Tramvajová linka 30

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Tramvajová linka 30


Tramvajová linka 30 se v síti pražských tramvají objevuje nejprve jako účelová spartakiádní linka, následně se dostává do kategorie linek pravidelných, aby v současnosti "živořila" zařazena do kategorie linek náhradní dopravy vypravovaných během výluk pravidelného provozu.

Souprava vozů T3 ev.č.6816+6881 vypravená na náhradní linku 30 míří k zastávce Bertramka. | 11.8.2006
Souprava vozů T3 ev.č.6906+6901 vypravená na náhradní linku 30 manipuluje na vnitřní koleji smyčky Olšanské hřbitovy. | 17.7.2006
Číslo 30, označující tramvajovou linku, tak poprvé Praha objevuje při konání I. celostátní Spartakiády v roce 1955, znovu pak při konání II. celostátní Spartakiády v roce 1960 a nakonec také při konání III. celostátní Spartakiády v roce 1965. Trasa linka byla vždy shodná: Dlabačov – Belveder (dnes Královský letohrádek) – Klárov (dnes Malostranská) – Náměstí Krasnoarmějců (dnes Staroměstská) – Národní divadlo – Můstek – Muzeum – Hlavní nádraží se zakončením jednosměrným objezdem ulic Vítězného února (dnes Wilsonova) – Hybernská – Opletalova – Bolzanova a zpět kolem hlavního nádraží na Dlabačov. Jak ukazují dokumentární fotografie, linka 30 byla v té době provozována v sestavě obousměrný motorový vůz + vlečný vůz Krasin. Hlavním účelem linky bylo samozřejmě přímé spojení od nádraží na místo konání Spartakiády, tedy na Strahov.

Souprava vozů T3SUCS ev.č.7256+7204 vypravená na náhradní linku 30 projíždí křižovatkou horní Palmovka. | 23.6.2004
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7244+7245 vypravená na linku náhradní dopravy 30 vyčkává ve smyčce Vápenka. | 18.6.2004
Do pravidelného provozu linka 30 zasahuje dne 7. listopadu 1967. Jde vůbec o zajímavé datum, k němuž byly často prováděny změny v MHD, ať již se jednalo o změny tras či jen provozních parametrů. Nová linka začíná svoji jízdu ve smyčce Nádraží Braník a po trase linky 17 jede po nábřeží k Národnímu divadlu, pak pokračuje – ještě společně s linkou 17 na dnešní Staroměstskou. Odtud se vydává přes Mánesův most na Klárov, Chotkovy sady a přes prostor dnešních zastávek Hradčanská na kulaťák, tedy dnešní Vítězné náměstí. Zde odbočuje směrem na Bořislavku a dále po nově vybudované Leninově třídě (dnes Evropská) do „novotou vonící smyčky“ Červený Vrch. Na linku jsou vypravovány sólo vozy T3 a na jejím vypravování se podílejí vozovny Pankrác a Vokovice. V roce 1969 je na ní ve špičce pracovního dne nasazeno celkem 26 vozů (interval 4,60 minut), v sedle pak 13 vozů po 9 minutách.

Posílení linky od 14. září 1970 do sestavy 2xT3 je vyvoláno snahou o úsporu řidičů a tak dochází ke značnému prodloužení intervalu. Ve špičce zde pak jezdilo 13 vlaků po 8 minutách a sedlový interval při 8 vlacích byl prodloužen na 12,5 minuty.

V roce 1971 je na linku ve špičce vypravováno 13 dvojic v intervalu 8 minut, v sedle 10 dvojic v intervalu 10 minut. V sobotu ráno bylo nasazeno 12 dvojic v intervalu 8 minut, odpoledne pak počet vlaků klesl na 10 a interval se prodloužil na 10 minut. V neděli ráno tu jezdilo 10 souprav v intervalu 9,60 minut, odpoledne pak 14 dvojic v intervalu 7 minut.

Od 15. června 1974 do 16. září 1974 je linka 30 o víkendech v rámci letní rekreační špičky prodlužována až do Divoké Šárky.

Při konání IV. celostátní Spartakiády v roce 1975 byla linka 30 přesměrována do trasy Nádraží Braník – Mánesův most – Královský letohrádek – Dlabačov. Sestava vlaků 2xT3 zůstala nezměněna.

Souprava vozů T6A5 ev.č.8647+8648 vypravená na náhradní linku 30 manipuluje v obratišti Zvonařka. | 19.5.2005
Souprava spřažených vozů KT8D5 ev.č.9039+9020 na lince náhradní dopravy X (interně vedené jako linka 30) stoupá Ječnou ulicí vstříc k I.P.Pavlova. | 30.10.2010
Počínaje 7. listopadem 1977 dochází ke změně provozních parametrů linky. Sestava vlaků 2xT3 zůstává beze změn, ale kvůli nedostatku řidičů se prodlužují intervaly. Ve špičce na 10 minut (11 vlaků), v sedle na 14,50 minuty (8 vlaků). V sobotu ráno bylo nasazeno 11 vlaků v intervalu 9,70 minut, odpoledne pak 9 vlaků v intervalu dvanáctiminutovém. V neděli ráno vyjíždělo 9 souprav v intervalu 12 minut, odpoledne pak vyjelo dalších 5 a interval se zkrátil na 8 minut.

Když je 13. srpna 1978 zahájen provoz na prvním provozním úseku metra A z Dejvic na Vinohrady. V této souvislosti mnoho linek mění svoji trasu a linka 30, která by s novou trasou metra měla společný úsek jen mezi Leninovou (Dejvickou) a Staroměstskou, mizí z mapy sítě pražských tramvají. Cestující z oblasti Vokovic do Braníka museli nyní využít některou z tramvajových linek (zachovaná 25, přesměrované linky 2 a 23) k metru na Dejvickou, a na Staroměstské pak přestoupit na zachovanou linku 17, případně na přesměrovanou linku 18.

Vůz KT8D5 ev.č.9048 vypravený na náhradní linku 30 klesá Zenklovou ulicí k Vychovatelně. | 18.4.2011
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9075 vypravený na linku náhradní dopravy 30 najíždí přes Libeňský most na její trasu. | 3.4.2011
Po více než 20 letech se pak linka 30 začíná objevovat jako linka náhradní tramvajové dopravy. Jen namátkou můžeme sledovat její trasy: v roce 2000 nahrazuje sloučené linky 10 a 1 (Spojovací – Krejcárek – Sídliště Ďáblice, 2xT3). V roce 2001 jezdí ze Sídliště Ďáblice přes Krejcárek na Černokosteleckou (výluka Flora, nahrazuje část linky 10, sestava 2xT3). O prázdninách 2003 plní úlohu pendlu Sídliště Ďáblice – Vozovna Kobylisy (výluka Ke Stírce, sólo T3), ostatně tato část pražské kolejové sítě je pro její využití velmi častou. V roce 2006 během rekonstrukce křižovatky Ohrada linka jezdila mezi Olšanskými hřbitovy a Sídlištěm Řepy. V roce 2007 a 2008 se vydávala na trasu mezi Sídlištěm Ďáblice a Zvonařkou, během rekonstrukce křižovatky Palackého náměstí a Korunní ulice. V roce 2008 byla navíc ještě provozována v trasách Sídliště Ďáblice a Kubánským náměstí a Sídliště Ďáblice a Vozovnou Kobylisy. Důvodem byly opravy křižovatek Blanická a Kobylisy. Jistě není bez zajímavosti, že spřažená dvojice vozů KT8D5, provozovaná na podzim roku 2010 v Ječné ulici, měla interní označení jako linka 30, pro cestující se však prezentovala písmenkem "X". V roce 2011 jsme mohli linku 30 potkat dvakrát, nejprve jako linku náhradní tramvajové dopravy v trase Vozovna Kobylisy – Vosmíkových (vozy KT8) a podruhé, od 6. do 27. prosince jako jednosměrně jezdící linku v trase Levského – Myslíkova – Lazarská – Masarykovo nádraží – Dlouhá třída – Veletržní – Výstaviště. Obsazována byla vlaky 2xT3, 2xT6A5 a KT8D5.RN2P.

Text: © František Zahnáš a redakce

Související články:
 Tramvajová linka 19
 Tramvajová linka 12
 Tramvajová linka 15
 Tramvajová linka 10
 Tramvajová linka 9
 Tramvajová linka 35
 Tramvajová linka 21
 Tramvajová linka 17
 Tramvajová linka 3
 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 poprvé v provozu
 Tramvajová linka 24
 Dočasný obousměrný provoz po jedné koleji v Zenklově ulici
 Přestávky řidičů tramvají
 Projekt organizace pražské MHD 1967 aneb Co by se stalo, kdyby...
 Praha 1963: Zkoušky »tunelového provozu«
 Tramvajová linka 8
 Tramvajová linka 18
 Tramvajová linka 11
 Tramvajová linka 7
 Statistika nuda je... aneb jak budeme jezdit od září 2016
 Tramvajová linka 5
 Tramvajová linka 4
 V roce 1974 dojezdily v Praze dvounápravové tramvaje
 Tramvajová linka 1
 Tramvajová linka 25
 Provoz tramvají během MS v ledním hokeji 1972
 Tramvajová linka 2
 Jak pražské koleje opouštěly vozy T1
 Tramvajová linka 16
 Předpisy a přezkoušení DP Praha
 Tramvajová linka 20
 Tramvajová linka 14
 Tramvajová linka 13
 Tramvajová linka 22
 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 opět v provozu
 Tramvajová linka 27
 Tramvajová linka 26
 Tramvajová linka 29
 Tramvajová linka 32
 Tramvajová linka 6
 Tramvajová linka 31
 Když Prahu ovládla Téčka
 Tramvajová linka 28
 Nasazení vozů T3 na linky 9 a 14 v nočním provozu
 Noční provoz tramvají nejen na Štědrý den a Silvestra
 Náhradní tramvajová doprava za metro
 Provoz - archivní data vypravení
 Povolání: řidič tramvaje
 Označování vlaků určených k pravidelné přepravě cestujících

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024