Městská hromadná doprava v Budapešti 2006

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Městská hromadná doprava
v Budapešti 2006


V hlavním městě Maďarska provozuje společnost BKV zrt (Budapesti Közlekedési Zártkörűen) - což je vlastně Dopravní podnik města Budapešť - tramvaje, metro, autobusy, lanovku a HÉV. Společnost Volánbusz zajišťuje v Budapešti příměstskou dopravu, ale působí i po celém Maďarsku, jelikož se jedná o jakousi obdobu tehdejšího ČSAD.

Tramvaj na lince 47 v konečné stanici Deák tér | červenec 2006
Autobus Ikarus 412 přijíždní na stanici Deák tér | červenec 2006
Trolejbus Ikarus  T 412 v ulici Károly v židovské čtvrti | červenec 2006
Ikarus 260 v křižovatce Becsi na lince náhtradní autobusové dopravy za metro M2 | červenec 2006
Most Szabadság híd | červenec 2006
Ikarus 415 na výstupní stanici Batthyany tér | červenec 2006
Tramvaj na lince 41 v konečné stanici Batthyany tér | červenec 2006
Ikarus 405 poblíž tržiště v sídlišti Békásmegyer | červenec 2006
Ikarus 415 u nástupní stanice Batthyany ter | červenec 2006
Tramvaj na lince 19 v konečné stanici Batthyany ter | červenec 2006
Tramvaj na lince 41 v konečné stanici Batthyany ter | červenec 2006
Vozy Ikarus 280 jako náhradni autobusová doprava za tramvajové linky 4 a 6 odstaveny na Batthyany tér | červenec 2006
Orientace linky 19 | červenec 2006
Tramvaj na lince 41 v zastávce Halász utca | červenec 2006
Tramvaj projíždí Budai Also (nábřeží Buda) | červenec 2006
Vůz 3435 přijíždí na zastávku Halász utca | červenec 2006
Interiér vozu 3435 | červenec 2006
Vlak HÉV ve stanici Békásmegyer | červenec 2006
Ikarus 260 v ulici Juhász Gyula | červenec 2006
Ikarus 420 společnosti Volánbusz na autobusovém nádraží v Szentendre | červenec 2006
Exponáty muzea společnost BKV zrt v městečku Szentendre | červenec 2006
Exponáty muzea společnost BKV zrt v městečku Szentendre | červenec 2006
Vlak HÉV přijíždí do konečné stanice Szentendre | červenec 2006
Vlak HÉV v zastávce Aquincum | červenec 2006
Ikarus 280 v konečné stanici Úsmegyer tér v sídlišti Békášmegyer | červenec 2006
T5C5 v konečné stanici Moszkva tér | červenec 2006
T5C5 v konečné stanici Moszkva tér | červenec 2006
Vůz 4073 na odstavné koleji v otočce Moszkva tér | červenec 2006
Interiér vozu 4073 | červenec 2006
Interiér vozu 4073 | červenec 2006
Vůz 4073 na odstavné koleji v otočce Moszkva tér | červenec 2006
T5C5 vjíždí do obratiště Moszkva tér | červenec 2006

Autobusová doprava je zastoupena v širším okolí Budapešti (tedy i s příměstskými linkami) přibližně 180 linkami, které na sebe většinou na koncových terminálech navazují s jinou linkou. Toto provázání však není časové, ale pouze prostorové. Co však cestujícího z Čech na první pohled zaujme a překvapí je fakt,že když přijede autobus do výstupní zastávky, řidič po výstupu cestujících okamžitě přijede k nástupní zastávce, kde nechá autobus stát otevřený pro cestující a odejde do střídací místnosti. Z ní se vrátí až těsně před časem odjezdu. Pozitivní stránkou věci je, že za zhoršených klimatických podmínek nemusíte čekat venku v dešti a můžete rovnou do autobusu. Tento systém je však velice prostorově nepříznivý, jelikož každá linka musí mít oddělenou svou nástupní stanici, tudíž nikdy nelze na jediném místě ukončit vícero linek.

V ulicích se můžeme setkat s černě označenými čísly linek autobusů - ta patří městským linkám. Červeně vyznačená čísla linek patří expresním autobusům, které vynechávají některé zastávky na trase. Pakliže je číslo linky doplněno písmenem É, znamená to, že je provozována i v noci.

Vozový park autobusů tvoří většinou postarší vozy domácí značky Ikarus snad všech výrobních řad, které se kdy vyráběly. Nejčastěji se setkáváme s vozy řady 260, 280, 405, 412, 415 a 435. V posledních letech se však lze setkat i s autobusy Volvo 7000. Klasickou barvu je pro autobusy modrá, v posledních letech se u nových vozidel a expresních linek můžeme setkáváme s červeným lakem.

Pouze na straně Pešť je provozováno 14 trolejbusových linek, které jsou převážně koncentrovány mezi nádražími Nyugati pu a Keleti pu. Vozový park tvoří opět vozy značky Ikarus většinou řady T280, T435, T411 a T412. Stále však lze spatřit i vozy ruské výroby značky Zui 9 z roku 1975 na linkách 73, 74, 74A, 76 a 78. Jízda s nimi je opravdovým požitkem pro nejednoho cestujícího, obzvláště pakliže řidič projíždí několikakilometrovým přímým úsekem rychlostí 70 km/h a vše kolem vás se třepe a rachtá. Novinkou jsou vozy značky Solaris Trollino T12 ev.č.601-606, které jezdí na lince 76.

Vlaky příměstské dopravy tzv. HÉV či chcete-li hezky česky "nadzemka" doplňuje ostatní kolejové systémy ve městě. Začínají většinou u stanic metra a končí za okrajem Budapešti. Jedna z nich ukončuje svou trasu ve městě Szentendre, kde je muzeum společnosti BKV,rt , ve kterém nalezneme historické vlaky HÉV, metra, tramvají i autobusů.

Vozový park HÉVu, ač vypadá zvenčí vcelku moderně, tvoří poměrně staré třívozové elektrické jednotky řady MX z let 1970-1, případně inovované z let 1975-1983, se dvěma hnacími vozidly na koncích a prostředním nehnaným vozem. Tyto jednotky jsou přes svou "krabicovost" schopny vyvinout rychlost 70km/h při maximální obsaditelnosti 171 cestujících.

Stejně jako Praha, má i Budapešť tři linky metra pojmenované M1,M2 a M3. Linka M1 patří mezi nejstarší v Evropě. Na první pohled je to patrné dle stanic, které mají zachované v původním historickém stavu. Výjimku tvoří centrální přestupní stanice Deák postavená ve stylu pražské stanice Chodov.

Vozový park tvoří na lince M1 tříčlánkové vozy vybavené pantografy na obou koncích vozu, na linkách M2 a M3 se setkáme s nám známými vozy 81-71 případně EČS, obojí v bleděmodrém nátěru.

Tramvajová síť je tvořena množstvím tramvajových tratí, které nejsou s výjimkou terminálu Moszkva Tér kolejově propojeny. Většina tratí je ukončena těsně před kolmou hlavní ulicí kuse přejezdem, tedy bez smyček. Obratiště většinou obsahují dvě kusé koleje spojené dvojitou kolejovou spojkou.

Vozový park je jak z historických encyklopedií. Nalezneme zde pěkné, ale velmi archaické dvounápravové vozy s kontrolérem typu UV z 50. let, provozované hlavně v Pešti a na jihovýchodě Budapešti na linkách 19, 41, 42, 47, 49 a 52. Čelní motorové vozy pochází ze sérií 32xx-34xx a 38xx, vložené vozy pochází ze série 58xx až 6045 Jejich provoz se však chýlí ke konci kvůli příchodu vozů Siemens.

Novější jsou tříčlánkové vozy GANZ z 60. let označené číselnými sériemi 13xx a 14xx. Ty můžeme potkat na linkách 2, 17, 24, 30/30A a 37/37A, případně spřahované do dvojic na linkách 4 a 6. Osmdesátá léta nám připomínají vozy T5C5 ev.čísel 4000-4171 a 4200-4349, které donedávna patřily k nejrychlejším vozům v Budapešti. Jsou k vidění zejména na straně Buda, v okolí Moszkva Tér, odkud jsou vypravovány na linky 51, 56 a 61. Tyto vozy jsou spojeny PX, ale jelikož mají dveře po obou bocích vozidla, lze současně využívat všechny vozy v soupravě. Na lince 1 je možné dokonce potkat i trojice. O oblibě vozů z produkce bývalé ČKD také svědčí jejich masové modernizace, kdy jsou kompletně přezbrojeny, dovybaveny poptávkovým otevíráním dveří, elektronickými transparenty a je u nich modernizován interiér.

K dalším novějším vozům patří ex-Hannoverské vozy Duewag TW6000s, označené sérií 15xx. Zvláštností těchto tříčlánkových vozidel jsou vstupní otvory, které jsou v cca půlmetrové výšce, kdy prostor uvnitř vozidla je v jedné výškové rovině, tudíž je nutné vybudovat na zastávkách vysoká nástupiště. Nebylo by to však to správné Maďarsko, kdyby vozidla neměla vnitřek vozidla v jedné výškové úrovni s nástupní hranou a zastávky byly klasické nízké.

Novinkou jsou první tři vozidla NF12B z produkce fy. Siemens, kterých má být dodáno 10 kusů. Tato šestičlánková nízkopodlažní vozidla jsou plně nízkopodlažní. Se svou délkou 54m se řadí k nejdelším na světě.

Vraťme se ale k číslování tramvajových linek. Není jim vyhrazena přímo určitá číselná řada jako jsme na to zvyklí od nás, ale číslování je nahodilé. Písmeno A za názvem linky značí posilové spoje, tj. spoje, které jsou provozovány jen na určitém úseku tratě.



www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1521
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2017