ze dvou vozů Křižíkovy dráhy na Letné před budovou strojovny
Jenže ona ta vozovna vlastně ani skutečnou vozovnou nebyla. Šlo jen o dřevěnou staniční budovu s pokladnou a dvěmi zastřešenými zvýšenými nástupišti, oddělenými od kolejí řetězy. Umístěna byla asi 35 metrů západně od dosud existující restaurace v Letenských sadech a asi 20 metrů severně od horní stanice letenské lanovky. Nedaleko od této čekárny se nacházela menší budova strojovny, jejíž část sloužila také jako sklad. V místě strojovny byla v původním projektu navržena samostatná vozovna s jednou průjezdnou a jednou kusou kolejí, krytá čekárna později sloužící k odstavování vozů se v původním projektu nevyskytovala. Elektrický proud pro letenskou dráhu vyráběla k tomuto účelu zřízená elektrická stanice, umístěná ve strojovně. Lokomobila o výkonu 16 k poháněla "primární dynamoelektrický stroj" dodávající do troleje napětí 120 - 150 V. Před zahájením provozní sezóny roku 1900 požádal František Křižík pražskou obec, aby mohl letenskou dráhu napájet z pražské elektrovodní sítě. Rok 1900 byl navíc posledním rokem provozu, který byl již natolik omezen, že dráha byla v provozu jen od 17. června do 15. srpna. Přesto Křižík nehodlal svou dráhu likvidovat okamžitě, protože čekárny na konečných zastávkách označil tabulkami Jízda zastavena aby byla veřejnost "poučena o prozatimním zastavení vozby". Když se Františku Křižíkovi nezdařily ani další pokusy na propojení jeho dráhy se sítí Elektrických drah, rozhodl se pro definitivní likvidaci dráhy, která byla fyzicky provedena v letech 1903 - 1904. Budova samotné vozovny-čekárny byla zbořena patrně v roce 1904.




Fotografie: archiv

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024