Gdańsk 2014 aneb město, kde na pláž jezdí tramvaje

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Gdańsk 2014
aneb město, kde na pláž jezdí tramvaje


Zapadající slunce nad přístavem Gdańsk. | 18.7.2014
Pohled na již částečně zrekonstruovanou harfu vozovny Wrzeszcz s vozy Pesa Swing 120Na. | 18.7.2014 Technická vozidla odstavená ve vozovně Wrzeszcz. | 18.7.2014 Pohled na zrekonstruovanou halu vozovny Wrzeszcz vybavenou lávkami. | 18.7.2014 Prohlídce se podrobuje zrekonstruovaný vůz Düwag N8C-NF ev.č.1153. | 22.7.2014 Vůz Pesa Swing 120Na ev.č.1011 (Daniel Gralath), který byl prvním dodaným svého typu do města v roce 2010. | 18.7.2014
Špionážní fotka služebního vozu Konstal 4N ev.č.9006 ve vozovně Wrzeszcz. | 22.7.2014 Vyvázaný podvozek bez náprav vozu Pesa Swing 120Na. | 22.7.2014 Vyvázaný podvozek vozu Konstal 105Na. | 22.7.2014 Vozy Alstom NGd99 ev.č.1003 a Düwag N8C-NF ev.č.1124 připravené na výjezd z vozovny Wrzeszcz. | 22.7.2014 Vozy Düwag N8C-NF ev.č.1143 a Alstom NGd99 ev.č.1002 připravené na výjezd z vozovny Wrzeszcz. Otevřené dveře vozu Alstom náleží pouze řidiči. | 22.7.2014
Pohled na jednu z hal vozovny Wrzeszcz s vozy Alstom NGd99 ev.č.1002 a 1003, vozy Düwag N8C-NF ev.č.1124 a 1143 a vozem Pesa Swing 120Na ev.č.1019 (Franciszek Mamuszka). | 22.7.2014
Gdańsk je město ležící u Baltského moře na severu Polska. Na rozloze 262 km2 žije cca 460 tisíc obyvatel. Kromě přístavu, krásných písečných pláží a příkladně zrekonstruovaného centra města se zde také nachází poměrně rozsáhlý tramvajový provoz s 52 km tramvajových tratí. Následující text zachycuje stav provozu v polovině července roku 2014.

Infrastruktura
Tramvajové tratě v Gdańsku jsou ve srovnání s jinými polskými městy (jako Bydgoszcz nebo Elbląg) ve velmi dobrém stavu. Jsou patrné mohutné investice do infrastruktury z uplynulých let s přispěním peněz z fondů Evropské unie. Tratě jsou tvořeny převážně pražci ve štěrkovém loži se žlábkovými i bezžlábkovými kolejnicemi. Rozchod kolejnic je 1435 mm a všechny tratě jsou vybaveny až tříkolejnými smyčkami. Trolejové vedení je tvořeno převážně tzv. řetězovkou.

Tramvajový provoz zajišťuje městská společnost Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku (ZKM Gdańsk). K dispozici má tato společnost dvě tramvajové vozovny – Nowy Port a Wrzeszcz. Především do vozovny Wrzeszcz se v posledních letech investovaly prostředky na modernizaci kolejiště i hal a bylo pořízeno veškeré potřebné vybavení pro údržbu moderních nízkopodlažních vozů. Pro odstavování vozů v obou vozovnách slouží jak kryté stání v halách, tak venkovní stání pod širým nebem.

Vozový park
Nejpočetnějším typem jsou tříčlánkové obousměrné vozy Düwag N8C-NF, které vznikly modernizací vozů Düwag N8C výměnou původního středního vysokopodlažního článku za nízkopodlažní, změnou elektrické výzbroje a výraznou modernizací interiéru. Vozy byly v původním provedení zakoupeny z Dortmundu a modernizovány byly firmou Modertrans Poznań v letech 2008 - 2009. Výraznou změnou je i výměna čel tramvaje. Dva krajní podvozky jsou hnací, dva vnitřní běžné. Vůz disponuje pouze jedním pantografem nad jedním z krajních podvozků. Zajímavostí jsou rozdílné typy dveří. Zatímco na krajních článcích byly zachovány skládací dveře, na středním článku jsou dveře výklopné. Celkem vlastní ZKM 46 těchto modernizovaných vozů evidenčních čísel 1107 – 1154 mimo 1130 a 1142.

Druhým nejpočetnějším typem jsou vozy Pesa Swing (120Na), kterých zdejší ZKM provozuje od roku 2011 celkem 35. Vozy jsou jednosměrné, stoprocentně nízkopodlažní a klimatizované. Jedná se o pětičlánkové vozidlo s třemi pevnými podvozky, z nichž dva krajní jsou hnací. Zajímavostí je velmi komfortní vzduchové vypružení vozů. Vozy obdržely ev. čísla 1011 – 1045.

Dále je v provozu cca 34 vozů Konstal 105Na (některá ev.č. od 1202 do 1415), 7 vozů 105NCh (některá ev.č. od 1226 do 1325) a 2 vozy Konstal 105NAs (ev.č.1405 a 1406). Vozy 105Na, kterých je většina, jsou vybaveny odporovou výzbrojí. Některé prošly rekonstrukcí interiéru a výměnou předního čela prvního vozu a zadního čela druhého vozu soupravy. Vozy 105NCh, které vznikly v letech 2000 – 2002 rekonstrukcí původních vozů 105Na ve firmě Protram Wrocław, jsou vybaveny výzbrojí TV Progress. Interiér i zevnějšek se však dočkal jen kosmetických změn. Dva vozy nesou označení Konstal 105NAs. Vzhledově řadový vůz Konstal v sobě ukrývá asynchronní trakční výzbroj ENIKA.

V letech 1999 – 2000 byly do města dodány 4 vozy Alstom Konstal NGd99 ev. čísel 1001 až 1004. Jedná se o tříčlánkové jednosměrné nízkopodlažní vozidlo s jedním stupněm nad krajními podvozky, které jsou hnací a otočné. Střední krátký článek je umístěn na pevném běžném podvozku. Zajímavostí mohou být první dveře určené pouze řidiči, případně nutnost rekonstrukce vozů po deseti letech provozu z důvodu trhlin v oblasti podvozků.

Dalším typem jsou 3 vozy Bombardier NGT6 ev. čísel 1005 až 1007. Tyto vozy byly s použitím licence vyráběny v Krakově. Jedná se o vůz stejné koncepce jako vozy Alstom. Rozdílné je umístění sběrače – na prostředním článku. I u těchto vozů jsou první dveře určené pouze pro řidiče. Vozy byly zakoupeny v roce 2007 a i přes údajnou vysokou spolehlivost nebyly dále jejich řady rozšiřovány.

Nejméně zastoupeným typem jsou 2 vozy Konstal 114Na ev. čísel 1501 a 1502. Jedná se o jednosměrné tříčlánkové vozy se středním nízkopodlažním článkem se všemi čtyřmi podvozky hnacími. Vyrobeny byly firmou Konstal v roce 1997. V současné době je již jeden vůz po rekonstrukci s dosazením čela shodného s vozy Düwag N8C-NF.

Ostatní doprava
Kromě tramvajové „klasické“ dopravy je v Gdańsku provozována i vodní tramvaj, která zahrnuje dvě lodní linky po kanálech z centra města k moři. Kromě tramvajových spojů jsou hojně využívány i autobusové linky. Vozový park tvoří především vozy značek Solaris a Mercedes. Klimatizace je standardem i na starších vozech. K dopravování do přilehlých měst Sopot a Gdynia slouží příměstské vlaky - tzv. Szybka Kolej Miejska. Velmi intenzivně se pracuje na vlakovém propojení centra města s letištěm.

Závěr
Gdańsk je velmi zajímavé město, které v posledních letech do dopravy investovalo nemalé finanční prostředky a o své cestující řádně pečuje. Vozidla jsou čistá a udržovaná, nové i starší autobusy a tramvaje Pesa výhradně s klimatizací. Zajímavostí může být jeden z vozů Pesa Swing, který byl vybrán pro testování zpříjemňování cestování tím, že se v interiéru ozývá zpěv ptáků. Tento relaxační prvek v hromadné dopravě člověka ze zkostnatělých českých provozů minimálně překvapí. V každém případě se jedná o živý, hojně využívaný dopravní systém, který stojí za to navštívit.

Podúrovňový soustruh kol a pracoviště se zvedáky ve vozovně Wrzeszcz. | 22.7.2014
Doslova na špalcích odstavený vůz Pesa Swing 120Na ev.č.1023 (Eduard Friedrich von Conradi). | 22.7.2014 Myčka tramvajových vozů s pohyblivým mycím rámem ve vozovně Wrzeszcz. | 22.7.2014
Souprava vozů Konstal 105Na vedená vozem ev.č.1307 u zastávky Zajezdnia. | 18.7.2014 Vůz Solaris Urbino 12 ev.č.2082 v přestupním terminálu Łostowice Świętokrzyska. Výstupní zastávka tramvají tvoří zároveň nástupní autobusů. | 19.7.2014
Minibus Kapena Urby ev.č.2903 (přestavba vozu Iveco Daily 65C) v přestupním terminálu Łostowice Świętokrzyska. | 19.7.2014 Ve smyčce Łostowice Świętokrzyska vyčkávají na svůj odjezd vozy Bombardier NGT6 ev.č.1006 (Leopold von Winter) a Düwag N8C-NF ev.č.1109. | 19.7.2014
Interiér vozidla Bombardier NGT6 ev.č.1006 (Leopold von Winter).. | 19.7.2014 Vůz Konstal 105Na ev.č.1349 ve vozovně Nowy Port. | 19.7.2014
Pesa Swing 120Na ev.č.1037 (Bartołomiej Keckermann) projíždí kolem vozovny Wrzeszcz směrem k zastávce Zajezdnia. | 22.7.2014 Částečně nízkopodlažní vůz Konstal 114Na ev.č.1502 se mohutně naklání na nerovnostech tratě u zastávky Zajezdnia. | 22.7.2014
Vůz Düwag N8C-NF ev.č.1123 u zastávky Zajezdnia. | 22.7.2014 Vůz Düwag N8C-NF ev.č.1125 přijíždí do zastávky Zajezdnia. | 22.7.2014
Interiér vozu Düwag N8C-NF. | 19.7.2014 Mercedes-Benz Conecto G ev.č.2646 u zastávky Siedlce. | 22.7.2014
Pesa Swing 120Na ev.č.1025 (Johanna Henriette Schopenhauer) přijíždí do zastávky Zajezdnia. | 22.7.2014 Souprava vozů Konstal 105Na vedená vozem ev.č.1202 s modernizovanými čely přijíždí do smyčky Siedlce. | 22.7.2014
Jízdenkový automat na mince, bankovky i platební karty hovořící třemi jazyky. | 22.7.2014 Souprava vozů Konstal 105Na vedená vozem ev.č.1361 mezi zastávkami Skrajna a Siedlce. | 22.7.2014
Pesa Swing 120Na ev.č.1034 (Jakub Teodor Klein) přijíždí do zastávky Sikorskiego. | 22.7.2014 Vůz Bombardier NGT6 ev.č.1007 přijíždí do zastávky Sikorskiego. | 22.7.2014
Setkání vozů Pesa Swing 120Na ev.č.1030 (Filip Clüver) a Bombardier NGT6 ev.č.1006 (Leopold von Winter) v zastávce Sikorskiego. | 22.7.2014 Interiér vozu Alstom NGd99 ev.č.1001. | 22.7.2014
Souprava vozů Konstal 105Na s modernizovanými čely vedená vozem ev.č.1353 a vůz Düwag N8C-NF ev.č.1123 v zastávce Opera Bałtycka. | 22.7.2014 Düwag N8C-NF ev.č.1115 ve smyčce Strzyża. V pozadí rozpracovaná zastávka na stavěné rychlodráze na letiště. | 23.7.2014
Na zkušební jízdě projíždí rekonstruovaný částečně nízkopodlažní vůz Konstal 114Na ev.č.1501 pod mostem budoucí vlakové rychlodráhy na letiště. Vůz v rámci rekonstrukce obdržel i nová čela, díky nimž je na první pohled k nerozeznání od vozů Düwag N8C-NF. | 23.7.2014 Vozy Konstal 114Na ev.č.1502 a Düwag N8C-NF ev.č.1113 ve smyčce Strzyża. | 23.7.2014
Interiér vozu Konstal 114Na ev.č.1502. | 23.7.2014 Pracovní vůz Konstal 105N ev.č.9005 opouští smyčku Strzyża. | 23.7.2014
Pro udržení čistoty zastávkových přístřešků jsou na zastávkách umístěny tyto tabule, které slouží pro výlep inzerátů. | 23.7.2014 Informační systém ve vozech Pesa Swing 120Na ukazuje kromě zastávek i fotografii okolí příští zastávky a služební číslo řidiče. Nevýhodou je, že se jména zastávek se neposunují průběžně, ale posunují se, až když se červená kulička dokutálí do poslední vypsané zastávky. | 23.7.2014
Rozestavěná rychlodráha na letiště v prostoru před letištěm. | 23.7.2014 Souprava vozů Konstal 105Na vedená vozem ev.č.1339 s modernizovanými čely u zastávky Zajezdnia. | 23.7.2014
Vůz Pesa Swing 120Na ev.č.1033 (Andreas Schlüter Młodszy) mezi zastávkami Abrahama a Zajezdnia. | 23.7.2014 Vůz Düwag N8C-NF ev.č.1113 mezi zastávkami Abrahama a Zajezdnia. | 23.7.2014 Opuštěný vůz Bombardier NGT6 ev.č.1006 vyčnívající z vozovny Wrzeszcz po večerním zátahu. | 22.7.2014 Zaplněná venkovní odstavná plocha vozovny Wrzeszcz vozy Düwag a Pesa. | 22.7.2014 Souprava vozů Konstal 105Na ev.č.1234+1233 s modernizovanými čely opouští smyčku Strzyża. V pozadí rozpracovaná zastávka na stavěné rychlodráze na letiště. | 23.7.2014
Vůz Pesa Swing 120Na ev.č.1017 (Sat-Okh Długie Pióro Stanisław Supłatowicz) u zastávky Abrahama. | 23.7.2014

Text: Hhoonnzzaa
Další informace o vozovém parku: http://tramwaje.gdanskie.info/tabor


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024