Projekt organizace pražské MHD 1967 aneb Co by se stalo, kdyby...

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Projekt organizace pražské MHD 1967
aneb Co by se stalo, kdyby...


Co by se stalo, kdyby... Občas napadají člověka otázky, co by se mohlo stát, kdyby se nějaká konkrétní událost buď vůbec neodehrála anebo kdyby se odehrála jinak. Já vím, v historii žádné kdyby neplatí, ale přesto považuji za zajímavý, právě předkládaný materiál.

Křižovatka na Můstku s linkou 11 obsazenou vozy staré stavby. Trať na Václavském náměstí byla jednou z nejvytíženějších v době, kterou popisuje článek.

Při jedné návštěvě Archivu DP Praha mě zaujal Projekt organizace MHD na rok 1967. Jak jsem již řekl v úvodu: "V historii žádné kdyby neplatí", nicméně je zajímavé po skoro 50 letech porovnat tehdejší záměry a jejich realizace – buď dle plánu, v souladu s tímto projektem, avšak o více či méně let později, případně úplné odstoupení z těchto plánů. Je pak na nás, abychom posoudili, zda se prosadil či neprosadil dobrý nápad, anebo abychom si řekli: "Ještě štěstí, že se to neuskutečnilo".

Projekt se zrodil v roce 1966. V té době jezdilo po Praze 27 tramvajových linek:

Linkové vedení tramvají v roce 1967.

  • 1 Vršovice, Kubánské náměstí – Ruská – Mezibranská – Hlavní nádraží – Prašná brána – Dlouhá – Strossmayerovo náměstí – Špejchar – Petřiny. Nasazeny sem byly staré vlaky v sestavě jednosměrný motorový vůz Ponorka, resp. Mevro + vlek Krasin. Vypravování bylo doplňováno i novými vozy T3, které tu jezdily sólo.
  • 2 byla provozována ve starých vozech (motorový + vlečný) a byla dne 4. dubna 1966 zrušena. Její návrat byl plánován na listopad roku 1966 s nasazením vozů T3. K tomu však nedošlo. Pražané se linkou 2 (1xT3) mohli svézt až 30. srpna 1971.
  • 3 Kačerov – Náměstí Bratří Synků – Bruselská – Škrétova – Muzeum – Můstek – Příkopy – Dlouhá třída – Strossmayerovo náměstí – Výstaviště – Argentinská – Pelc, Tyrolka – Vychovatelna – Vozovna Kobylisy. Provozována ve třívozových soupravách dvounápravový motorový vůz + 2 vleky Plecháč.
  • 4 Hostivař – Průběžná – Otakarova – Albertov – Výtoň – Palackého náměstí – Zborovská – Zlíchov, Lihovar. Provoz sólo vozů T1.
  • 5 Hloubětín – Harfa – Invalidovna – Florenc – Bílá Labuť – Příkopy – Můstek – Národní třída – Újezd – Zlíchov, Lihovar – Hlubočepy. Vlaky 2xT3
  • 6 byla dne 30. června 1966 zrušena současně s tratí na Karlov.
  • 7 Žižkov, Vápenka – Olšanská – Bulhar – Hlavní nádraží – Muzeum – Můstek – Národní třída – Újezd – Chotkovy sady – Špejchar – Podbaba. Obsazena soupravami dvounápravový motorový vůz + vlek Krasin.
  • 8 Vypich – Hládkov – Vozovna Střešovice – Špejchar – Strossmayerovo náměstí – Hlávkův most – Florenc – Invalidovna – Palmovka, ve špičkách prodloužena na Harfu. Smíšený provoz 1xT3 a 2xT3 přičemž dvojice byly vypravovány jen v ranní a odpolední špičce všedního dne.
  • 9 Hrdlořezy – Tachovské náměstí – Bulhar – Prašná brána – Příkopy – Můstek – Národní třída – Újezd – Motol. Staré vlaky ve složení motorový vůz + vlečný vůz Krasin.
  • 10 Hostivař – Vozovna Strašnice – Flora – Jiřího z Poděbrad – Muzeum – Hlavní nádraží – Senovážné náměstí – Masarykovo nádraží – Na Florenci – Těšnov – Hlávkův most – Bubenské nábřeží – Dělnická – Libeňský most – Vychovatelna. Sólo vozy T3.
  • 11 Černokostelecká – Vozovna Strašnice – Flora – Jiřího z Poděbrad – Muzeum – Můstek – Příkopy – Dlouhá třída – Strossmayerovo náměstí – Špejchar – Divoká Šárka (v té době ještě v oblasti Dejvic jezdí Kladenskou ulicí, dnešní Evropská třída je ve výstavbě). Třívozové vlaky v sestavě dvounápravový motorový vůz + 2 vlečné vozy Plecháč.
  • 12 Vychovatelna – Libeňský most – Bubenské nábřeží – Čechův most – Klárov – Malostranské náměstí – Újezd – Smíchovské nádraží; sólo T1.
  • 13 Hloubětín - Harfa – Invalidovna – Florenc – Bílá Labuť – Masarykovo nádraží – Senovážné náměstí – Hlavní nádraží – Muzeum – Škrétova – Bruselská – Náměstí Bratří Synků – Ryšánka. Vypravovány vlaky 2xT3.
  • 14 Střelničná – Vychovatelna – Libeňský most – Bubenské nábřeží – Hlávkův most – Na Florenci – Masarykovo Nádraží – Jindřišská – Karlovo náměstí – Botanická zahrada – Albertov – Náměstí Bratří Synků – Kačerov. Třívozové vlaky motorový vůz + 2 vleky Plecháč.
  • 15 Nový Hloubětín – Invalidovna – Bílá Labuť – Masarykovo nádraží – Jindřišská – Myslíkova – Zborovská – Kotlářka. Ve všední den nasazovány vlaky 2xT3, o nedělích sólo T1 a T3.
  • 16 Vápenka – Flora – Orionka – I.P.Pavlova – Karlovo náměstí – Resslova – Zborovská – Smíchovské nádraží. Staré vlaky v sestavě motorový vůz + vlek Krasin.
  • 17 Braník – Výtoň – Národní divadlo – Právnická fakulta – Strossmayerovo náměstí – Výstaviště – Argentinská – Pelc, Tyrolka. Sólo vozy T1 a T3.
  • 18 Podbaba – Strossmayerovo náměstí – Hlávkův most – Na Florenci – Jindřišská – Myslíkova – Zborovská – Radlice. Staré vlaky v sestavě motorový vůz + vlečný vůz Krasin.
  • 19 Spořilov – Náměstí Bratří Synků – Bruselská – Mezibranská – Muzeum – Můstek – Příkopy – Bílá Labuť – Invalidovna – Nový Hloubětín. Vlaky 2xT3, o nedělích sólo T3. Od 6. listopadu 1966 jezdí vlaky 2xT3 celotýdenně.
  • 20 Petřiny – Špejchar – Chotkovy sady – Malostranské náměstí – Újezd – Národní třída – Můstek – Muzeum – Jiřího z Poděbrad – Olšanské hřbitovy. Soupravy ve složení jednosměrný motorový vůz Ponorka, Mevro + vlek Krasin.
  • 21 Hrdlořezy, Spojovací – Tachovské náměstí – Bolzanova ul. – Jindřišská – Myslíkova – Výtoň – Braník. Sólo T3.
  • 22 Bílá Hora – Pražský hrad – Klárov – Mánesův most – Národní třída – Můstek – Muzeum – Mezibranská - Náměstí Míru – Ruská – Čechovo náměstí. Soupravy ve složení obousměrný motorový vůz + vlek Krasin.
  • 23 Záběhlice – Náměstí Bratří Synků – I.P.Pavlova – Resslova – Národní divadlo – Mánesův most – Chotkovy sady – Bořislavka. Staré soupravy ve složení obousměrný motorový vůz + vlek Krasin.
  • 24 Zahradní Město – Průběžná – Otakarova – Albertov – Botanická zahrada – Karlovo náměstí – Jindřišská – Na Florenci – Hlávkův most – Nádraží Bubny – Výstaviště. Sólo vozy T1.
  • 25 Nový Hloubětín – Palmovka. Sólo vozy T3.
  • 26 Nádraží Strašnice – Vozovna Strašnice – Flora – Olšanské náměstí – Bulhar – Prašná brána – Dlouhá – Bubenské nábřeží – Dělnická – Pelc, Tyrolka. Staré soupravy ve složení jednosměrný motorový vůz + vlek Krasin.
  • 27 Černokostelecká – Průběžná – Otakarova – Albertov – Výtoň – Zborovská – Anděl – Smíchovské nádraží. Sólo T1.
  • 28 Olšanské hřbitovy – Flora – Olšanské náměstí – Bulhar – Hlavní nádraží – Muzeum – Můstek – Příkopy – Bulhar a zpět na Olšanské hřbitovy. Staré vlaky ve složení motorový vůz (jednosměrný i obousměrný) + vlek Krasin.
  • 29 Černokostelecká – Vozovna Strašnice – Flora – Jiřího z Poděbrad – Muzeum – Můstek – Příkopy – Bulhar – Hlavní nádraží – Muzeum a zpět na Černokosteleckou. V odpolední špičce objezd centra v opačném směru. Staré vozy ve složení obousměrný motorový vůz + vlečný vůz Krasin.
  • V nepřetržitém provozu jezdily linky 1, 5, 9, 11, 14, 17, 18, 19, 22. Polonoční provoz byl uplatňován na linkách 4, 10, 12, 13, 16, 26, naopak jen ve špičkách se jezdilo na linkách 25, 28 a 29. Ostatní linky, tedy linky 3, 7, 8, 15, 20, 21, 23, 24, 27 jezdily v rozsahu 4:30 hodin – 22:30 hodin.

    Noční trasa linky 1 se od denní lišila v tom, že mezi Špejcharem a Prašnou bránou byla vedena přes Klárov, Újezd a Můstek; dále pak byla prodloužena do Zahradního Města.
    Noční trasa linky 5 byla stejná jako denní.
    Linka 9 v nočním provozu mezi Bulharem a Můstkem byla vedena přes Hlavní nádraží a Muzeum.
    Linka 11 měla noční trasu shodnou s denní.
    Linka 14 byla v noci prodloužena k vozovně Kobylisy.
    Linka 17 jezdila v noci mezi Národním divadlem a Bubenským nábřežím přes Můstek a Dlouhou třídu.
    Linky 18 a 19 měly trasy shodné s denními.
    Linka 22 jela z Bílé Hory k Muzeu jako přes den, dále však pokračovala přes Jiřího z Poděbrad, Floru a Vozovnu Strašnice do Hostivaře.
    V nočním provozu jezdily na linkách 1, 9, 11, 14, 18, 22 staré soupravy stejné jako přes den. Linka 19 byla obsazena sólo T3, v noci ze soboty na neděli pak vlaky 2xT3. Na linkách 5 a 17 jezdily jen sólo T3. Jak uvádí statistiky, v noci se vypravovalo 10 vozů 1xT3 (3 vozy na lince 5, 3 vozy na lince 17 a 4 vozy na lince 19), 8 vlaků v sestavě motorový vůz + 2 vlečné vozy (po 4 vlacích na linkách 11 a 14) a 14 vlaků v sestavě motorový + vlečný vůz (4 vlaky na lince 1, 3 vlaky na lince 9, 3 vlaky na lince 18 a 4 vlaky na lince 22).

    Koncem roku 1966 vzniká Projekt organizace MHD na rok 1967.
    Stěžejním bodem tohoto projektu je návrh na zrušení tramvajových tratí v ulici Mezibranské a na třídě Vítězného února (dnes Wilsonova) mezi Muzeem a křižovatkou s Bolzanovou ulicí. Důvodem zrušení těchto úseků byl plán stavby podpovrchové tramvaje, resp. metra.
    Bezprostředně by se toto opatření týkalo linek 1, 7, 10, 13, 19, 22, 28 a 29.

    Návrh změny linkového vedení tramvají v roce 1967.
    Návrhy změn byly následující:
    Linka 1 by v úseku Náměstí Míru – Dlouhá třída byla vedena ulicí Škrétovou na Muzeum, dále přes Můstek a Příkopy. Současně by na této lince došlo k výměně vozového parku – smíšený provoz starých vlaků a sólo T3 měl být nahrazen provozem souprav 2xT3.
    Linka 7 by od křižovatky Bulhar byla vedena Bolzanovou ulicí do Jindřišské, dále Spálenou ulicí (úsek Spálená – Lazarská byl od 13.3.1961 pojížděn jen manipulačně) na Národní třídu a pak po své stávající trase do Podbaby. Provoz starých vlaků měl být zachován.
    Linka 10 v úseku Muzeum – Bubenské nábřeží by byla vedena přes Můstek, Příkopy a Dlouhou třídu. Současně by došlo i na nasazení spřažených souprav T3.
    Linka 13 by mezi Masarykovým nádražím a náměstím Bratří Synků byla vedena přes Jindřišskou, Karlovo náměstí, Botanickou zahradu a Albertov. Ponechán by byl provoz vlaků 2xT3.
    Linka 19 by mezi Muzeem a Bruselskou byla vedena ulicí Škrétovou.
    V případě linky 22 by došlo k převedení na Olšanské hřbitovy.
    Linky 28 a 29 by, v souvislosti se zrušením této trati a s vazbou na další změny, byly zrušeny.

    K datu zrušení tratě kolem Hlavního nádraží měly vstoupit v platnost další změny v trasách a obsazení tramvajových linek:
    Linka 3 měla být obsazena vlaky 2xT3. Výměna vozového parku však byla podmíněna rekonstrukcí tratě na Kačerov, která nebyla sjízdná pro vozy T.
    Linka 8 měla být plně obsazena vlaky 2xT3
    Na linku 9 se měly vrátit soupravy ve složení motorový vůz + 2 vlečné vozy. Tedy takové soupravy, jaké tu jezdily do 1. dubna 1965.
    Na lince 11 měly být staré vlaky nahrazeny soupravami 2xT3; současně měla být linka 11 prodloužena po nové trati k Ústřední dílny DP Hostivař (linka 27 by nadále končila na Černokostelecké).
    Z linky 12 měly být staženy vozy T1 a měly sem být vráceny staré vlaky v sestavě motorový vůz + vlek Krasin.
    Linka 13 místo na Ryšánku měla jezdit na Kačerov. Vzhledem k jejímu obsazení vlaky 2xT3 bylo nutno řešit kačerovskou trať, stejně jako u linky 3.
    Linka 14 měla vyjíždět nadále z Kobylis, avšak na druhém konci měla nahradit linku 23 v Záběhlicích. Nasazeny zde měly být soupravy ve složení motorový vůz + vlek Krasin.
    Na linku 17 se měly po 11 letech vrátit staré vlaky ve složení motorový vůz + 2 vlečné vozy.
    Linka 20 měla jezdit z Petřin k Muzeu jako dosud, dále měla pokračovat Škrétovou ulicí na Bruselskou, náměstí Bří Synků a pak místo linky 13 na Ryšánku. Místo dosavadních starých vlaků zde měly jezdit vlaky 2xT3.
    Linka 21 měla být obsazena starými vlaky ve složení motorový vůz + 2 vleky Plecháč. Tím by se odstranily souběhy starých a nových vozů v oblasti Žižkova a na trati do Braníka.
    Linka 22 se měla vrátit do trasy před 13. březnem 1961, tedy do podoby Bílá Hora – Muzeum – Olšanské hřbitovy. Počítalo se s provozem vlaků 2xT3; podmínkou však byla rekonstrukce křižovatky u Národního divadla. Oblouk ve směru od Smetanova nábřeží na Národní třídu nebyl pro vozy T sjízdný.
    Linka 23 Měla začínat svoji jízdu na Bořislavce (do zprovoznění smyčky na Červeném Vrchu). Od dnešní zastávky Vítězné náměstí pak měla pokračovat po své tehdejší trase na I.P.Pavlova. Odtud pak měla pokračovat na náměstí Míru, Ruskou a na Čechovo náměstí. V provozu zde měly zůstat staré vlaky ve složení motorový vůz + vlek Krasin.
    Linka 24 měla být plně obsazena sólovozy T1.
    Linka 25 měla být prodloužena do trasy Nový Hloubětín – Palmovka a pak po lince 8 do obratiště Královka. Nasazeny měly být vozy T1.
    Linka 26 měla být poslední linkou s provozem souprav, které vedly jednosměrné vozy Ponorka, resp. Mevro.
    Na linkách 4, 5, 15, 16, 18, 19, 26 a 27 k žádným změnám dojít nemělo. S obnovením provozu linek 2 a 6 se v dohlednu nepočítalo.

    Dopravní podnik Praha dostával v té době moderní autobusy ŠM 11 s automatickou převodovkou. Projekt konstatuje, že autobus ŠM 11 má stejně dobré jízdní vlastnosti jako tramvaj T3. Vznikají tedy úvahy o zrušení nočních tramvají a jejich náhradě autobusy. Jako pokusná byla vybrána noční linka 5, která měla slabé využití a náhrada tramvaje autobusem se jevila jako nejméně problematická. K převedení noční linky 5 na autobusy mělo dojít k 1. říjnu 1967. Pokud by se opatření osvědčilo, byl by noční provoz od cca listopadu 1968 plně v režii autobusů. Noční autobusy měly dělat velikou „smyčku“ kolem centra. Nakonec však vše dopadlo jinak. Noční tramvaje jezdí doposud a zatím (alespoň doufám) budou jezdit dále.

    Zrušení tratě v Mezibranské ulici „neprošlo“ v podstatě již v zárodku. Důvodem byly obavy z toho, co by to způsobilo za dopravní komplikace v oblasti křižovatky Vinohradská – Škrétova. Kromě linek 3, 10, 11, 13, 20 a 29 by sem ještě přibyly linky 1, 19 a 22. K tomu zbývá dodat jen to, že v roce 1967 ještě byla tramvajová trať v Mezibranské „zachráněna“. Ale 4. března 1969 dochází v souvislosti s pokračující stavbou metra k jejímu zrušení.

    Tramvajová trať u Hlavního nádraží v roce 1967 také zrušena nebyla. Důvodem byla zhoršená dostupnost Hlavního nádraží a obtížné zavedení, s ohledem na stavební činnosti v oblasti, náhradní autobusové dopravy. Ke zrušení této tramvajové trati došlo až 26. března 1978, tedy v době, kdy již vedla souběžně trasa metra. I když dnes na trase linek 5, 9 a 26 zastávka Hlavní nádraží existuje, je to přece jen od vlaku daleko. Dle mého soudu je v současnosti dopravní obslužnost Hlavního nádraží spíše špatná.

    A zde tedy rekapitulace – trasy a plánované počty vlaků na jednotlivých linkách:

  • 1 Vršovice, Minská – Ruská – Škrétova – Muzeum – Můstek – Dlouhá – Strossmayerovo náměstí - Prašný most – Petřiny (2xT3, 23 vlaků, int. 5 min.)
  • 2 Mimo provoz
  • 3 Kačerov – Náměstí Bratří Synků – Bruselská - Škrétova – Muzeum – Můstek – Dlouhá – Strossmayerovo náměstí - Výstaviště – V Holešovičkách – Vozovna Kobylisy (2xT3, 27 vlaků, int. 4,75 min.). Pro nasazení vozů T3 nutno přizpůsobit trať na Kačerov.
  • 4 Hostivař – Průběžná – Nádraží Vršovice – Albertov – Výtoň – Zborovská – Anděl – Zlíchov, Lihovar (1xT1, 22 vozů, int. 4,25 min.)
  • 5 Hloubětín – Harfa – Invalidovna – Bílá Labuť – náměstí Republiky – Můstek – Újezd - Anděl – Hlubočepy (2xT3; 22 vlaků, int. 5 min.)
  • 6 Mimo provoz
  • 7 Žižkov, Vápenka – Olšanská – Bolzanova – Jindřišská – Spálená ul. – Újezd – Malostranské náměstí – Chotkovy sady – Podbaba (OMV + VK, 19 vlaků, int. 6,25 min.)
  • 8 Harfa – Invalidovna – Těšnov – Strossmayerovo náměstí – Prašný Most – Hládkov – Vypich (2xT3, 17 vlaků, int. 5,9 min.) spřažení linky
  • 9 Hrdlořezy – Tachovské náměstí – Prašná brána – Můstek – Újezd – Anděl – Motol (OMV + 2 VP; 26 vlaků, int. 4,66 min) návrat třívozových vlaků
  • 10 Hostivař – Vozovna Strašnice – Flora – Jiřího z Poděbrad – Muzeum – Můstek – Dlouhá – Bubenské nábř. – Dělnická – Vychovatelna (2xT3; 21 vlaků, int. 6,6 min.) spřažení linky
  • 11 Ústřední dílny DP – Flora – Jiřího z Poděbrad – Muzeum – Můstek – Dlouhá – Strossmayerovo náměstí – Divoká Šárka (2xT3, 27 vlaků, int. 5,25 min.) výměna vozového parku; staré vlaky nahrazeny vlaky 2xT3
  • 12 Nádraží Smíchov – Anděl – Újezd – Malostranské náměstí– Nábřeží Kpt. Jaroše – Dělnická – Vychovatelna (OMV + VK; 17 vlaků, int. 5,60) návrat starých vozů místo dosavadních T1
  • 13 Kačerov – Albertov- Botanická zahrada – Karlovo náměstí – Jindřišská – Bílá Labuť – Invalidovna – Hloubětín (2xT3, 21vlaků, int. 6 min.)
  • 14 Záběhlice – Albertov – Botanická zahrada – Karlovo náměstí – Jindřišská – Bílá Labuť – Těšnov – Dělnická – Vychovatelna – Kobylisy, Střelničná (OMV + VK, 26 vlaků, int. 5,33 min.) změna typu vlečného vozu
  • 15 Nový Hloubětín – Invalidovna – Bílá Labuť – Jindřišská – Myslíkova – Palackého náměstí – Anděl – Kotlářka (2xT3, 17 vlaků, int. 6,66 min.)
  • 16 Žižkov, Vápenka – Flora – Orionka – Náměstí Míru – Karlovo náměstí – Resslova – Anděl – Nádraží Smíchov (OMV + VK, 22 vlaků, int. 4 min.)
  • 17 Braník – Výtoň – Národní divadlo – Čechův most – Strossmayerovo náměstí – Výstaviště – Pelc Tyrolka (OMV + 2 VP, 22 souprav; int. 4 min.) Nasazení starých souprav místo dosavadních vozů 1xT)
  • 18 Radlice – Myslíkova – Jindřišská – Bílá Labuť – Těšnov – Strossmayerovo náměstí – Podbaba (OMV + VK, 18 vlaků, int. 6,25 min.)
  • 19 Spořilov – Bruselská – Škrétova – Muzeum – Můstek – náměstí Republiky – Bílá Labuť – Invalidovna – Nový Hloubětín (2xT3, 23 vlaků, int.5,10 min.)
  • 20 Petřiny – Chotkovy sady – Újezd – Můstek – Muzeum – Škrétova ul. – Náměstí Bratří Synků – Ryšánka (2xT3, 19 vlaků, int. 6,50 min.) náhrada starého vozového parku za vlaky 2xT3
  • 21 Hrdlořezy , Spojovací – Tachovské náměstí – Bolzanova – Jindřišská – Myslíkova – Výtoň – Braník ( OMV + 2P, 19 vlaků, int. 6,50 min.) Nasazení starých vlaků místo vozů 1xT3)
  • 22 Bílá Hora – Pražský hrad – Mánesův most – Národní divadlo – Můstek – Muzeum – Jiřího z Poděbrad – Olšanské hřbitovy (2xT3, 21 vlaků, int. 5,25 min.) Pro nasazení vlaků 2xT3 nutno rekonstruovat oblouky u Národního divadla.
  • 23 Bořislavka – Chotkovy sady – Mánesův most – Národní divadlo – Resslova – Náměstí Míru – Ruská – Minská (OMV + VK, 19 vlaků, int. 5 min.)
  • 24 Zahradní Město – Průběžná – Nádraží Vršovice – Albertov- Botanická zahrada – Karlovo náměstí – Jindřišská – Bílá Labuť – Těšnov – Nádraží Bubny – Výstaviště (1xT1, 16 vozů, int. 6,25 min.)
  • 25 Nový Hloubětín – Invalidovna – Těšnov – Strossmayerovo náměstí – Prašný Most – Hládkov – Královka (1xT1, 17 vozů, int. 5,90 min.) nasazení sólo T1 místo vlaků 2xT3 s vazbou na změnu linky 8
  • 26 Radošovická – Vozovna Strašnice – Flora – Olšanské náměstí – Prašná brána – Dlouhá – Dělnická – Pelc, Tyrolka (JMV + VK; 29 vlaků, int. 3,50 min.) Poslední linka s provozem jednosměrných motorových vozů Ponorka
  • 27 Černokostelecká – Průběžná – Nádraží Vršovice – Albertov – Výtoň – Zborovská – Anděl – Nádraží Smíchov (1xT1, 20 vozů, int. 4,25 min.)
  • 28 Zrušena v souvislosti se zrušením tratě kolem hlavního nádraží
  • 29 Zrušena v souvislosti se zrušením tratě kolem hlavního nádraží
  • V blíže neurčené době se také předpokládalo zrušení tratě v ulici Na Florenci. Linky 14, 18 a 24 by byly odkloněny přes zastávku Bílá Labuť a ulicí Havlíčkovou.

    Celkem vypravení:
    Vlaky OMV (obousměrný motorový vůz) + 2VP (vleky Plecháč):
    Ve špičce 67 těchto souprav na linkách 9 (26 vlaků), 17 (22 vlaků), 21 (19 vlaků)
    Vlaky OMV + VK (vlek Krasin):
    Ve špičce 121 vlaků na linkách 7 (19 vlaků), 12 (17 vlaků), 14 (26 vlaků), 16 (22 vlaků), 18 (18 vlaků), 23 (19 vlaků)
    Vlaky Ponorka + Krasin:
    celkem 29 vlaků na lince 26
    Sólo T1:
    Celkem 75 vozů na linkách 4 (22 vozů), 24 (16 vozů), 25 (17 vozů), 27 (20 vozů)
    Vlaky 2xT3:
    Celkem 239 vlaků na linkách 1 (23 vlaků), 3 (27 vlaků), 5 (22 vlaků), 8 (17 vlaků), 10 (21 vlaků), 11 (27 vlaků), 13 (21 vlaků), 15 (17 vlaků), 19 (23 vlaků), 20 (19 vlaků), 22 (21 vlaků)
    Celkem vypraveno 531 vlaků / 1054 vozů

    Vzhledem k okolnostem a nezrušení tratě u hlavního nádraží nebyl tento projekt realizován.

    Co se tedy v roce 1967 skutečně realizovalo?
    5. ledna 1967 byly na noční spoje linky 18 nasazeny sólovozy T3.
    9. ledna 1967 byly na linku 22 nasazeny vlaky 2xT3. Kvůli nesjízdnosti oblouků u Národního divadla pro vozy T byla trasa linky převedena přes Újezd a Malostranské náměstí. S ohledem na provoz vlaků 2xT3 přes Vypich na Bílou Horu (linka 22) a slabý výkon měnírny na Vypichu byly na linku 8 nasazeny z energetických důvodů sólo vozy T3. Plný spřažený provoz byl na této lince zaveden až 26.8.1968. K 9. 1. 1967 také došlo k prodloužení linky 25 na Královku (tedy v souladu s Projektem). Jako kompenzace k zavedení sólo provozu linky 8 byl na lince 25 zaveden provoz vlaků 2xT3 (ne tedy T1, jak se původně předpokládalo). K uvedenému dni byly vyřazeny jednosměrné vozy „Mevro“.
    14. února 1967 zmizely staré soupravy z linky 29; nahrazeny byly sólovozy T1 a T3.
    3. dubna 1967 je zaveden plný provoz vlaků 2xT3 na lince 1.
    2. května 1967 je zahájen provoz na nové trati k Ústřední dílny DP Hostivař. Prodlouženy jsou sem spoje linky 27.
    4. září 1967 je linka 1 v oblasti Muzea převedena do Škrétovy ulice, naopak linka 3 jezdí ulicí Mezibranskou.
    7. listopadu 1967 jsou na linku 11 nasazeny vlaky 2xT3.

    Linka 23 je přesměrována ze Záběhlic do Podbaby a linka 7 jezdí v trase Žižkov, Vápenka – Újezd – Radlice. Zaveden je provoz na nové lince 30 v trase Braník – Červený Vrch. Obsazena byla sólo vozy T3. Na podzim 1967 mizí z linek 26 a 28 jednosměrné motorové vozy, jejich soupravy teď vedou jen obousměrné motorové vozy. Jednosměrné vozy Ponorka s vlekem Krasin dosluhují na lince 20, v souběhu s vozy 1xT3. Tramvajová trať na Kačerov zůstala až do svého zrušení v roce 1970 pro vozy T nesjízdná. Křižovatka u Národního divadla prošla rekonstrukcí o letních prázdninách roku 1968, kdy se stala sjízdnou pro vozy T ve všech směrech.

    K 31. prosinci 1967 jsou následující sestavy vlaků:
    2xT3:
    1, 5, 11, 13, 15, 19, 22, 25
    1xT3:
    8, 10, 17, 21
    1xT1, 1xT3:
    24, 29, o nedělích též linka 15
    1xT1:
    4, 12, 27
    OMV + 2P:
    3, 14
    OMV + 1K:
    7, 9, 16, 18, 23, 26, 28
    JMV + 1K, 1xT3:
    20
    Noční spoje linek 9 a 14 jsou realizovány nadále starými vlaky jako za dne, ostatní noční jsou obsazeny vozy T3 (linky 5, 17, 18 trvale sólo, linky 1, 11, 19, 22 v noci z pátka na volnou sobotu a ze soboty a neděli vlaky 2xT3)

    NÁVRHY NA NOVÝ NOČNÍ PROVOZ
    Souběžně s tímto projektem se rodí ještě jeden projekt, který chce změnit organizaci nočního provozu. Dosavadní noční provoz, kdy některé linky mají v noci odlišnou trasu od denní, je vyhodnocen jako pro cestující nepřehledný. Linky 1, 9, 17, 22 mají trasu v noci zcela odlišnou, linka 14 se liší jen prodloužením v oblasti Kobylis, linky 5, 11, 18, 19 jezdily ve shodné trase s denní.
    Na linkách 3, 5, 10, 11, 18, 19, 21, 22 měl být zavedený celonoční provoz. Jejich noční trasy by totiž byly shodné s denními, což by byl příznivý krok pro cestující veřejnost. Jen linka 22 měla být v noci prodloužena do Zahradního Města. Dále měly být v nočním provozu linky 9 (Motol – Můstek) a 20 (Petřiny – Můstek). Interval těchto linek měl být 60 minut a na všech těchto linkách měly být nasazeny vozy T3 v sóloprovozu. V období plesové sezóny by na nočních linkách 3, 11 a 22 jezdily vlaky 2xT3. V noci ze soboty na neděli (resp. na volnou sobotu) by jezdily v noci pouze vlaky 2xT3. V období plesové sezóny by linky 3, 11 a 22 jezdily rovněž v sestavě 2xT3, avšak v intervalu 30 minut. Kromě toho se tehdy uvažuje i o postupné náhradě nočního tramvajového provozu autobusy...

    Text: František Zahnáš a redakce


    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
    ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1521
    web postaven na redakčním systému phpRS
    Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2018