T3R.PV

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

T3R.PV


Protože financí na nákup nových tramvajových vozů není nikdy nazbyt, začal Dopravní podnik Praha uvažovat o modernizaci stávajících, morálně již značně zastaralých vozů T3 a jejich modifikací. Po mnoha pokusech s kusovými modernizacemi došlo v roce 2001 v šumperské společnosti Pars Nova k zahájení sériových modernizací tramvají T3 na typ T3R.P, na nichž se dodavatelsky podílel i samotný Dopravní podnik Praha.

Souprava vozů T3R.PV ev.č.8151+8152 vypravená na linku 10 stanicuje v zastávce Kubánské náměstí. | 23.5.2004
Boční plenty vozu T3R.PV ev.č.8151 bez výřezu v prostoru podvozku. | 23.5.2004
Pohled na zadní čelo vozu T3R.PV ev.č.8151 a přední čelo vozu T3R.PV ev.č.8152 dokumentuje provedení nátěru zadního čela u vozu ev.č.8151, který - jako jediný - má pod oknem pruh krémové barvy stejně široký, jako je na čelech vozů. | 23.5.2004
Zcela odklopené boční plenty zakrývající podvozek a elektrická zařízení vozu T3R.PV ev.č.8153. | 6.6.2004
Zástěna stanoviště řidiče vozu T3R.PV ev.č.8151. | 23.5.2004
Interiér vozu T3R.PV ev.č.8152 v pohledu na zadní plošinu. | 23.5.2004
Zásobník písku pod prvním sedadlem vozu T3R.PV ev.č.8153. | 6.6.2004
Od ev.č.8161 mají vozy T3R.PV opět boční plenty bez malých výřezů v prostoru podvozku. | 11.12.2004
Vůz T3R.PV ev.č.8159 v barevném schématu vozů T3R.PLF řazený jako řízený v soupravě s vozem T3R.PLF ev.č.8272 míří na lince 1 k zastávce Hradčanská. | 24.1.2011
Vůz T3R.PV ev.č.8153 vypravený na linku 21 stoupá od zastávky U Libušského potoka k zastávce Modřanská rokle. | 6.6.2004
Boční plenty vozu T3R.PV ev.č.8153 s malým výřezem v prostoru podvozku. | 6.6.2004
Odklopená boční plenta zakrývající podvozek vozu T3R.PV ev.č.8153. | 6.6.2004
Stanoviště řidiče vozu T3R.PV ev.č.8152. | 23.5.2004
Interiér vozu T3R.PV ev.č.8151 v pohledu ke stanovišti řidiče. | 23.5.2004
Stanoviště na zadní plošině pro zpětný pohyb vozu T3R.PV ev.č.8153. | 6.6.2004
Zásuvka propojovacího kabelu mnohočlenného řízení na čele vozu T3R.PV ev.č.8153. | 6.6.2004
Boční plenty vozu T3R.PV ev.č.8162 již opět bez malého výřezu v prostoru podvozku. | 17.12.2004
Vůz T3R.PV ev.č.8160 v barevném schématu vozů T3R.PLF řazený jako řízený v soupravě s vozem T3R.PLF ev.č.8254 míří na lince 3 k zastávce Palmovka. | 8.7.2010

Po ukončení dodávek první série modernizovaných vozů T3R.P z firmy Pars Nova Šumperk pokračuje v modernizacích vozů T3 Dopravní podnik Praha vlastními silami v Ústředních dílnách DP. Vlivem provozu v pražských ulicích jsou však skříně některých vozů T3 silně narušeny korozí, u některých skříní se navíc objevují únavy materiálů kostry vozu - základní nosné části karoserie. Oprava takto poškozené části vozu je velice pracná a problematická, s ne vždy jasným výsledkem. Levněji proto vychází nasazení skříně nové.

Dopravní podnik Praha proto, podobně jako jiná města, přijal nabídku firmy ČKD Pragoimex na dodávku zcela nových skříní VarCB3, designově vycházejících z líbivé a nadčasové skříně vozu T3, jejichž výrobcem jsou Krnovské opravny a strojírny.

Hrubá stavba skříně typu VarCB3 je svařovaná, lehké ocelové konstrukce, s antikorozní úpravou, s laminátovými čely, která jsou ke skeletu přichycena pružným lepícím tmelem. Od skříně vozů T3R.P jej na první pohled odlišuje ponechaná spára po lepení laminátových čel, odlišný tvar obliny střechy (způsobený jinou technologií výroby skříně) a zakrytovanými podvozky s minimálním výřezem o výšce cca 10 centimetrů. Právě díky těmto odlišnostem byly vozy s novou skříní VarCB3 označeny typem T3R.PV a novou číselnou řadou, začínající evidenčním číslem 8151.

Do skříně se montuje moderní bezkontaktní IGBT výzbroj TV-PROGRESS od firmy Alstom. Pohon dveří od firmy BAHOZA zkoušený na voze ev. č. 8089 prokázal schopnost splnění požadavků na citlivost proti sevření, tuhost a programovatelnost a proto byl použit také do vozů T3R.PV. V interiéru vozu jsou umístěna polstrovaná sedadla firmy FAINSA (známá již z vozů T6A5), zavěšená do bočnice vozu. Topení do vozu je umístěno v topném kanálu v bočnici jako u vozů T6A5. Cestujícím slouží informační systém firmy APEX, optický pak od firmy BUSE. Stanoviště řidiče je provedeno ve standardní podobě stanovišť vozů T3, vůz je ovládán nožními pedály.

Velmi důležitým prvkem vozu je podvozek. Pro vozy T3R.PV jsou použity rekonstruované podvozky vozů T3.

První vůz T3R.PV ev.č.8151 se od svých následovníků odlišuje nejen zcela chybějícími výřezy v bočních plentách v místě podvozků, ale i výrazným pruhem krémového laku pod zadním oknem, který v podstatě kopíruje tvar tohoto pruhu na čele vozu.
Od čísla 8161 jsou na vozy T3R.PV instalovány opět boční plenty bez výřezů v místě podvozku.

Dodávky vozů T3R.PV do ev.č.8169 probíhaly do vozovny Motol. Vůz ev.č.8169 byl však po dvou týdnech z vozovny Motol (z níž nebyl nikdy vypraven na linku s cestujícími) předán do vozovny Vokovice, kam byly následně zařazovány i další vozy. S ohledem na zahájení dodávek nových vozů Škoda 14T do vozovny Motol a požadavku na vypravení linky 20 také z vozovny Vokovice došlo počínaje prosincem 2005 k předání všech motolských vozů T3R.PV do vokovické vozovny. Vozů T3R.PV bylo dodáno celkem 35 kusů.

V průběhu roku 2009 došlo v rámci prohlídky stupně PÚ k přelakování vozu ev.č.8159 a 8160 do barevného schématu vycházejícího z nátěru vozů T3R.PLF, aby s nimi mohly být zařazovány do barevně sladěných souprav.

Po krátkém účínkování části vozů také ve vozovně Hloubětín bylo všech 35 vozů přesunuto do vozovny Strašnice.



www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prtky.cz | www.prtky.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1635
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2019