Křižovatka Letenský tunel

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Křižovatka Letenský tunel

Textová podoba stránky ani připojené fotografie tratě neodpovídají stávajícímu stavu. Na úpravách se pracuje.

Vůz KT8D5 ev.č.9039 v prostoru křižovatky Letenský tunel
Souprava vozů T3M ev.č.8038+8013 na lince 12 v prostoru křižovatky Letenský tunel
Souprava vozů T3R.P ev.č.8343+8342 na lince 14 v prostoru křižovatky Letenský tunel
Souprava vozů T6A5 ev.č.8732+8748 na lince 22 v prostoru křižovatky Letenský tunel
Vůz T3M2-DVC ev.č.8083 na lince 5 v prostoru křižovatky Letenský tunel
Souprava vozů T3M ev.č.8046+8102 na lince 5 v prostoru křižovatky Letenský tunel
Souprava vozů T3M ev.č.8013+8103 na lince 3 v prostoru křižovatky Letenský tunel
Souprava vozů T3 ev.č.6686+6704 na lince 22 opustila křižovatku Letenský tunel
Vůz KT8D5 ev.č.9007 na lince 9 v prostoru křižovatky Letenský tunel
Souprava vozů T6A5 ev.č.8663+8664 na lince 12 v prostoru křižovatky Letenský tunel
Další z částí etapovitě otevírané tramvajové tratě Újezd - Klárov - vozovna Centrála, v úseku z Klárova k vozovně Centrála byla uvedena do provozu 2. července 1900. V prostoru dnešní křižovatky u Letenského tunelu se napojovala na někdejší trať koňky, která již tou dobou byla tramvajovou tratí, neboť 28. září 1898 prodělala elektrifikaci a přiváděla do prostoru křižovatky tramvajové koleje přes tehdejší řetězový most Františka Josefa I. z roku 1868. Díky jeho nekvalitní údržbě však byla následně základní nosná konstrukce mostu oslabena rzí až o 80%, a tak na něm muselo dojít k omezení dopravy. Nejprve byla z mostu vyloučena nákladní doprava a tramvaje směly jezdit jen v třicetimetrových odstupech. Následně se situace stávala neudržitelnou a po zatěžkávací zkoušce dřevěného provizória byl 5. prosince 1941 most definitivně pro veškerou dopravu uzavřen. Již od 3. prosince 1941 byla tramvajová trať převedena na provizorní dřevěný most a tramvajová křižovatka na letenském předmostí prodělala první radikální změny, aby mohlo dojít k přeložení tramvajových tratí. V letech 1946 - 1947 došlo k demontáži původního řetězového mostu. Teprve poté se mohlo začít se stavbou mostu nového v ose původního. Nový most byl předán k užívání 29. září roku 1951 - tedy necelých 5 let po začátku stavebních prací - ale na obou mostních předpolích se ještě dokončovaly stavební práce související se zvýšením letenského břehu a napojováním nově budovaného Letenského tunelu. K odpojení tramvajové tratě z provizorního mostu došlo 26. září 1951 a už o 3 dny později byl zahájen provoz na novém mostě, nesoucím od té doby jméno pozměněné - Švermův. Provoz na nové křižovatce byl však stále ještě 2 roky provizorní, jelikož teprve 26. září 1953 došlo k definitivnímu otevření Letenského tunelu a křižovatka tak nabyla své současné podoby. Po převratu v roce 1989 byl most přiléhající ke křižovatce opět přejmenován, tentokráte na Štefánikův. Snad mu toto jméno vydrží nějaký ten pátek.
Po již zaniklé křižovatce Můstek je ta u Letenského tunelu druhou, kde se v pražské kolejové síti využívá předsunuté kolejové rozvětvení, umožňující zvýšit propustnost křižovatky a zrychlující průjezd tramvajových vlaků rozdílnými směry. Bohužel omezená osová vzdálenost obou souběžných kolejí od zastávky Nábřeží kapitána Jaroše neumožňuje bezpečný provoz s vozy KT8D5, a proto mají ostatní tramvajové vlaky za situace, že se na jedné z rozjezdových kolejí takový vlak nachází, zakázáno najet na souběžnou kolej, což zdůrazňuje také textová návěst, která je v Praze použita pouze na této křižovatce.
Své sté výročí a následné nové tisíciletí přivítala křižovatka originálně - vyvěšením návěstí omezených rychlostí a návěstí nedovolujících v pojížděném oblouku potkání žádného typu tramvaje. Neustále horšící se stav kolejového svršku nedovoluje na většině kolejové konstrukce potkávání a jízdu rychlostí věší než pomalu. Dlouho očekávané a dlouho odkládané rekonstrukce by se měla dočkat v roce 2006, tak se nechme překvapit...

Křižovatka je vybavena 2 rozjezdovými elektromagnetickými výhybkami s pružnými jazyky ev.č. 302 od Strossmayerova náměstí a ev.č. 373 od Čechova mostu, která je radiově ovladatelná. Rozjezdová výhybka ze Štefánikova mostu je čepová, ručně přestavitelná. Sjezdové výhybky ke Strossmayerovu náměstí a na Štefánikův most jsou čepové, výhybka k Čechovu mostu má jazyky pružné. Křižovatka je klasické konstrukce a její kryt tvoří žulové dlažební kostky. Koleje předsunutého rozvětvení od rozjezdové výhybky v délce cca 90 metrů j sou zbudovány metodou velkoplošných panelů BKV.

V běžném provozu je pojížděn přímý směr mezi zastávkami Čechův most - Strossmayerovo náměstí a pravý oblouk ze Štefánikova mostu ke Strossmayerovu náměstí. Levý oblouk k Čechovu mostu slouží manipulačním účelům.

Plánek popisované křižovatky ve formátu .pdf:
křižovatka Letenský tunel
legenda k plánku

Fotocesta po křižovatce Letenský tunel
Křižovatka Letenský tunel Křižovatka Letenský tunel Křižovatka Letenský tunel Křižovatka Letenský tunel
Křižovatka Letenský tunel Křižovatka Letenský tunel Křižovatka Letenský tunel Křižovatka Letenský tunel



www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024