Scanjournal č.049

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Scanjournal č.049

Fotografické okénko do nedávné historie


49. Brno 18. dubna 1998
Čtyřicátýdevátý díl Scanjournalu se odehrává v Brně dle 18. dubna 1998. Do Brna jsem se toho dne vydal pořádně se projet poslední soupravou vozů T2 ev.č.1470+1462, která byla stále v běžném provozu s cestujícími a jezdila na lince 8. První část fotografií bude tedy věnována této soupravě. Pak se podíváme na vozy T3 z prvních sérií, konkrétně ev.č.1500 a 1495 a ukážeme si některé původní prvky, se kterými jezdily tyto vozy v Brně až do svého vyřazení. No a nakonec nás čeká několik článkových tramvají K2 a K2R...
Poslední souprava tramvají typu T2 jezdila v dubnu 1998 na lince 8. Vyfotografována je v zastávce Soukenická poblíž křižovatky Nové Sady. Souprava byla vyzdobena vkusnou a nevtíravou upoutávkou na čtyřicáté výročí vozovny v Medlánkách a tramvají T2 v Brně | 18.4.1998 Každý, kdo fotí tramvaje to musí znát... Podmínky jsou nejisté, ale touha vás neúprosně žene na TO MÍSTO, máte TEN ZÁBĚR v hlavě a prostě musíte. A když TO FAKT VYJDE, tak je tramvajový fotoamatér je moc šťastný. Souprava T2 ev.č.1470+1462 na lince 8 byla z nadhledu vyfotografována na příjezdu do zastávky Běloruská, kde už ji vyhlíží čekající cestující | 18.4.1998 Dnes už do Líšně jezdí jen obousměrné tramvaje, ale v roce 1998 zde byla ještě smyčka u dnešní zastávky Kotlanova. Na smyčce v Líšni se souprava T2 ev.č.1470+1462 setkala se soupravou tramvají T3M ev.č.1589+1542, vypravenou rovněž na linku 8 | 18.4.1998 Souprava T2 ev.č.1470+1462 přijíždí ve směru od Líšně k zastávkám Hlavní nádraží | 18.4.1998 Pořádnou fotku vozu předního vozu soupravy T2 ev.č.1470+1462 z dveřní strany nemám, tak se podívejme alespoň na tuhle z výstupní zastávky smyčky Starý Lískovec | 18.4.1998
1470+1462 - 8
18.4.1998
1470+1462 - 8
18.4.1998
1470+1462 - 8
1589+1542 - 8
18.4.1998
1470+1462 - 8
18.4.1998
1470+1462 - 8
18.4.1998
Na stejném místě jsem vyfotografoval soupravu T2 ev.č.1470+1462 i zezadu. V levém horním rohu si povšimněte efektu způsobeného deset let odleželým otiskem prstu na negativu | 18.4.1998 V následujících snímcích ze Starého Lískovce se podíváme do interiéru vozu T2 ev.č.1462, zadního v soupravě ev.č.1470+1462. Tento vůz měl ještě zachovánu kabinu z plexiskla, byť prošla úpravami, např. dosazením dveří | 18.4.1998 Průhled vozem T2 ev.č.1462 zezadu. Na stropě jsou zřetelná místa původních žárovkových svítidel, která byla nahrazena zářivkami z vozů T3 | 18.4.1998 Spokojení cestující si čtou noviny a uhánějí městem Brnem v tramvaji T2 ev.č.1462 v soupravě ev.č.1470+1462 na lince 8 | 18.4.1998 Detail zadní části interiéru vozu T2 ev.č.1462 v soupravě ev.č.1470+1462 na lince 8 | 18.4.1998
1462+1470 - 8
18.4.1998
1462
18.4.1998
1462
18.4.1998
1462
18.4.1998
1462
18.4.1998
Kromě tramvají T2 bylo pro Pražáka v Brně ještě jedno veliké lákadlo. Všechny zbývající tramvaje T3 z prvních sérií již v Praze jezdily s okny vyměněnými podle vzoru pozdějších sérií. V Brně tomu tak však nebylo a tak má přední vůz soupravy T3 ev.č.1500+1522 na lince 1 ještě úzkou otevírací část oken, což bylo typické pro první série tramvají T3 vyráběné do roku 1964. Snímek byl pořízen na Mendlově náměstí | 18.4.1998 V interiéru vozu T3 ev.č.1500 zaujme kromě již popsaných úzkých oken také původní provedení sedaček s koženkovým potahem a velkým přidržovacím madlem. Tyto sedačky byly v roce 1998 v Brně ještě na několika vozech běžně v provozu, zatímco v Praze byly na všech starších vozech sedačky vyměněny za laminátové. Snímek byl pořízen na příjezdu do smyčky Bystrc, Ečerova | 18.4.1998 Přední část interiéru vozu T3 ev.č.1500 ve smyčce Bystrc, Ečerova. Kabina pro řidiče byla ve voze v rámci dílenských prohlídek zcela přestavěna | 18.4.1998 Průhled vozem T3 ev.č.1500 ve směru od kabiny dozadu. Na snímku je kromě úzkých oken zřetelné i umístění vnitřních okrasných lišt. Ty byly v Praze zachovány v této době na více vozech také, ale byly přetřeny barvou. V Brně byly lišty hrdě ponechány do konce provozu | 18.4.1998 Další snímek interiéru vozu T3 ev.č.1500 ze smyčky Bystrc, Ečerova přináší detailní pohled v oblasti u zadních dveří. Je zde dobře vidět úzké okno, staré sedačky, původní dveře i okrasná lišta | 18.4.1998
1500+1522 - 1
18.4.1998
1500
18.4.1998
1500
18.4.1998
1500
18.4.1998
1500
18.4.1998
Na posledním snímku z interiéru vozu T3 ev.č.1500 se podíváme na zadní plošinu. Opět velmi dobře vidíme vnitřní okrasné lišty a také je zřetelné dodatečně instalované otočné madlo k otevírání střešní větrací klapky (má červenou barvu). V Brně si cestující mohli na starých vozech T3 otevírat a zavírat střešní klapky, v Praze musel přijít řidič s čtyřhrannou kličkou | 18.4.1998 Druhým vozem T3 s úzkými okny, na který se podíváme, je vůz ev.č.1495. Byl zachycen na lince 11 jako zadní v soupravě vozů ev.č.1527+1495 na Moravském náměstí | 18.4.1998 Interiér vozu T3 ev.č.1495 je podobný vozu 1500, rozdílná je pouze kabina řidiče, která je na voze ev.č.1495 původní s doplněním dveří z plexiskla. Snímek byl pořízen v soupravě ev.č.1527+1495 na lince 11 poblíž zastávky Lesná | 18.4.1998 Šaliny typu K2 s vlnitými bočními plechy byly léta nepsaným tramvajovým symbolem Šalingradu. Několik kousků mi náhodně přijelo i na dubnovém výletě zaměřeném hlavně na jiné vozy. Na snímku je tramvaj K2 ev.č.1027 na lince 9 v zastávce Tkalcovská | 18.4.1998 Interiér tramvaje K2 byl zdokumentován na voze ev.č.1083 na lince 7 poblíž smyčky Židenice, Stará osada | 18.4.1998
1500
18.4.1998
1495+1527 - 11
18.4.1998
1495
18.4.1998
1027 - 9
18.4.1998
1083
18.4.1998
Tramvaj K2 ev.č.1068 se starším provedením evidenčního čísla jsem potkal na Mendlově náměstí na lince 5 | 18.4.1998 Při číhání na soupravu T2 se podařilo vyfotografovat na zastávce Běloruská z nadhledu také tramvaj K2 ev.č.1098 na lince 5 | 18.4.1998 Na vozech K2 již probíhal modernizační program. Jeden z vozů typu K2R byl vyfotografován ve smyčce Královo pole, Červinkova na lince 12 | 18.4.1998 V průběhu let se podoba modernizovaných vozů K2R měnila. Tak se stalo, že jsem mohl potkat a vyfotografovat jeden z prvních modernizovaných vozů s ponecháním původních rozlamovacích dveří. Vůz ev.č.1079 byl vyfotografován na lince 2 v zastávce Tkalcovská | 18.4.1998 Na závěr jsem si nechal jeden trolejbus. Škoda 14Tr ev.č.3251 stojí ve smyčce u Hlavního nádraží a chystá se zamířit do Šlapanic, kam jsem však v roce 1998 nejel. Snad se tam projedu v roce 2011... | 18.4.1998
1068 - 5
18.4.1998
1098 - 5
18.4.1998
1053 - 12
18.4.1998
1079 - 2
18.4.1998
3251 - 131
18.4.1998


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1635
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2018