Tramvajová linka 35

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Tramvajová linka 35


Číslo 35 nosily většinou linky charakteru dočasného. Buď byla číslem 35 označena účelová linka, jezdící v období Spartakiády anebo linka náhradní tramvajové dopravy. V období let 1973 – 1974 však patřilo číslo 35 lince pravidelné.

Poprvé se číslo tramvajové linky 35 vyskytuje v období Celostátní spartakiády v roce 1965. V té době je vedena v trase Dlabačov – Mánesův most – Národní divadlo – Jiráskovo náměstí – Výtoň – Svatoplukova – Náměstí Bratří Synků – Kačerov. Obsazena je dvaceti soupravami v sestavě motorový vůz + vlečný vůz „Krasin“. Motorové vozy zde jezdily jako obousměrné, série 2000, tak i jednosměrné – tedy vozy „Mevro“, případně „Ponorka“. Jako pravidelná linka se objevuje v roce 1973. Ale pěkně popořádku.

Souprava motorového a vlečného vozu vedená motorovým vozem #2036 míří na lince 35 Keplerovou ulicí okolo výjezdu z jednokolejky Hládkov na Pohořelec. | 1965
Na počátku letních prázdnin, dne 1. července 1972 je zrušeno nádraží Praha – Těšnov. Pro komunistické mocipány to byla likvidace něčeho, co nemá perspektivu, a co překáží. Lidé, kteří toto nádraží denně využívali při cestě za prací, však tímto krokem nijak nadšení nebyli. Zatímco před tímto datem mohli ze svého bydliště mimo Prahu dojet vlakem až vlastně do centra města a leckdo to měl do práce již jen „pár kroků“, situace se změnila k horšímu. Tentýž cestující musel ze svého vlaku vystoupit už ve Vysočanech a pak pokračovat některou z tramvajových linek (8, 15, 19). Nutno poznamenat, že cesta tramvají z Vysočan na Těšnov trvala déle, nežli vlakem a soupravy těchto tramvajových linek jezdily přeplněné. Problém s dobou cestování sice vyřešit okamžitě nešlo, ale provedla se kapacitní kompenzace. Od 3. července 1972 byl zaveden provoz tramvajových vozů, označených „X“. Ty jezdily v trase Vysočanská – Balabenka – Invalidovna – Bílá Labuť – Masarykovo nádraží (Havlíčkova ulice) – Senovážné náměstí – Masarykovo nádraží (Hybernská ulice) – Náměstí Republiky – Bílá Labuť a zpět do Vysočan. Na linku „X“ bylo nasazeno 12 sólo vozů T3, jezdících v intervalu 4 minuty. Jezdila jen v ranní špičce a tramvaje byly na ní vypravovány ze všech vozoven.

Změna přichází s prázdninami roku 1973. Od 29. června 1973 je zahájena výluka v Karlíně. Tramvajová linka „X“ je zrušena. Tramvajové linky 5, 13, 15 a 19 se obracejí na provizorním obratišti na Invalidovně, linky 8 a 25 jsou odkloněny na Vychovatelnu. V úseku Palmovka – Harfa – Hloubětín je zavedena náhradní linka tramvajové dopravy, mající číslo 35. Je na ní zaveden celonoční provoz, přičemž v denním provozu jsou nasazeny vlaky 2xT3, v nočním provozu pak T3 sólo. Vypravování celé této linky má v režii vozovna Hloubětín. Ve špičce pracovního dne je nasazeno 8 vlaků, v intervalu 4 minuty, v sedle pak 4 vlaky, v intervalu 8 minut. V sobotu jsou vypravovány ráno 4 vlaky v intervalu 8 minut, odpoledne pak jezdí 3 vlaky v intervalu 10 minut. V neděli ráno jsou vypraveny 3 vlaky, odpoledne pak vyjíždí ještě 4. vlak. Večerní interval byl stanoven na 17 minut.

Oběžník dopravního náměstka z roku 1975 o zavedení linky 35 v rámci prvomájové demonstrace v roce 1975.
Od 3. září 1973, po zprovoznění trati v Karlíně, dostává linka 35 nový charakter. Začíná v obratišti Harfa, pak pokračuje na Balabenku a pak jeden po stejné trase, jako její předchůdkyně, linka „X“. Proč nejezdí do Vysočan? Důvodem je výluka tratě Vysočanská – Nový Hloubětín. Na malém obratišti Vysočanská v té době obracejí vlaky linek 15, 19 a účelová 36 (Vysočanská – Olšanské hřbitovy), která v sestavě vlaků 2xT do 30. září 1973 nahrazuje odkloněnou linku 8). Další linka už by se tam „nevešla“. Linka 35 je od tohoto data obsazena pěti vlaky 2xT3, jezdícími v intervalu 11 minut. Jezdí jen v ranní a odpolední špičce pracovního dne. Vypravována byla z vozoven Hloubětín, Kobylisy a Střešovice. Od 1. října 1973 byl její provoz omezen na pouze ranní špičku všedního dne. Pět souprav, které tuto linku obsluhovaly, bylo vypravováno z vozoven Hloubětín, Kobylisy, Střešovice, Vokovice a Žižkov. Od 23. prosince 1973 se mění konečná v oblasti Vysočan. Linky 8, 15 a 19 uvolňují smyčku Vysočanská a jezdí již po obnovené trati do Nového Hloubětína. Linka 35 opouští konečnou na Harfě a může být přesměrována na Vysočanskou, aby plně nahradila zrušenou linku X (Vysočanská – Balabenka – Invalidovna – Bílá Labuť – Masarykovo nádraží /Havlíčkova/ – Masarykovo nádraží /Hybernská/ – Náměstí Republik a zpět na Vysočanskou). Počet vypravovaných vlaků a ani interval se nezměnily.

Po zahájení provozu metra C je 9. května 1974 linka 35 zrušena. Její úlohu přebírá změněná linka 3.

S číslem linky 35 se v současnosti setkáváme zejména na linkách náhradní dopravy. K zastávce Vychovatelna tak na této lince přijíždí vůz KT8D5 #9035. | 15.7.2005
V dalších letech se číslo tramvajové linky 35 objevuje ještě několikrát. Při prvomájových manifestacích v letech 1974 a 1975 zajišťuje spojení Královka – Špejchar – Mánesův most – Národní divadlo – Můstek – Muzeum - Bruselská – Spořilov (1xT3), dále je v provozu 29. června 1980 při návozu účastníků Spartakiádního průvodu. Provozována je v trase Hlubočepy – Anděl – Újezd – Národní divadlo – Můstek – Dlouhá – Čechův most – Pražský hrad – Bílá Hora. Je na ní nasazeno 13 vlaků 2xT3. Jako účelová spartakiádní linka, jezdící v trase Královka – Divoká Šárka funguje také v roce 1985 (vlaky 2xT3).

V současnosti se s číslem 35 můžeme občas v pražských ulicích potkat jako s linkou náhradní tramvajové dopravy.

Text: František Zahnáš a redakce

Související články:
 Tramvajová linka 15
 Tramvajová linka 10
 Tramvajová linka 21
 Tramvajová linka 17
 Tramvajová linka 3
 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 poprvé v provozu
 Tramvajová linka 24
 Jednokolejný provoz v Zenklově ulici od 15.5.2018 do 10.8.2018
 Přestávky řidičů tramvají
 Projekt organizace pražské MHD 1967 aneb Co by se stalo, kdyby...
 Praha 1963: Zkoušky »tunelového provozu«
 Tramvajová linka 8
 Tramvajová linka 18
 Tramvajová linka 11
 Tramvajová linka 7
 Statistika nuda je... aneb jak budeme jezdit od září 2016
 Tramvajová linka 5
 Tramvajová linka 4
 V roce 1974 dojezdily v Praze dvounápravové tramvaje
 Tramvajová linka 1
 Tramvajová linka 25
 Provoz tramvají během MS v ledním hokeji 1972
 Tramvajová linka 2
 Jak pražské koleje opouštěly vozy T1
 Tramvajová linka 16
 Předpisy a přezkoušení DP Praha
 Tramvajová linka 20
 Tramvajová linka 14
 Tramvajová linka 13
 Tramvajová linka 22
 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 opět v provozu
 Tramvajová linka 27
 Tramvajová linka 26
 Tramvajová linka 29
 Tramvajová linka 32
 Tramvajová linka 6
 Tramvajová linka 31
 Když Prahu ovládla Téčka
 Tramvajová linka 28
 Nasazení vozů T3 na linky 9 a 14 v nočním provozu
 Noční provoz tramvají nejen na Štědrý den a Silvestra
 Náhradní tramvajová doprava za metro
 Provoz - archivní data vypravení
 Povolání: řidič tramvaje
 Označování vlaků určených k pravidelné přepravě cestujících

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1730
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2020